تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,383 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,902 |
همسنجی اثربخشی آموزش خود دلسوزی شناختی و تنظیم هیجان بر سرمایهروانشناختی و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دختر مبتلا به اضطراب | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 8، دوره 11، شماره 2، تیر 1401، صفحه 96-110 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2022.1702 | ||
نویسندگان | ||
نسرین عصاره1؛ ذبیح پیرانی* 2؛ فیروزه زنگنه3 | ||
1دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی ، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی واحد اراک ، دانشگاه آزاد اسلامی ، اراک، ایران. | ||
3مربی گروه روانشناسی، واحد اراک ، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف ازانجام این تحقیق بررسی همسنجی اثر بخشی آموزش خود دلسوزی شناختی و تنظیم هیجان بر سرمایه روانشناختی و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه دوم مبتلا به اضطراب شهر تهران بود. روشها: جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر متوسطه دوم مبتلا به اضطراب شهر تهران بودند و نمونه آماری شامل 69 نفر از این دانش آموزان بودند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامههای سرمایه روانشناختی، اشتیاق تحصیلی و اضطراب بک استفاده شده بود. پژوهش نیمه آزمایشی، و پروتکل آموزشی اجرا و برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس چندگروهی استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان داد آموزش خوددلسوزیشناختی و تنظیم هیجان بر سرمایه روانشناختی و اشتیاق تحصیلی تاثیر دارد(01/0P<) و بین میزان اثربخشی آموزش خود دلسوزی شناختی و تنظیم هیجان بر سرمایه روانشناختی تفاوت معناداری وجود ندارد(05/0P>)، اما آموزش تنظیم هیجان بر اشتیاق تحصیلی نسبت به آموزش خوددلسوزی شناختی اثربخشی بیشتری داشته است (05/0< P). نتیجهگیری: می توان از دو روش آموزش خوددلسوزی شناختی و تنظیم هیجان برای ارتقای سرمایه روانشناختی و اشتیاق تحصیلی استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
خود دلسوزی شناختی؛ تنظیم هیجان؛ سرمایه روانشناختی؛ اشتیاق تحصیلی | ||
مراجع | ||
آذریان، رضا ؛ جاجرمی محمود ، مهدیان، حسین .(1399). مقایسه اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی و تنظیم هیجان بر معنای تحصیلی و سازگاری تحصیلی، مجله پژوهش در نظام های آموزشی تابستان - شماره 50، صص از 483 تا 494. http://www.jiera.ir/article_109773_c230cf659300db6cb12abb3b2a7a320f.pdf پورقاز، شیرین ؛ توماج، عبدالجلال ،رزاقیان گرمرودی، زهرا .(1399). تاثیر آموزش مبتنی بر واقعیت افزوده بر اضطراب ریاضی و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان، فصلنامه پویش در آموزش علوم پایه، ۶(۱۸)، https://www.sid.ir/fa/Journal/ViewPaper.aspx?id=544634۶-۱۱ جوادی علمی، لیلا ؛ اسدزاده، حسن ؛ دلاور، علی و درتاج، فریبرز .(1399). مدلیابی روابط ساختاری اشتیاق تحصیلی دانشجویان براساس تدریس تحول آفرین، خودکارآمدی تحصیلی با میانجیگری نقش سرزندگی تحصیلی، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، سال هشتم، شماره چهاردهم، از ص 9 تا 91. https://www.sid.ir/fa/Journal/ViewPaper.aspx?ID=512424 روحی مطلق، شراره ؛ افتخار صعادی، زهرا ؛ مکوندی، بهنام و حافظی، فریبا .(۱۴۰۰). بررسی کارآمدی آموزش مبتنی بر شفقت خود بر سرمایه روان شناختی و بهزیستی اجتماعی در مادران دارای کودک آهسته گام، پژوهش نامه زنان، دوره 13، شماره 39 – شماره پیاپی 39. https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_6785.html شفیعی، معصومه ؛ اکبری، شیرین و حیدری راد، حدیث .(۱۳۹۷). اثربخشی آموزش دلسوزی-خود بر احساس تنهایی و تابآوری در زنان مطلقه بی بضاعت، مجله روانشناسی و روان پزشکی شناخت 6 ، شماره پنجم، 48-17.http://ensani.ir/fa/article/391081/ صابر، سوسن و شریفی، حسن .