تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,246 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,764,928 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,250,415 |
ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه بهزیستی تحصیلی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 8، دوره 11، شماره 3، مهر 1401، صفحه 108-121 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2022.1804 | ||
نویسندگان | ||
نورعلی فرخی* 1؛ زهرا طباطبایی جبلی2؛ حسن محمودیان2؛ سمیه بهمن آبادی2؛ مصطفی علی خانی2 | ||
1دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری ، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه بهزیستی تحصیلی، در بین دانش آموزان جامعه ایرانی اجرا شد. روشها: روش پژوهش از نوع پیمایشی و نمونه شامل 200 دانشآموز دختر و پسر دوره متوسطه اول و دوم مدارس منطقه صیدون از توابع شهرستان باغملک در استان خوزستان بود که با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. اعتبار پرسشنامه و خرده مقیاسها با ضریب آلفای کرونباخ و ضریب اعتبار مرکب یا p دلوین –گلدشتاین بررسی شد که این ضرایب برای کل پرسشنامه به ترتیب برابر با 84/0 = α و 88/0 p= به دست آمد. پایایی سؤالها بهوسیله مجذور همبستگی سؤال و عامل بررسی شد. یافته ها: نتایج نشان داد که مدل 6 عاملی و مدل 4 عاملی نسبت به مدل تکعاملی شاخصهای برازش مناسبتری دارند اما بار عاملی و مجذور همبستگی سوال های خرده مقیاس فرسودگی تحصیلی در مدل 6 عاملی کمی بالاتربودند. نتیجه گیری: یافتهها نشان داد که طبق تعریف تومینی و همکاران (2012) چهار بعد ارزش مدرسه، فرسودگی نسبت به مدرسه، درگیری با وظایف مدرسه و رضایت تحصیلی زیربنای پرسشنامه بهزیستی تحصیلی در جامعه دانش آموزان متوسط اول و دوم ایرانی است. | ||
کلیدواژهها | ||
بهزیستی تحصیلی؛ فرسودگی مدرسه؛ ارزش مدرسه؛ رضایت تحصیلی؛ ویژگیهای روانسنجی | ||
مراجع | ||
بدری گرگری، رحیم ., مصرآبادی، جواد ., پلنگی، مریم ., و فتحی، رحیمه. )1391( .ساختار عاملی پرسشنامه فرسودگی تحصیلی با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی در دانشآموزان متوسطه. https://civilica.com/doc/723131/ جنت فریدونی،مصطفی ., شریفی،طیبه .,نیکخواه ، محمد., و خلعتبری، جواد (1397) اندازه گیری فرسودگی در دانشآموزان متوسط: سیاهه فرسودگی مسلش-زمینه یابی دانشآموزان فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی 10(37) ص116-91.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99909.html فرخی، نورعلی.، بهمن آبادی، سمیه.، محمودیان، حسن.، و طباطبایی جبلی، زهرا. (1398). ساختار عاملی پرسشنامه سرسختی تحصیلی. مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی, 9(28 ), 171-187. [Doi: 10.22034/emes.2020.38193] مرادی, مرتضی., سلیمانی خشاب, عباسعلی., شهاب زاده, صدیقه., صباغیان بغدادآباد, حمید., دهقانی زاده, محمدحسین. (1395). آزمون ساختار عاملی و سنجش همسانی درونی نسخهی ایرانی پرسشنامهی بهزیستی تحصیلی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی123-148, (26)7 . [Doi:10.22054/jem.2017.476.1018] مقدسین، مریم.، و فلسفی نژاد، محمد رضا. (1391). کاربرد مدل های معادلات ساختاری در برآورد اعتبار و روایی آزمون های روان شناختی و بررسی اعتبار و روایی سازه پرسشنامه تشخیصی ADHD بزرگسالان (CAARS-S:SV). اندازه گیری تربیتی, 3(10), 103-137. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=202531 Badrigargari,R., mesrabad, J., palangi, M., fathi,R. .(2013)Factor Structure of the School Burnout Questionnaire via Confirmatory Factor Analysis in High School Students. J Educ Meas.7(3):164-182. (Persian) https://civilica.com/doc/723131/ Belfi, B., Goos, M., De Fraine B., Van Damme J. .(2012)The effect of class composition by gender and ability on secondary school students’ school well-being and academic self-concept: A literature review.Educational Research Review.2012; 7(1):62-74 [Doi:10.1016/j.edurev.2011.09.002] Bollen, K.A. (1989). Structural equations with latent variables. New York: Wiley Durlak, J. A.,. Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B.,. Taylor, R. D.& Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 82, 405–432[Doi:10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x] Eccles, J. S. (1989). Stage-environment fit: Developmentally appropriate classrooms for young adolescents. In R. E. Ames, & Ames, C. (Eds.), Research on Motivation in Education (Vol. 3, pp. 139-186). New York: Academic Press.https://www.academia.edu/12846337/Stage_environment_fit_Developmentally_appropriate_classrooms_for_young_adolescents Eccles, J. S. & Roeser, R. W. (2009). Schools, academic motivation, and stage environment fit. In R. M. Lerner, & L. Steinberg (Eds.), Individual bases of adolescent development (3rd Ed). Handbook of adolescent psychology, Vol. 1. (pp. 404–434). Hoboken, NJ: Wiley Engels N, https://is.muni.cz/el/fss/podzim2010/PSY516/um/EcclesRoeser12.pdf Eccles, J., Adler, T. F., Futterman, R., Goff, S. B., Kaczala, C. M., Meece, J., and Midgley, C. (1983). Expectancies, values and academic behaviors. In Spence, J. T. (ed.)Achievement and Achievement Motives, W. H. Freeman, San Francisco. http://education-webfiles.s3-website-us-west-2.amazonaws.com/arp/garp/articles/ecclesparsons83b.pdf Farrokhi, N., Bahmanabadi, S., mahmoudian, H., Tabatabaei jebeli, Z. (2020). Factor Structure of Academic Hardiness Questionnaire. Educational Measurement and Evaluation Studies, 9(28), 171-187. [Doi: 10.22034/emes.2020.38193]. (Persian). Fiorilli, C., De Stasio, S., Di Chiacchio, C., Pepe, A., and Salmela-Aro, K. .(2017). School burnout, depressive symptoms and engagement: their combined effect on student achievement. Int. J. Educ. Res. 84, 1–12 [Doi:10.1016/j.ijer.2017.04.001] Fornell, C. & Larcker, D. F. (1981). Evaluation structural equation models with unobservable variable and measurement error. Journal of marketing research, 39-50. [Doi:10.2307/3151312] Hietajärvia,L., Salmela-Aroa,K., Tuominena,H., akkarainena, L. (2019). Beyond screen time: Multidimensionality of socio-digital participation and relations to academic well-being in three educational phases. Computers in Human Behavior 93 (2019) [Doi:10.1016/j.chb.2018.11.049] Jannatfereidooni M., Sharifi T, M., Nikkhah,J., Khalatbari.(2018). Measuring Burnout in High School Students: Maslach Burnout Inventory-Student Surve.Journal of Career & Organizational Counseling Vol,10 / No, 37, 91-116. (Persian) https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99909.html Lent, R., Blanco, A ., Taveira, M ., Pinto, J ., Silva, A ., Faria, S & Gonçalves, A. M. (2014). Social Cognitive Predictors of Well-Being in African College Students. Journal of Vocational Behavior. 84. Liukkonen, J. & Leskinen, E. (1999). The reliability and validityof scores from the children’s version of the Perception of Successquestionnaire. Educational and Psychological Measurement,59, 651–664. [Doi:10.1177/00131649921970080] Lyubomirsky S., King L& Diener E. . (2005)The benefits of frequen positive affect: does happiness lead to success? Psychol Bull.131(6):803-55.[Doi:10.1037/0033-2909.131.6.803 pmid:16351326] Mistry, R. S., Benner, A. D., Tan, C. S. & Kim, S. Y.(2009).The adaptation of immigrant families and children-family economic stress and academic well-being among Chinese-American youth: Theinfluence of adolescents' perceptions of economic strain. Journal ofFamily Psychology, 23(3), 729 Moghadasin,M & falsafi nejhad,M .