تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 358 |
تعداد مقالات | 3,136 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,618,829 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,144,974 |
تدوین مدل علی سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری براساس خودکارآمدی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی: نقش میانجی تابآوری تحصیلی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 2، دوره 12، شماره 2، اسفند 1401، صفحه 18-33 اصل مقاله (1.35 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2022.7608.1814 | ||
نویسندگان | ||
سجاد بشرپور* 1؛ ساناز عینی2 | ||
1استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
اهداف: پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل علی تدوین مدل علی سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری براساس خودکارآمدی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی با نقش میانجی تابآوری تحصیلی شد. مواد و روشها: در این پژوهش توصیفی و از نوع معادلات ساختاری، تعداد 160 نفر دانشآموز با ناتوانی یادگیری، به عنوان نمونهی هدفمند انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سازگاری تحصیلی (سینها و سینگ، 1993)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (مکایلروی و بانتینگ، 2002)، مقیاس اشتیاق تحصیلی (شافلی و همکاران، 2002) و مقیاس تابآوری تحصیلی (ساموئلز و وو، 2009) استفاده شد. سپس دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) به وسیله نرمافزار SPSS23 و Lisrel 8.8 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: براساس نتایج بدست آمده مدل علّی رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی، اشتیاق تحصیلی، تابآوری تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری براساس شاخصهای مختلف برازش تأیید شد. خودکارآمدی تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و تابآوری تحصیلی بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری اثر مستقیم دارند؛ همچنین خودکارآمدی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی از طریق تابآوری تحصیلی بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری تأثیر غیرمستقیم دارد (05/0>P). نتیجه گیری: بنابراین، خودکارآمدی تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و تابآوری تحصیلی نقش مهمی در سازگاری تحصیلی دانش-آموزان با ناتوانی یادگیری ایفا میکنند و هدف قراردادن این سه مؤلفه به وسیله درمانهای روانشناختی، میتواند در افزایش سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری مؤثر باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
ناتوانی یادگیری؛ سازگاری تحصیلی؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ اشتیاق تحصیلی؛ تابآوری تحصیلی | ||
مراجع | ||
نعامی، ع.ز و پیریایی، ص. (1391). رابطه ابعاد انگیزش تحصیلی با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان سال سوم دبیرستان های شهر اهواز. پژوهش در نظام آموزشی، 6(16)، 42-29. [DOI: 20.1001.1.23831324.1391.6.16.2.9] جدیدی، س. (1398). نقش واسطه ای اشتیاق تحصیلی در رابطه بین کمک طلبی تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان. رویش روانشناسی، 8(12)، 114-108. [DOI: 20.1001.1.2383353.1398.8.12.15.3] حاتمیان، پ. (1397). رابطه امید و خودکارآمدی با سازگاری تحصیلی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه رازی کرمانشاه. رویش روان شناسی، ۷(۸)، 38-31. [DOI: 20.1001.1.2383353.1397.7.8.11.4] حسینقلی، ف.، کوشکی، ش.، فرزاد، و.ا و افتخارزاده، ف. (1397). الگوی ساختاری سازگاری تحصیلی در دانش آموزان نوجوان پسر براساس ویژگی های شخصیتی و حمایت اجتماعی ادراک شده: نقش واسطه ای راهبردهای خودتنظیمی. شناخت اجتماعی، 7(2)، 50-27. [10.30473/sc.2018.40066.2192DOI:] دلاور، ع. (1396). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: نشر ویرایش. سلطانی نژاد، م.، آسیابی، م.، ادهمی، ب و توانایی یوسفیان، س. (1393). بررسی شاخص های روانسنجی پرسشنامه تاب آوری تحصیلی ARI. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 4(15)، 35-17. https://jem.atu.ac.ir/article_267.html] URL:] صبا، ب و ایمان پرور، س. (1399). نقش تنظیم هیجان و تابآوری تحصیلی در پیشبینی فرسودگی تحصیلی دانشآموزان. مجله روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 9(4)، 62-73. https://jsp.uma.ac.ir/article_1292.html عصاره، ن.، پیرانی، ذ و زنگنه، ف. (1401). همسنجی اثربخشی آموزش خود دلسوزی شناختی و تنظیم هیجان بر سرمایه روانشناختی و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دختر مبتلا به اضطراب. مجله روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(2)، 96-110. https://jsp.uma.ac.ir/article_1702.html غلامعلی لواسانی، م.، خضریآذر، ه.