تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,403 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,612 |
شناسایی ویژگی های مدارس اثر بخش با استفاده از رویکرد سنتزپژوهی | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 3، مهر 1403، صفحه 99-114 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2023.12107.1213 | ||
نویسندگان | ||
سلیم کاظمی* 1؛ افشین دیوبند2؛ فائزه کشاورز3؛ هانیه قبله وردی3؛ دریا عاقل زاده4 | ||
1استادیار مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
3دانش آموخته کارشناسی علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
4علوم تربیتی/دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی/محقق اردبیلی/اردبیل/اردبیل | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی ویژگی های مدارس اثر بخش با استفاده از رویکرد سنتزپژوهیانجام شد. روششناسی پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و با روش کیفی فراترکیب(سنتزپژوهی) انجام شده است. جامعه آماری، کلیه مطالعات انجامشده در بازه زمانی 1380 الی 1401 است. در این راستا 63 پژوهش در زمینه موضوع موردنظر ارزیابی و درنهایت 21 مقاله بهصورت هدفمند انتخاب گردید و با تحلیل محتوا و ترکیب ادبیات مربوط، درمجموع 64 کد و 10 مقوله کلیدی طی فرایند جستوجو و ترکیب نظاممند متون شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفت و اعتبار آن از طریق آزمون کاپای کوهن تأیید گردید. یافتهها: نتایج تحلیل نشان داد که مدیریت و رهبری اثربخش، معلم مدرسه اثربخش، یادگیرنده حرفه ای، ساختار مدرسه، مشارکت همکاران و اولیا، برنامه درسی اثربخش، ارزشیابی اثربخش، جو وفرهنگ سازمانی اثربخش، تدریس اثربخش و امکانات فیزیکی از مهمترین ویژگی های مدارس اثربخش میباشد. بحث و نتیجهگیری: با توجه به اثر بخشی مدارس در بازگشت سرمایه گذاری انسانی و اهمیت آن در پیشرفت علم و فناوری، ضرورت توجه به ویژگی های مدارس اثر بخش روز به روز احساس میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
مدرسه؛ اثر بخش؛ سنتزپژوهشی | ||
مراجع | ||
Botha, R. J. (2010). School effectiveness: Conceptualizing divergent assessment approaches. South African Journal of Education, 30(4), 605-620. Habibi, H (2011). Development of an effective school model for Tehran high school, faculty, phd thesis of educational management, faculty of psychology and educational sciences, Shahid Beheshti University. [in persian] Hosseinpour, Daud, Ghorbani Paji, Aghil (2016). The effect of human resources development strategies on organizational effectiveness with the mediating role of mutual trust and job satisfaction of employees in sports and youth organization of Mazandaran province. Strategic Management Research, 23(65), 45-75. [in persian] Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (2008). Theory, research and practice in Educational administration. Translated by: abaszadeh s. urmia: urmia university pub,2008 Islamia, Fatemeh (1400), an analysis of effective schools, the 6th National Conference on Psychological Studies in Human Sciences, Tehran. [in persian] Maleki Avarsin, Sadegh, Sodi, Haura. Application of confirmatory factor analysis and AHP approach in providing an effective school model. Journal of Organizational Training Management 2017; 7 (2): 13-60. [in persian] Maleki Avarsin, Sadegh, Sodi, Hora (2018). Designing a structural-interpretive model (ISM) of the components of effective schools in the first secondary school, school management, (7) 1, 126-146. [in persian] Mortimore, P., Sammons, P., Stoll, L., Lewis, D. and Ecob, R., 1988, School Matters: The Junior Years, Wells: Open Books. Naqipour Asl, Reza, Afarinesh Khaki, Akbar, Hamidi, Mehrzad. (2014). The relationship between organizational culture, management knowledge and organizational effectiveness in the Ministry of Sports and Youth of Iran, Journal of Physiology and Sports Management, 7(2), 57-67. [in persian] Petty, N. W., Green, T. (2007). Measuring educational opportunity as perceived by students: a process indicator School Effectiveness and School Improvement,18. 67-91 Pirhayati, Sara and Ali Mirzaei, Mouloud and Salehi, Kivan, 2014, reflection on what and signs of effective schools, the fourth international conference of psychology and social sciences, Tehran. [in persian] Pirhayati, Sara, Salehi, Keyvan, Farzad, Valiullah, Moghadamzadeh, Ali, Hakimzadeh, Rizvan (2019). Representation of factors, criteria and indicators of effective elementary schools: a qualitative study, Journal of School Management, (1)8, 162-190. [in persian] Pirhayati, Sara, Salehi, Keyvan, Farzad, Valiullah, Moghadamzadeh, Ali, Hakimzadeh, Rizvan (2018). A systematic review of effective factors in measuring effective elementary schools, Journal of Research in School and Virtual Learning, 7(25), 47-58. [in persian] Rutter, M., Maughan, B., Mortimore, P. and Ouston, J., 1979, Fifteen Thousand Hours, London: Open Books. Shirazi, Ali (1400). Educational management: theory, research and application. Mehraban publish. [in persian] Sodi, Houra, Maleki Avarsin, Sadeq, Talebi, Behnam (2018). Developing a model for an effective school in the first period of secondary school, Family and Research Quarterly, 16(1), 101-126. [in persian] Yousefi, Ali, Zahid Bablan, Adel, Moini Kia, Mahdi (2021). The relationship between school culture and school effectiveness with the moderating role of school size (case study: first year secondary schools in Ardabil province). Organizational Culture Management, 19(2), 325-351. [in persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 597 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 109 |