تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 352 |
تعداد مقالات | 3,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,475,723 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,053,965 |
بررسی اثربخشی آموزش یادگیری خودتنظیمی بر درک مطلب و تفکر انتقادی به کمک مدل معادلات ساختاری با رویکرد کمترین مربعات جزیی (PLS-SEM) | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 4، دوره 11، شماره 2، تیر 1401، صفحه 51-61 اصل مقاله (1.17 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2022.1713 | ||
نویسندگان | ||
رویا رنجبر محمدی1؛ مهناز سعیدی* 2؛ سعیده آهنگری3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه آموزش زبان انگلیسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
2دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
3استادیار گروه آموزش زبان انگلیسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این پژوهش، بررسی روابط بین مولفههای یادگیری خودتنظیمی، درک مطلب و تفکر انتقادی در خواندن متون انگلیسی و همچنین تاثیر آموزش یادگیری خودتنظیمی بر شدت روابط بین این متغیرها با استفاده از مدل معادلات ساختاری با رویکرد کمترین مربعات جزیی (PLS-SEM) میباشد. روش ها: 183 دانشآموز ایرانی در این تحقیق شرکت کردند. ابتدا، مدلهای PLS-SEM پیشآزمون با ارزیابی پرسشنامه راهبردهای انگیزشی یادگیری، پرسشنامه تفکر انتقادی و آزمون درک مطلب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. سپس به کمک تحلیل چندگروهی ( (MGAو مقایسه ضریب مسیرهای پیشآزمون و پسآزمون، تاثیر آموزش خودتنظیمی و آموزش سنتی درک مطلب بر شدت روابط بین متغیرها بررسی شد. یافته ها: یافتهها نشان دادند که آموزش خودتنظیمی بطور معناداری در تقویت روابط بین راهبردهای خودتنظیمی، درک مطلب و تفکر انتقادی موثر بود (001/0>p). نتیجه گیری: این مطالعه نتایج مهمی برای طراحان درسی، معلمان و دانش آموزان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر انتقادی؛ درک مطلب؛ مدلسازی PLS-SEM؛ یادگیری خودتنظیمی | ||
مراجع | ||
نریمانی، محمد؛ خشنودنیای چماچائی، بهنام؛ زاهد، عادل؛ ابوالقاسمی، عباس. (1395). مقایسهی باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در دانشآموزان پسر نارساخوان، نارسانویس، نارسا حساب و عادی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 5(4)، 107- 87. http://jld.uma.ac.ir/article_434.html Atai, M. R., & Nazari, O. (2011). Exploring reading comprehension needs of Iranian EAP students of health information management (HIM): A triangulated approach. System, 39(1), 30-43. [Doi:10.1016/j.system.2011.01.015] Covington, M. V. (2000). Goal theory, motivation, and school achievement: An integrative review. Annual Review of Psychology, 51(1), 171-200. de Milliano, I., van Gelderen, A., & Sleegers, P. (2016). Types and sequences of self-regulated reading of low-achieving adolescents in relation to reading task achievement. Journal of Research in Reading, 39(2), 229-252.[Doi:10.1111/1467-9817.12037] Facione, P. A. (2013). Critical thinking: What it is and why it counts. Retrieved from Insight Assessment.http://www.insightassessment.com/pdf_files/what&why2006.pdf Fisher, A. (2011). Critical thinking: An introduction. New York: Cambridge University Press. Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C., & Sarstedt, M. (2017). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). London, Thousand Oaks: Sage Publications. Hulland, J. (1999). Use of partial least squares (PLS) in strategic management research: a review of four recent studies. Strategic Management Journal, 20(2), 195-204. [Doi:10.1002/(sici)1097-0266(199902)20:2<195::Aid-smj13>3.0.Co;2-7] Katims, D. S., & Harris, S. (1997). Improving the reading comprehension of middle school students in inclusive classrooms. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 41(2), 116-123. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/40013492 Ku, K. Y., & Ho, I. T. (2010). Metacognitive strategies that enhance critical thinking. Metacognition and Learning, 5(3), 251-267.[Doi:10.1007/s11409-010-9060-6] Magno, C. (2010). The role of metacognitive skills in developing critical thinking. Metacognition and Learning, 5(2), 137-156.