، امانی، ج و مالاحمدی، ا. (1389). نقش خودکارآمدی تحصیلی و اهداف پیشرفت در تنیدگی، اضطراب و افسردگی دانشجویان. مجله روانشناسی، 14 (4)، 417-432. محمدامین زاده، ل و محمد امین زاده، ح. (1397). مقایسه سازگاری تحصیلی و رشد اجتماعی دانشآموزان دختر پایه هشتم دارای مشکلات یادگیری و بدون مشکلات یادگیری شهرستان مهاباد. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 12(4)، 230-215. https://edu.garmsar.iau.ir/article_664463.html همتی، ب. (1399). نقش هیجانات تحصیلی، حمایت از خودمختاری ادراک شده و احساس تعلق به مدرسه در پیش بینی سازگاری تحصیلی– اجتماعی دانش آموزان بی سرپرست. مجله روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 9(1)، 207-228. https://jsp.uma.ac.ir/article_912.html References Alqraiti, A.M. (2003) Mental Health. 2nd Edition, Dar elfikrelarabi: Egypt. Asareh, N., Pirani, Z., & Zanganeh, F. (2022). Evaluating the effectiveness of self-help cognitive and emotion regulation training on the psychological capital and academic motivation of female students with anxiety. Journal of School Psychology and Institutions, 11(2), 96-110. https://jsp.uma.ac.ir/article_1702.html?lang=en Baltes, B., & Hoffman-Kipp, P., & Lynn, L. (2010). Students' research self-efficacy during online doctoral research courses. Contemporary Issues in Education Research, 3(3), 51. [DOI: 10.19030/cier.v3i3.187] Brueggemann, A. E. (2014). Diagnostic Assessment of Learning Disabilities in Childhood. New York: Springer. Cassidy, S. (2015). Resilience building in students: The role of academic self-efficacy. Frontiers in Psychology, 6, 1781. [DOI: 10.3389/fpsyg.2015.01781 ] Cicchetti, D. (2010). Resilience under conditions of extreme stress: a multilevel perspective. World Psychiatry, 9(3), 145-154. [DOI: 10.1002/j.2051-5545.2010.tb00297.x] Delavar, A. (2017). Research Methods in Psychology and Educational Sciences. Tehran: Virayesh Publishing. (Persian) Dinçer, S., Doğanay, A. (2017). The effects of multiple-pedagogical agents on learners’ academic success, motivation, and cognitive load. Computers & Education, 111, 74-100. [DOI:10.1016/j.compedu.2017.04.005] Floyd, F. J., Olsen, D. L. (2017). Family-peer linkages for children with intellectual disability and children with learning disabilities. Journal of Applied Developmental Psychology, 52, 203-211. [DOI: 10.1016/j.appdev.2017.08.001 ] Freilich, R., & Shechtman, Z. (2010). The contribution of art therapy to the social, emotional, and academic Adjustment of children with learning disabilities. The Arts in Psychotherapy, 37(4), 97–105. [DOI: 10.1016/j.aip.2010.02.003] Galla, B.M., Wood, J.J., Tsukayama, E., Har, K., Chiu, A.W., Langer, D.A. (2014). A longitudinal multilevel model analysis of the within-person and between-person effect of effortful engagement and academic self-efficacy on academic performance. Journal of School Psychology, 52(3), 295-308. [DOI: 10.1016/j.jsp.2014.04.001 ] Greca, A. M. L., Lai, B. S., Joormann, J., Auslander, B. B., & Short, M. A. (2013). Children's risk and resilience following a natural disaster: Genetic vulnerability, posttraumatic stress, and depression. Journal of Affective Disorders, 151(3), 860-867. [DOI: 10.1016/j.jad.2013.07.024 ] Haktanir, A., Watson, J. C., Ermis-Demirtas, H., Karaman, M. A., Freeman, P. D., Kumaran, A., & Streeter, A. (2018). Resilience, academic self-concept, and college adjustment among first-year students. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 1-18. [DOI: 10.1177/1521025118810666] Hatamian, P. (2018). Relationship between hope and self-Efficacy with academic adjustment masters student at university of Razi. Rooyesh-e-Ravanshenas, 7(8), 31-38. (Persian) [DOI: 20.1001.1.2383353.1397.7.8.11.4] Hemmati, B. (2019). The role of educational emotions, autonomy protection cognition and school dependency in predicting the educational – social adaptation of headless students. Journal of School Psychology and Instititions, 9(1), 207-228. https://jsp.uma.ac.ir/article_912.html?lang=en Hosseingholi, F., Kooshki, S., Farzard, V., & Eftekharzadeh, S. F. (2018). Modeling of academic adjustment in boy students based on causal relationships of personality traits & perceived social support with mediating self-regulated learning. Social Cognition, 7(2), 27-50. (Persian) [DOI: 10.30473/sc.2018.40066.2192] Hulme, C., & Snowling, M. J. (2016). Reading disorders and dyslexia. Current Opinion in Pediatrics, 28(6), 731-735. [DOI: 10.1097/MOP.0000000000000411] Jadidi, S. (2020). The mediating role of academic eagerness in the relationship between academic help seeking and academic adjustment of