تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 303 |
تعداد مقالات | 2,627 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,954,230 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,662,962 |
شناسایی ویژگی های مدارس اثر بخش با استفاده از رویکرد سنتزپژوهی | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 دی 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2023.12107.1213 | ||
نویسندگان | ||
سلیم کاظمی* 1؛ افشین دیوبند2؛ فائزه کشاورز3؛ هانیه قبله وردی3؛ دریا عاقل زاده4 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
3دانش آموخته کارشناسی علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
4علوم تربیتی/دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی/محقق اردبیلی/اردبیل/اردبیل | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ویژگی های مدارس اثر بخش با استفاده از رویکرد سنتزپژوهیانجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و با روش کیفی فراترکیب(سنتزپژوهی) انجام شده است. جامعه آماری، کلیه مطالعات انجامشده در بازه زمانی 1380 الی 1401 است. در این راستا 63 پژوهش در زمینه موضوع موردنظر ارزیابی و درنهایت 21 مقاله بهصورت هدفمند انتخاب گردید و با تحلیل محتوا و ترکیب ادبیات مربوط، درمجموع 64 کد و 10 مقوله کلیدی طی فرایند جستوجو و ترکیب نظاممند متون شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفت و اعتبار آن از طریق آزمون کاپای کوهن تأیید گردید. نتایج تحلیل نشان داد که مدیریت و رهبری اثربخش، معلم مدرسه اثربخش، یادگیرنده حرفه ای، ساختار مدرسه، مشارکت همکاران و اولیا، برنامه درسی اثربخش، ارزشیابی اثربخش، جو وفرهنگ سازمانی اثربخش، تدریس اثربخش و امکانات فیزیکی از مهمترین ویژگی های مدارس اثربخش می باشد. با توجه به اثر بخشی مدارس در بازگشت سرمایه گذاری انسانی و اهمیت آن در پیشرفت علم و فناوری، ضرورت توجه به ویژگی های مدارس اثر بخش روز به روز احساس می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
مدرسه؛ اثر بخش؛ سنتزپژوهشی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 355 |