
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 377 |
تعداد مقالات | 3,310 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,949,715 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,393,087 |
بررسی رابطه بین اخلاق حرفهای و اشتیاق شغلی با نقش میانجی خودکارآمدی و توانمندسازی روانشناختی در معلمان ورزش | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 8، دوره 11، شماره 4، بهمن 1401، صفحه 92-105 اصل مقاله (1.46 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2023.2046 | ||
نویسندگان | ||
صمد گودرزی* 1؛ مسعود ایمانزاده2؛ مجید جاوید3؛ سید احسان امیرحسینی4 | ||
1دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل ایران | ||
3دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
4دانشیار گروه علوم ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از این پژوهش بررسی رابطه اخلاق حرفهای معلمان ورزش و اشتیاق شغلی آنان با نقش میانجی خودکارآمدی و توانمندسازی روانشناختی بود. روش ها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود که با استفاده از روش معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان ورزش استانهای کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری به تعداد 643 نفر بود که حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 240 نفر در نظر گرفته شد. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه های اشتیاق شغلی، اخلاق حرفه ای، خودکارآمدی و توانمندسازی روانشناختی استفاده گردید، که روایی و پایایی آنها مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل عاملی تائیدی و معادلات ساختاری توسط نرم افزار لیزرل استفاده شد. یافته ها: یافتهها نشان داد که اخلاق حرفه ای بر اشتیاق شغلی، خودکارآمدی و توانمندسازی روانشناختی تأثیر مستقیم دارد و همچنین اخلاق حرفه ای از طریق خودکارآمدی و توانمندسازی روانشناختی بر اشتیاق شغلی به صورت غیرمستقیم تأثیر داشت. نتیجه گیری: به طور کلی می توان نتیجه گرفت اخلاق حرفهای معلمان تربیت بدنی از طریق ایجاد باورهای مثبت درباره خود آنان و شغلشان باعث ایجاد انگیزه و افزایش اشتیاق شغلی در آنان می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق حرفهای؛ خودکارآمدی؛ توانمندسازی روانشناختی؛ اشتیاق شغلی؛ معلمان تربیتبدنی | ||
مراجع | ||
بشرپور، س.، عینی، س. (1401). تدوین مدل علی سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری براساس خودکارآمدی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی: نقش میانجی تابآوری تحصیلی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 12(2)، 18-33. https://doi.org/10.22098/jld.2022.7608.1814
حسنی، م.، شهودی، م.، میرقاسمی، س. (1395). بررسی رابطه بین هوش اخلاقی و خودکارآمدی با بهزیستی روانشناختی در میان فرزندان شهید، جانباز و ایثارگر دانشگاه ارومیه. مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی، 6(19 SE-مقاله پژوهشی)، 155–180. https://doi.org/https://doi.org/10.22037/bioeth.v6i19.13939
Aghakhanbabaei, M., & Poorsoltani Zarandi, H. (2017). The role of self-efficacy as a mediator between perceived environment and social support with physical activity participation among students. Research on Educational Sport, 5(12), 171–188. https://doi.org/10.22089/res.2017.943 Ahmad, I., & Gao, Y. (2018). Ethical leadership and work engagement. Management Decision, 56(9), 1991–2005. https://doi.org/10.1108/MD-02-2017-0107 Asadian, S., Ghasemzadeh, A., & Qolizadeh, H. (2017). The Role of Professional Ethics and Professional Qualifications on Teacher’s Self-Efficacy. Ethicsjournal, 12(3), 34–44. https://doi.org/http://dorl.net/dor/20.1001.1.22517634.1396.12.3.5.4 Ayeni, A. J. (2018). Teachers’ Professional Ethics and Instructional Performance as Correlates of Students’ Academic Performance in Secondary Schools in Owo Local Government, Ondo State, Nigeria. Advances in Social Sciences Research Journal, 5(8 SE-Articles). https://doi.org/10.14738/assrj.58.4973 Basharpoor, S., & Eyni, S. (2023). Developing a causal model of academic adjustment of Students with learning disabilities based on academic self-efficacy and academic eagerness: The mediating role of the academic resilience. Journal