students. Rooyesh-e-Ravanshenas, 8(12), 107-114. (Persian) [DOI: 20.1001.1.2383353.1398.8.12.15.3] Kaldenberg, E. R., Watt, S. J., & Therrien, W. J. (2015). Reading instruction in science for students with learning disabilities: A meta-analysis. Learning Disability Quarterly, 38(3), 160-173. [DOI: 10.1177/0731948714550204] Kalisch, R., Müller, M. B., Tüscher, O. A. (2015). Conceptual framework for the neurobiological study of resilience. Behavioral and Brain Sciences, 38, e92. [DOI: 10.1017/S0140525X1400082X] Kamel, O. M. (2018). Academic overload, self-efficacy and perceived social support as predictors of academic adjustment among first year university students. International Journal of Psycho-Educational Sciences, 7(1), 86-93. Keye, M. D., & Pidgeon, A. M. (2013). Investigation of the relationship between resilience, mindfulness, and academic self-efficacy. Open Journal of Social Sciences, 1(6), 1-4. [DOI: 10.4236/jss.2013.16001 ] Kilmister, H. (2015). What an Interruption in study can reveal about learner motivation and resilience. Journal of Prosthetic Dentistry, 5(3), 65-71. Lench, H. C., Levine, L. J., & Whalen, C. K. (2013). Exasperating or exceptional? Parents’ interpretations of their child’s ADHD behavior. Journal of Attention Disorders, 17, 141–151. [DOI: 10.1177/1087054711427401] Liran, B. H., & Miller, P. (2017). The role of psychological capital in academic adjustment among university students. Journal of Happiness Studies, 8, 1-15. [DOI: 10.1007/s10902-017-9933-3] Lukow, H. R., Godwin, E. E., Marwitz, J. H., Mills, A., Hsu, N. H., & Kreutzer, J. S. (2015). Relationship between resilience, adjustment, and psychological functioning after traumatic brain injury. Journal of Head Trauma Rehabilitation, 30(4), 241–248. [DOI: 10.1097/HTR.0000000000000137] Maehler, C., & Schuchardt, K. (2016). Working memory in children with specific learning disorders and/or attention deficits. Learning and Individual Differences, 49, 341-347. [DOI: 10.1016/j.lindif.2016.05.007] Maki, K. E., Floyd, R. G., & Roberson, T. (2015). State learning disability eligibility criteria: A comprehensive review. School Psychology Quarterly, 30(4), 457-466. [DOI: 10.1037/spq0000109] Martin, A. J. (2013). The student motivation scale: A tool for measuring and enhancing motivation. Australian Journal of Guidance and Counseling, 11(1), 1-20. [DOI:10.1017/S1037291100004301] Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2003). Academic resilience and the four Cs: Confidence, control, composure, and commitment. Paper presented at NZARE AARE, Auckland: New Zealand. Masten. A. S. (2014). Global perspectives on resilience in children and youth. Child Development, 85(1), 6-20. [DOI: 10.1111/cdev.12205] McIlroy, D., & Bunting, B. (2002). Personality, behavior, and academic achievement: Principles for educators to inculcate and students to model. Journal Contemporary Educational Psychology, 27, 226-237. [DOI: 10.1006/ceps.2001.1086] Mohammad Aminzadeh, L., & Mohammad Aminzadeh, H. (2019). Comparison of academic adjustment and social development of eighth grade female students with learning difficulties and without learning problems in Mahabad city. Quarterly Journal of Educational Leadership & Administration, 12(4), 215-230. (Persian) [URL: https://edu.garmsar.iau.ir/article_664463.html] Moll, K., Göbel, S. M., Gooch, D., Landerl, K., Snowling, M. J. (2016). Cognitive risk factors for specific learning disorder: processing speed, temporal processing, and working memory. Journal of Learning Disabilities, 49(3), 272-281. [DOI: 10.1177/0022219414547221] Najafzadeh, S. (2018). Investigating the relationship between metacognitive strategies and academic enthusiasm with academic resiliency in second elementary school and first period high school students. Revista Publicando, 5(16), 515-537. Neami, A., & Piriaei, S. (2012). Relationship between dimensions of academic motivation and academic motivation of third year high school students in Ahvaz. Journal of Research in Educational Systems, 6(16), 29-42. (Persian). [DOI: 20.1001.1.23831324.1391.6.16.2.9] Pettus, K. R. (2006). The relationship of parental monitoring to community college student adjustment and achievement: differences by gender, ethnicity, parental education level, and student residence. ProQuest: University of South Carolina. Power, A., & Bartlett, R. (2019). Ageing with a learning disability: Care and support in the context