تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,988 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,434 |
مدلیابی ساختاری انگیزش پیشرفت بر اساس خودناتوانسازی و درگیری در فضای مجازی با میانجیگری شادکامی | ||
مشاوره مدرسه | ||
دوره 2، شماره 2، مرداد 1401، صفحه 1-16 اصل مقاله (1.48 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsc.2023.10440.1030 | ||
نویسندگان | ||
فضل الله حسن وند1؛ مریم عبدالهی مقدم* 2؛ معصومه احمدی3؛ مریم رفائی4 | ||
1دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
2دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
4کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات ارسنجان، شیراز، ایران. | ||
چکیده | ||
اهداف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل معادلات ساختاری انگیزش پیشرفت بر اساس خودناتوانسازی و درگیری در فضای مجازی با میانجیگری شادکامی انجام شد. مواد و روشها: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه در شهرستان پل دختر بود که 346 نفر به روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که مدل بدستآمده از برازش مناسبی برخوردار است. بر این اساس، بین درگیری در فضای مجازی با انگیزش پیشرفت و شادکامی رابطه منفی و از سویی بین شادکامی و انگیزش پیشرفت رابطه مثبت و معنادار وجود داشت. همچنین نقش میانجیگری شادکامی در رابطه درگیری در فضای مجازی و انگیزش پیشرفت تأیید گردید. اما رابطه مستقیم و غیرمستقیم خودناتوانسازی با انگیزش پیشرفت معنادار نبود. بحث و نتیجهگیری: بنابراین، با توجه به نقش معنادار متغیر میانجی شادکامی، میتوان با ایجاد فضایی شاد و خوشایند برای دانشآموزان در فضای مدرسه و خانواده از بروز پیامدهای منفی فضای مجازی جلوگیری کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزش پیشرفت؛ خودناتوان &lrm؛ سازی؛ درگیری در فضای مجازی؛ شادکامی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 324 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 353 |