of Learning Disabilities, 12(2), 18-33. (Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2022.7608.1814 Bjerke, A. H., & Solomon, Y. (2020). Developing Self-Efficacy in Teaching Mathematics: Pre-Service Teachers’ Perceptions of the Role of Subject Knowledge. Scandinavian Journal of Educational Research, 64(5), 692–705. https://doi.org/10.1080/00313831.2019.1595720 Burić, I., & Macuka, I. (2018). Self-Efficacy, Emotions and Work Engagement Among Teachers: A Two Wave Cross-Lagged Analysis. Journal of Happiness Studies, 19(7), 1917–1933. hhttps://doi.org/10.1007/s10902-017-9903-9 Gencay, O. A. (2009). Validation of the Physical Education Teachers’ Physical Activity Self-efficacy Scale with a Turkish Sample. Social Behavior and Personality: An International Journal, 37(2), 223–230. https://doi.org/10.2224/sbp.2009.37.2.223 Goodarzi, S., Abasi, S., Saberi, A., & Hossinpur, E. (2021). The impact of professional ethics of physical education teachers on their psychological well-being with the role of mediator’s self-efficacy. Research on Educational Sport, 9(22), 139–162. https://doi.org/10.22089/res.2019.7370.1667 Guarnaccia, C., Scrima, F., Civilleri, A., & Salerno, L. (2018). The Role of Occupational Self-Efficacy in Mediating the Effect of Job Insecurity on Work Engagement, Satisfaction and General Health. Current Psychology, 37(3), 488–497. https://doi.org/https://doi.org/10.1007/s12144-016-9525-0 Hakanen, J. J., Bakker, A. B., & Schaufeli, W. B. (2006). Burnout and work engagement among teachers. Journal of School Psychology, 43(6), 495–513. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.jsp.2005.11.001 Harter, J. K., Schmidt, F. L., & Hayes, T. L. (2002). Business-unit-level relationship between employee satisfaction, employee engagement, and business outcomes: a meta-analysis. Journal of Applied Psychology, 87(2), 268. https://doi.org/https://doi.org/10.1037/0021-9010.87.2.268 hashem matoori, H. (2017). Investigating the Relationship between Psychological Capital and Perceived Organizational Support with Work Engagement among Nurses. Ijpn, 5(2), 45–51. https://doi.org/10.21859/ijpn-05027 Herzog, L. (2019). Professional Ethics in Banking and the Logic of “Integrated Situations”: Aligning Responsibilities, Recognition, and Incentives. Journal of Business Ethics, 156(2), 531–543. https://doi.org/10.1007/s10551-017-3562-y Hidayah Ibrahim, S. N., Suan, C. L., & Karatepe, O. M. (2019). The effects of supervisor support and self-efficacy on call center employees’ work engagement and quitting intentions. International Journal of Manpower, 40(4), 688–703. https://doi.org/10.1108/IJM-12-2017-0320 Karabiyik, B., & Korumaz, M. (2014). Relationship between teacher’s self-efficacy perceptions and job satisfaction level. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 826–830. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.305 Keyko, K., Cummings, G. G., Yonge, O., & Wong, C. A. (2016). Work engagement in professional nursing practice: A systematic review. International Journal of Nursing Studies, 61, 142–164. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2016.06.003 Kheirkhah, M., Arabshahi, K. S., & ... (2016). Relationship between Teachers Professional Ethics and Midwifery Students’ Self-Efficacy in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, 2015. The Journal of Medical …, 11(2), 161–173. https://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-682-1&slc_lang=en&sid=1 Kirrane, M., Kilroy, S., & O’Connor, C. (2019). The moderating effect of team psychological empowerment on the relationship between abusive supervision and engagement. Leadership & Organization Development Journal, 40(1), 31–44.https://doi.org/10.1108/LODJ-07-2018-0252 Lau, C., Kitsantas, A., Miller, A. D., & Drogin Rodgers, E. B. (2018). Perceived responsibility for learning, self-efficacy, and