of austerity. Social Science & Medicine, 231, 55-61. [DOI: 10.1016/j.socscimed.2018.03.028] Rajan, S. K., Harifa, P. R., & Pienyu, R. (2017). Academic resilience, locus of control, academic engagement and self-efficacy among the school children. Indian Journal of Positive Psychology, 8(4), 507-511. [DOI:10.15614/ijpp/2017/v8i4/165846] Saba, B., & Iman Parvar, S. (2019). The role of emotion regulation and academic resilience in predicting students' academic burnout. Journal of School Psychology and Institutions, 9(4), 62-73. https://jsp.uma.ac.ir/article_1292.html Samuels, W.E., & Woo, A. (2009). Creation and Initial Validation of an Instrument to Measure Academic Resilience. http://wesamuels.org/pdfs/aera2009.pdf Schaufeli, W., & Salanova, M., Gonzalez-Roma, V., Bakker, A. (2002). The measurement of engagement and burnout: A two sample confirmatory factor Analytic approach. Journal of Happiness Stadies, 3, 71-92. Shen, C. X. (2018). Does school-related Internet Information seeking improve academic self-efficacy? The moderating role of internet information seeking styles. Computers in Human Behavior, 86, 91-98. [DOI: 10.1016/j.chb.2018.04.035] Sinha, A. K. P., & Singh, R. P. (1993). The Adjustment Inventory for school students (AISS). Agra. National Psychological Corporation. Soltaninejad, M., Asiabi, M., Adhami, B., & Tavanaiee Yosefiean, S. (2014). A study of the psychometric properties of the Academic Resilience Inventory (ARI). Educational Measurement, 4(15), 17-35. (Persian) [URL: https://jem.atu.ac.ir/article_267.html] Stubbs, N. S., & Maynard, D. M. B. (2017). Academic self-efficacy, school engagement and family functioning, among postsecondary students in the Caribbean. Journal of Child and Family Studies, 26(3), 792-799. [DOI:10.1007/s10826-016-0595-2] Theron, L. C., & Theron, A. M. C. (2014). Education services and resilience processes: Resilient Black South African students' experiences. Children and Youth Services Review, 47(3), 297-306. [DOI: 10.1016/j.childyouth.2014.10.003] Torres, J.B., & Solberg, S. (2001). Role of self-efficacy, stress, social integration, and family support in latino college student persistence and health. Journal of Vocational Behavior, 59(1), 53-63. [DOI: 10.1006/jvbe.2000.1785] Valka, S. (2015). Management of international students’ academic adjustment: challenges and solutions. European Scientific Journal, 11(6), 368-345. [URL: https://eujournal.org/index.php/esj/article/view/5219] Van Rooij, E. C. M., Jansen, E. P. W. A., & Van de Grift, W. J. C. M. (2017). Secondary school students’ engagement profiles and their relationship with academic adjustment and achievement in university. Learning and Individual Differences, 54, 9–19. [DOI: 10.1016/j.lindif.2017.01.004] Victor- Aigboidion, V., Onyishi, C. N., & Ngwok, D. U. (2018). Predictive power of academic self-efficacy on academic resilience among secondary school students. Journal of the Nigerian Council of Educational Psychologists, 12(1), 294-306. Walters, P. (2015). The problem of community resilience in two flooded cities: Dhaka 1998 and Brisbane 2011. Habitat International, 50, 51-56. [DOI:10.1016/j.habitatint.2015.08.004] Wang, M. T., Willet, J. B., & Eccles, J. (2011). The assessment of school engagement: Examining dimensionality and measurement invariance by gender and race/ethnicity. Journal of School Psychology, 49(4), 465–480. [DOI: 10.1016/j.jsp.2011.04.001] Yadak, S. M. A. (2017). The impact of the perceived self- efficacy on the academic adjustment among Qassim University Undergraduates. Open Journal of Social Sciences, 5, 157-174. [ DOI:10.4236/jss.2017.51012] Yanes-Cabrera, C., & Benito, A. E. (2017). Archaeology of Memory and School Culture: Materialities and “Immaterialities” of School. In School Memories (pp. 263-270). Springer, Cham. Zhang, S., Liu, J., Wang, J., Xia, X., Zhang, L., Liu, L., Jiang, T. (2019). Developing and validating the learning disabilities screening scale in Chinese elementary schools. International Journal of Educational Research, 96, 91-99. [DOI: 10.1016/j.ijer.2019.06.006] Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. (2011). Self-regulated learning and performance: An introduction and an overview. In Handbook of self-regulation of learning and performance (pp. 15-26). Routledge. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,017 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,639 |