| تعداد نشریات | 30 |
| تعداد شمارهها | 435 |
| تعداد مقالات | 3,814 |
| تعداد مشاهده مقاله | 6,171,943 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,196,382 |
بررسی تاثیر آموزش تئوری انتخاب بر مسئولیتپذیری، تاب آوری و امیدواری دانش آموزان دختر مقطع متوسطه | ||
| مشاوره مدرسه | ||
| دوره 2، شماره 1، خرداد 1401، صفحه 1-15 اصل مقاله (1.76 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsc.2022.10661.1036 | ||
| نویسندگان | ||
| محمد علی محمدی فر1؛ سمیه شیرازی نقندر* 2 | ||
| 1گروه علوم تربیتی آموزش و پرورش کودکان استثنایی ، دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
| 2گروه آموزشی علوم تربیتی آموزش و پرورش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، ایران | ||
| چکیده | ||
| چکیده: مقدمه: با توجه به اهمیت دوران نوجوانی در زندگی افراد و از طرفی اهمیت مسئولیت پذیری، تاب آوری و امیدواری در این دوران به عنوان ویژگی های یک فرد با سلامت روان بالا، مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش تئوری انتخاب بر مسئولیتپذیری، تاب آوری و امیدواری دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم انجام گردید. روش و مواد اجرا: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی که در سال 1399-1400 بر روی 40 دختر متوسطه دوم انجام شده است؛ پرسشنامه های مسئولیتپذیری، امیدواری و تابآوری یک مرتبه قبل و بعد از مداخله تکمیل شدند، شرکت کنندگان به طور تصادفی در گروه های مداخله و کنترل قرار گرفتند، به افراد گروه مداخله طی 8 جلسه 90 دقیقهای مفاهیم مسئولیت پذیری، امیدواری و تابآوری بر اساس مولفههای تئوری انتخاب آموزش داده شد. تحلیل ها از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره با استفاده از نرم افزارSPSS v24 انجام شد. یافته ها: یافتههای اصلی مطالعه نشان میدهد که مداخله اثربخشی معناداری بر متغیر های مسئولیت پذیری ، امیدواری و تابآوری در سطح (P<0/01) داشته اند. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش، آموزش تئوری انتخاب می تواند به عنوان راهکاری موثر برای افزایش مسئولیت پذیری ، امیدواری و تابآوری دانش آموزان استفاده شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تئوری انتخاب؛ مسئولیتپذیری؛ امیدواری؛ تابآوری؛ دانش آموزان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 734 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 686 |
||