[Doi:10.1007/s11409-010-9054-4 Marin, L. M., & Halpern, D. F. (2011). Pedagogy for developing critical thinking in adolescents: Explicit instruction produces greatest gains. Thinking skills and Creativity, 6(1), 1-13. [Doi:10.1016/j.tsc.2010.08.002] Mischel, W., Cantor, N., & Feldman, S. P. (1996). Principles of self-regulation: The nature of willpower and self-control. In E. T. Higgins & A. W. Kruglanski (Eds.), Social Psychology: Handbook of Basic Principles (pp. 329-360). New York: Guilford. Mohammadi, R. R., Saeidi, M., & Ahangari, S. (2020). Self-regulated learning instruction and the relationships among self-regulation, reading comprehension and reading problem solving: PLS-SEM approach. Cogent Education, 7(1), 1-22. [Doi:10.1080/2331186X.2020.1746105] Mousavinejad, A. (1998). The relationship between motivational believes and self-regulated Learning strategies and school achievement in 3th grade middle-school students. (M. A.). Allameh Tabatabaei University, Tehran. Narimani, M., Khoshnoodnia Chomachaei, B., Zahed, A., &Abolghasemi, A. (2016). A compare motivational beliefs and self- regulation learning strategies in boy students with dyslexia, dysgraphia, dyscalculia and normal. Journal of Learning Disabilities, 5(4), 87-107. [InPersian] http://jld.uma.ac.ir/article_434.html?lang=en Nilson, L. (2013). Creating Self-Regulated Learners: Strategies to Strengthen Students? Self-Awareness and Learning Skills. Sterling, Virginia: Stylus Publishing, LLC. Paris, S. G., & Paris, A. H. (2001). Classroom applications of research on self-regulated learning. Educational Psychologist, 36(2), 89-101. Retrieved from https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781410608130-4 Phan, H. P. (2010). Critical thinking as a self-regulatory process component in teaching and learning. Psicothema, 22(2), 284-292. Retrieved from https://reunido.uniovi.es/index.php/PST/article/view/8903/8767 Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40. Retrieved https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2F0022-0663.82.1.33 Pratontep, C., & Chinwonno, A. (2008). Self-regulated learning by Thai university students in an EFL extensive reading program. MANUSYA: Journal of Humanities, 11(2), 104-124. Retrieved from http://www.manusya.journals.chula.ac.th/files/paperonline/Chitchon_Self-regulated_p.104-124.pdf Roohani, A., Hashemian, M., & Kazemian, Z. (2017). Effects of Rhetorical Analysis and Self-Regulation Strategies on Iranian EFL Learners’ Critical Thinking and Reading Comprehension of Argumentative Texts. Journal of Language Horizons, 1(1), 53-75. Retrieved from https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/48670 Rycik, J., & Irwin, J. . (2005). Teaching reading in the middle grades. Toronto: Pearson Education, Inc. Tenenhaus, M., Amato, S., Esposito Vinzi, V., & (2004). A global goodness-of-fit index for PLS structural equation modelling. In Proceedings of the XLII SIS Scientific Meeting (pp. 739-742). Padova: CLEUP. Wetzels, Odekerken, S., & van, O. (2009). Using PLS Path Modeling for Assessing Hierarchical Construct Models: Guidelines and Empirical Illustration. MIS Quarterly, 33(1). [Doi:10.2307/20650284] Zhou, J., Jiang, Y., Yao, Y., & (2015). The investigation on critical thinking ability in EFL reading class. English Language Teaching, 8(1), 83-94. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1075190.pdf Zimmerman, B. J. (1989). A social cognitive view of self-regulated academic learning. Journal of Educational Psychology, 81(3), 329. Retrieved from https://psycnet.apa.org/record/1990-06085-001 Zimmerman, B. J. (2000). Attaining self-regulation: A social cognitive perspective. In M. Boekaerts, P. R. Pintrich, & M. Zeidner (Eds.), Handbook of Self-regulation (pp. 13–39). San Diego: Academic Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,030 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 910 |