(2013) .Application of structural equation models to estimate reliability and validity of psychological tests and assess the reliability and validity of adult ADHD diagnostic scale; J Educ Meas.3(10):1103-138. (Persian). https://jem.atu.ac.ir/article_5656.html?lang=en Moradi M., Soleimanikhashab A., Shahabzade S., Sabaghian H.,Dehghanizade H. (2017).Test the Factor Structure and Internal Consistency Evaluation of Academic Well-Being of the Iranian Version of the Questionnaire. J Educ Meas.6(24):251-76. (Persian) [Doi:10.22054/jem.2017.476.1018] Niemivirta, M. (2004). Stability and change in middle school students' school value: An application of latent growth curve modeling. In A. Efklides, G. Kiosseoglou, & Y. Theodorakis (Eds.), Qualitative and quantitative research in psychology (Vol. 2, pp. 301–314). Athens, Greece: Ellinika Grammata. Parhiala, P., Torppa, M.,Vasalampi, K., Eklund, K., Poikkeus, A.M & Aro, T. (2018). Profiles of school motivation and emotional well-being among adolescents: associations with math and reading performance. Learn. Individ. Dif. 61, 196–204. [Doi:10.1016/j.lindif.2017.12.003] Parker, P. D. & Salmela-Aro, K. (2011). Developmental processes in school burnout: Acomparison of major developmental models. Learning and Individual Differences, 21,244–248. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.lindif.2011.01.005 Pollard EL&Lee PD. (2003). Child well-being: A systematic review of the literature. Social Indicator Research.2003; 61(1): 59–78. [Doi:10.1023/A:1021284215801] Ratelle, C. F., Guay, F., Larose, S. & Senécal, C. (2004). Family correlates of trajectories of academic motivation during a school transition: A semiparametric group-basedapproach. Journal of Educational Psychology, 96, 743–754, [Doi:10.1037/0022-0663.96.4.743] Salmela-Aro, K .(2017). Dark and bright sides of thriving – school burnout and engagement in the Finnish context, European Journal of Developmental Psychology, 14:3, 337-349, https://psycnet.apa.org/doi/10.1080/17405629.2016.1207517 Salmela-Aro, K. & Upadyaya, K. (2012). The schoolwork engagement inventory: Energy,dedication and absorption (EDA). European Journal of Psychological Assessment,28, 60–67 Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Leskinen, E. & Nurmi, J. -E. (2009). School burnout inventory(SBI): Reliability and validity. European Journal of Psychological Assessment,25,48–57. [Doi:10.1027/1015-5759.25.1.48] Singley, D. B., Lent, R. W., & Sheu, H.-B. (2010). Longitudinal test of a social cognitive model of academic and life satisfaction. Journal of Career Assessment, 18, 133–146 [Doi:10.1177/1069072709354199] Tuominen-Soini H., Salmela-Aro K., Niemivirta M. (2012).AchievementGoal Orientations and Academic Well-Being Across theTransition to Upper Secondary Education. Learn Individ Differ.;22(3):290-305. [Doi:10.1016/j.lindif.2012.01.002] Widlund A., Tuominen H., Korhonen J .(2018). Academic Well-Being, Mathematics Performance, and Educational Aspirations in Lower Secondary Education: Changes Within a School Year. Front. Psychol. 9:297. [Doi:10.3389/fpsyg.2018.00297] Wigfield, A. & Eccles, J. S. (2000). Expectancy–value theory of achievement motivation.Contemporary Educational Psychology, 25, 68–81, [Doi:10.1006/ceps.1999.1015] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,183 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,172 |