sources of self-efficacy in mathematics: a study of international baccalaureate primary years programme students. Social Psychology of Education, 21(3), 603–620. https://doi.org/10.1007/s11218-018-9431-4 Martin, J. J., & Kulinna, P. H. (2003). The Development of a Physical Education Teachers’ Physical Activity Self-Efficacy Instrument. Journal of Teaching in Physical Education, 22(2), 219–232. https://doi.org/10.1123/jtpe.22.2.219 Murat, P. (2016). Mathematics teaching anxiety and self-efficacy beliefs toward mathematics teaching: A path analysis. Educational Research and Reviews, 11(3), 97–104. https://doi.org/10.5897/ERR2015.2552 Narimani, M., & Vahidi, Z. (2014). A comparison of alexithymia, self-efficacy and self-esteem in students with and without learning disability. Journal of Learning Disabilities, 3(2), 78-91. (Persian) D_JLD_3_2_92_12_25_5 Niazazari, K., Enayati, T., Behnamfar, R., & Kahroodi, Z. (2014). Relationship between professional ethics and job commitment. Iran Journal of Nursing, 27(87), 34–42. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.29252/ijn.27.87.34 Pérez-Fuentes, M. D., Molero Jurado, M. D., Barragán Martín, A. B., Simón Márquez, M. D., Martos Martínez, Á., & Gázquez Linares, J. J. (2019). The Mediating Role of Perceived Stress in the Relationship of Self-Efficacy and Work Engagement in Nurses. In Journal of Clinical Medicine (Vol. 8, Issue 1). https://doi.org/https://doi.org/10.3390/jcm8010010 Poulou, M. S., Reddy, L. A., & Dudek, C. M. (2018). Relation of teacher self-efficacy and classroom practices: A preliminary investigation. School Psychology International, 40(1), 25–48. https://doi.org/10.1177/0143034318798045 Prabowo, R., Mustika, M. D., & Sjabadhyni, B. (2018). How a Leader Transforms Employees’ Psychological Empowerment Into Innovative Work Behavior. Psychological Research on Urban Society, 1(2), 90. https://doi.org/10.7454/proust.v1i2.32 Pradhan, R. K., Panda, M., & Jena, L. K. (2017). Transformational leadership and psychological empowerment. Journal of Enterprise Information Management, 30(1), 82–95. https://doi.org/10.1108/JEIM-01-2016-0026 Rahmadani, V. G., Schaufeli, W. B., Ivanova, T. Y., & Osin, E. N. (2019). Basic psychological need satisfaction mediates the relationship between engaging leadership and work engagement: A cross‐national study. Human Resource Development Quarterly, 30(4), 453–471. https://doi.org/10.1002/hrdq.21366 Ren, S., & Chadee, D. (2017). Ethical leadership, self-efficacy and job satisfaction in China: the moderating role of guanxi. Personnel Review, 46(2), 371–388. https://doi.org/10.1108/PR-08-2015-0226 Salimi, M. (2016). Professional Ethics Elements of General Physical Education Teachers in Colleges. Ethicsjournal, 11(2), 51–60. https://doi.org/20.1001.1.22517634.1395.11.2.6.6 Schaufeli, W. B., Salanova, M., González-romá, V., & Bakker, A. B. (2002). The Measurement of Engagement and Burnout: A Two Sample Confirmatory Factor Analytic Approach. Journal of Happiness Studies, 3(1), 71–92. https://doi.org/10.1023/A:1015630930326 Schaufeli, W, & Salanova, M. (2007). Work engagement: Managing social and ethical issues in organizations. Schaufeli, Wilmar, & Salanova, M. (2007). Work engagement. Managing Social and Ethical Issues in Organizations, 135, 177. https://psihologietm.ro/OHPworkshop/schaufeli_work_engagement_1.pdf Sharma, N., & Singh, V. K. (2018). Psychological Empowerment and Employee Engagement. International Journal of Human Capital and Information Technology Professionals, 9(4), 44–55. https://doi.org/10.4018/IJHCITP.2018100103 Simonet, D. V, Miller, K. E., Luu, S., Askew, K. L., Narayan, A., Cunningham, S., Pena, C., Attar, A., Fonseca, R., & Kobezak, H. M. (2019). Who is empowered? Relative importance of dispositional and situational sources to psychological empowerment. European Journal of Work and Organizational Psychology, 28(4), 536–554. https://doi.org/10.1080/1359432X.2019.1624532 Spreitzer, G. M. (1995). Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, measurment and vallidation. Academy of Management Journal, 38(5), 1442–1465. https://doi.org/10.2307/256865 Wang, S., & Liu, Y. (2015). Impact of professional nursing practice environment and psychological empowerment on nurses’ work engagement: test of structural equation modelling. Journal of Nursing Management, 23(3), 287–296.https://doi.org/10.1111/jonm.12124 Yun, H. (2018). The influence of a course on interpersonal relations and communication using group activities on the self-efficacy. The Influence of a Course on Interpersonal Relations and Communication Using Group Activities on the Self-Efficacy, 21(1), 1–12. https://www.proquest.com/openview/fa1dce481c50a6715ad1dce4c5c4e319/1.pdf?pq-origsite=gscholar&cbl=936334 Zahed Babelan, A., Gharibzadeh, R., Gharibzadeh, S., & Mortezazadeh Giri, A. A. (2016). The role of Mediator psychological empowerment, the relationship between professional ethics and work engagement of nurses. Education and Ethics in Nursing, 5(2), 55–62. https://doi.org/10.52547/ethicnurs.5.2.8 Zandkarimi, M. (2019). Investigating the Relationship between ethical leadership and knowledge sharing with the mediating role of psychological empowerment of teachers. Journal of School Psychology, 8(1), 93–202. https://doi.org/10.22098/jsp.2019.798 Zimmerman, W. A., Knight, S. L., Favre, D. E., & Ikhlef, A. (2017). Effect of professional development on teaching behaviors and efficacy in Qatari educational reforms. Teacher Development, 21(2), 324–345. https://doi.org/10.1080/13664530.2016.1243571 رحیمی کلور، ح.، کاظم زاده، ر. (1397). بررسی رابطه اشتیاق شغلی و بهزیستی روانشناختی با فرسودگی شغلی معلمان (مورد مطالعه معلمان شهر اردبیل). روان شناسی مدرسه و آموزشگاه، 7(4)، 71–82. https://doi.org/https://doi.org/10.22098/jsp.2019.748
رضایی شریف، ع.، کریمیان پور، غ.، مرادی، گ. ن.، کریمیان پور، ا. (1397). بررسی رابطه بین اخلاق کاری و تعهد به تغییر با میانجی گری اشتیاق شغلی در بین معلمان مقطع ابتدایی. مشاوره شغلی و سازمانی، 10(34)، 64–79. https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99798.html
سلیمی، م. (1395). مؤلفههای اخلاق حرفهای اساتید دروس تربیت بدنی عمومی دانشگاهها. اخلاق در علوم و فناوری، 11(2)، 51–60. https://doi.org/http://dorl.net/dor/20.1001.1.22517634.1395.11.2.6.6
غریب زاده، ر.، مرادی،، م.، مرتضی زاده گیری، ع. ا.، غریب زاده، ش. (1397). تأثیر اخلاق حرفهای مدیران و جو سازمانی بر بهزیستی روانشناختی پرستاران. نشریه پژوهش پرستاری ایران، 13(5)، 23–29. http://ijnr.ir/article-1-1997-fa.html
فریاد، ل.، خوراکیان، ع.، ناظمی، ش. ا. (1395). بررسی اثر توانمند سازی روانشناختی بر رفتار نوآورانه کارکنان با توجه به اشتیاق شغلی آنان. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، 25، 17–26. https://jdem.qazvin.iau.ir/article_510.html
قانع نیا، م.، فروهر، م.، جلیلی، ص. (1394). تاثیرآموزش سرمایه روانشناختی مدیران بر افزایش اشتیاق شغلی کارکنان. پژوهش نامه روانشناسی مثبت، 1(3)، 59–72. https://doi.org/20.1001.1.24764248.1394.1.3.6.4
گودرزی، ص.، عباسی، س.، صابری، ع.، حسین پور، ا. (1400). تاثیر اخلاق حرفه ای معلمان تربیت بدنی بر بهزیستی روانشناختی آنان با نقش میانجی خودکارآمدی. پژوهش در ورزش تربیتی، 9(22)، 139–162. https://doi.org/10.22089/res.2019.7370.1667
میرحیدری، ا.، سیادت، س.، هویدا، ر.، عابدی، م. ر. (1392). رابطه یادگیری سازمانی و خودکارآمدی مسیر شغلی با اشتیاق کاری مدیران. دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 3(10)، 139–154. https://doi.org/https://dorl.net/dor/20.1001.1.20086369.1391.3.10.9.0
نریمانی، م.، وحیدی، ز. (1392). مقایسه ی نارسایی هیجانی، باورهای خودکارآمدی و عزت نفس در میان دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 3(2)، 78-91. D_JLD_3_2_92_12_25_5 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,026 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,226 |