(1392). پیشبینی ابعاد درگیری تحصیلی بر اساس سبکهای هویت در دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستانهای دولتی تهران. پژوهش در برنامهریزی درسی، ۲(۱۱)، 85-72.http://jsr-e.khuisf.ac.ir/article_534293.html عباسی، مسلم ؛ پیرانی، ذبیح ؛ رزمجویی، لاله ؛ بنیادی، فرزانه . (1394). نقش تعلل ورزی و خودتنظیمی انگیزشی در پیش بینی اشتیاق رفتاری دانشجویان. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، دوره 8، (5)، 295-300.http://ensani.ir/fa/article/353677/ فروهر، محمد و بلوچ، امان الله (1394) مروری برپژوهش های سرمایه روانشناختی درایران : چالشها وچشم اندازها، چهارمین همایش ملی علوم مدیریت نوین، گرگان، انجمن علمی و حرفه ای مدیران وحسابداران گلستان، شهریور، گرگان، ایران. http://4learn.4kia.ir/info/741191/i/?getppsid=61488 ماهی گیر، فروغ و کریمی باغملک، آیت الله (1399)، مقایسه تاثیردو روش درمانی تنظیم هیجان و ذهن آگاهی بر کاهش تعلل ورزی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه، مجله مطالعات آموزشی و آموزشگاهی تابستان - شماره 23 ، صص 138 تا 156.http://ensani.ir/fa/article/466560 ناعمی، زهره و ناعمی، علی محمد .(۱۳۹۹). تاثیر فن آوری اطلاعات و ارتباطات بر اشتیاق یادگیری و عملکرد تحصیلی در برنامةدرسی مکالمة زبان عربی، پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی، ۱0، 216-216. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=552217 نریمانی، محمد؛ عینی، ساناز و تقوی، رامین. (1397). تبیین فرسودگی تحصیلی دانشآموزان بر اساس خوددلسوزی و حس انسجام. فصلنامه سلامت روان کودک، 5(1)، 36-47. http://childmentalhealth.ir/article-۱-۲۹۶-fa.html نریمانی، محمد و عینی، ساناز. (1400). ارتباط معنای زندگی، خوددلسوزی و حس انسجام با میزان استرس ادراکشدهی بیماران مبتلا به سرطان. نشریه مراقبت سلامت، 1(3)، 1-10. [Doi: 10.29252/ijca.1.3.1] نریمانی، محمد؛ عباسی، مسلم؛ ابوالقاسمی، عباس و احدی، بتول. (1392). مقایسهی اثر بخشی آموزش پذیرش/ تعهد با آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری دانشآموزان دارای اختلال ریاضی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 2(4)، 154-176. [Doi: jld-2-4-92-5-9] Appleton, James, J., Christenson, Sandra . L., Furlong, Mikel, Jim. (2008). Student engagement with school: Critical conceptual and methodological issues of the construct. Psychology in the schools, 45(5), 369-386 https://www.researchgate.net/publication/227690344 Avey, Jams .B., Reichard, R.J., Luthans, F., &Mhatre, K.H. (2011). Meta-analysis of the imapact of positive psychological capital on employee attitudes, behaviors, and performance, Human Resource Development Quarterly, 22 (2), 127-152.https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1146&context=managementfacpub Bluth Karen, Eisenlohr-Moul TA.(2017). Response to a mindful self-compassion intervention in teens: A within-person association of mindfulness, self-compassion, and emotional well-being outcomes. Journal of Adolescence. 1;57:108-18.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5514374/ Breines Julian G, Thoma MV; Gianferante D, Hanlin L, Chen X, Rohleder N.(2014). Self-compassion as a predictor of interleukin-6 response to acute psych osocial stress. J Brain Behav Immunol. (37): 109–114. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0889159113005370 Collins, Rabert . N., Gilligan, Liam. J., & Poz, R. (2017). The evaluation of a compassion-focused therapy group for couples experiencing a dementia diagnosis. Clinical gerontologist, 11, 1 https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/07317115.2017.1397830?journalCode=wcli20 Gai, Y. P., Zhang, S. M., Wei, G., Dong, W & Deng, G. H. (2017).Relationshipbetween cognitive emotion regulation, social support, resilience and acute stress responses in Chinese soldiers: Exploring multiple mediation model. Journal of Psychiatry Research, 1(1), 71-78. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28624675/ Germer CK, & Neff K. (2019). Teaching the mindful self-compassion program: A guide for professionals. Guilford Publications. https://www.routledge.com/Teaching-the-Mindful-Self-Compassion-Program-A-Guide-for-Professionals/Germer-Neff/p/book/9781462538898 Gilbert P.( 2010). Compassion Focused The rapy: Special Issue. Int J Cogn Ther; (3):97-201. https://psycnet.apa.org/record/2010-13781-001 Gilbert P.(2005). Compassion and cruelty: A biopsychosocial approach. In P. Gilbert(Ed) Compassion: Conceptualisati ons, research and use in psychotherapy. Hove, UK: Routledge;. p 9–74. https://psycnet.apa.org/record/2005-13871-002 Gilbert P.(2009). Introducing comp-assion- focused therapy. j of Adv in Psychiatr treat.; (15):199–208.https://www.researchgate.net/publication/247801781_ Kalisch, R., Muller, M.B & Tuscher, O. (2015). A conceptual framework for the neurobiological study of resilience. Journal of us national library f medicine, 38(4), 1–79. http://www.sfu.ca/biology/faculty/crespi/pdfs/179-TRADE.pdf Kim, S. R., & Lee, S. M.(2017). Resilient college students in schoolto- work transition. International Journal of Stress Management, 51(2), 214-227. https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Fstr0000060 Kreiger T, Altenstein D, Baetig I, Doering, N, Holtforth, MG.(2013).Self-compassion in depression: Associations with depressive symptons, rumination and avoidance in depressed outpatients. BehavTher; 44(3):501–513. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23768676/ Leary MR, Tate EB, Adams CE, Allen AB, Hancock J.(2007). Self-Compassion and Reactions to Unpleasant Self-Relevant Events: The Implications of Treating Oneself Kindly. J Personal Soc Psychol. (92):887-904. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17484611/ Lehreer, R.M., Wool R, Fulk , R.I.(1993). Principles and practice of stress management. New york: Guilford.https://www.degruyter.com/database/IPHIL/html Luthans F, Youssef CM, Avolio BJ. .(2006).Psychological capital: Developing the human competitive edge: Oxford University Press; View Link. https://psycnet.apa.org/record/2007-01018-000 Luthans, F & Youssef, CM. (2007). Emerging positive organizational behavior.Journal of Management 33, 321-349. https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1007&context=leadershipfacpub Luthans, F., Avolio, B., Avey, J. & Norman, S.(2007). Positive Psychological Capital: Measurement and Relationship with Performance and Satisfaction. Personal Psychology, 60(3), pp. 541-572. https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=&httpsredir=1&article=1010&context=leadershipfacpub Luthans, F., Norman, S. M., Avolio, B. J., & Avey, J. B. (2008). The mediating role of psychological capital in the supportive organizational climate-employee performance relationship. Journal of Organizational Behavior, 29(2), 219-238. https://psycnet.apa.org/record/2008-02304-005 Min, J.A., Yu, J.J., Lee, C.U & Chae, J.H. (2013). Cognitive emotion regulation strategies contributing to resilience in patients with depression and/or anxiety disorders. Journal of Comprehensive Psychiatry 54(8), 1190–1197. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0010440X13001181 Narimani, M., & Eyni, S. (2020). Relationship between Meaning of Life, Self- Compassion and sense of coherence with perceived stress in cancer patients. Iranian Journal of Cancer Care, 1(3), 1-10. (Persian) doi: 10.29252/ijca.1.3.1 Narimani, M., Einy, S., & Tagavy, R. (2018). Explaining Students' Academic Burnout Based on Self-Compassion and Sense of Coherence . Journal of Child Mental Health, 5 (1), 36-47. (Persian) Narimani, M., Abbasi, M., Abolghasemi, A., & Ahadi, B. (2013). A study comparing the effectiveness of acceptance/ commitment by emotional regulation training on adjustment in students with dyscalculia. Journal of Learning Disabilities, 2(4), 154-176. (Persian) [Doi: jld-2-4-92-5-9] Neff KD, Germer CK. Self-Compassion Program. J Clin Psychol. 2013; 69 (1): 28–44. Neff KD, Kirkpatrick KL, Rude SS. Self-compassion and adaptive psychological functioning. J Res Pers 2007;41(1):139-54. [Doi:10.1016/j.jrp.2006.03.004] Neff KD, Pisits K, Hsieh YP. (2008). Self-Compassion and Self-Construal in the United States, Thailand, and Taiwan. J Cross-Cult Psychol. 39(3):267-285. https://www.semanticscholar.org/paper/Self-Compassion-and-Self-Construal-in-the-United-Neff-Pisitsungkagarn/042172584298594d826d7e2030da57d8a286dc85 Neff KD. Self-compassion: An altern ative conceptualization of a healthy attitude toward oneself.J Self Ident, 2003; (2):85–102. https://www.semanticscholar.org/paper/Self-Compassion%3A-An-Alternative-Conceptualization-a-Neff/b35787b9b21486d00458e85f8bcdf84d44e83c7c Neff, K. D. (2009). Self-compassion. In M. R. Leary & R. H. Hoyle (Eds),Handbook of individual differences in social behavior, 561-573. New York: Guilford Press. https://psycnet.apa.org/record/2009-12071-038 Neff, K. D. (2016). The self-compassion scale is a valid and theoretically coherent measure of self-compassion. Mindfulness, 7(1), 264-274. https://www.semanticscholar.org/paper/ Ozyesil Z, Akba M .(2013). Self-Compass ion as a Protective Factor for Depression, Anxiety and Stress: A Research on Turkish Sample. A Pilot Study and Randomized Controlled Trial of the Mindful.J Couns and Educ. 2(2):36-43. https://www.researchgate.net/publication/278406852_Self-Compassion_as_a_Protective_Factor_for_Depression_Anxiety_and_Stress_A_Research_on_Turkish_Sample Pauley G, McPherson S. The experience and meaning of compassion and self-compassion for individuals with depression or anxiety Psychology and Psychotherapy. Theory Res Pract. 2010; (83): 129–143 https://www.researchgate.net/publication/26852884_The_experience_and_meaning_of_compassion_and_self-compassion_for_individuals_with_depression_or_anxiety Perez-Blasco, J., Sales, A., Meléndez, J. C., & Mayordomo, T. (2016). The effects of mindfulness and self-compassion on improving the capacity to adapt to stress situations in elderly people living in the community. Clinical Gerontologist, 39(2), 90-103. https://jap.razi.ac.ir/article_1732.html?lang=en Raes F. Rumination and worry as mediators of the relationship between self-compassion and depression and anxiety. Pers Individ Dif. 2010;48(6):757-61. [Doi:10.1016/j.paid.2010.01.023] Rubin-Falcone, H., Weber, J., Kishon, R., Ochsner, K., Delaparte, L., Dore, B., Zanderigo, F., Oquendo, M.A., Mann, J.J., & Miller, J.m. (2018). Longitudinal effects of cognitive behavioral therapy for depression on the neural correlates of emotion regulation. Journal of Psychiatry Research, 271(4)82–90 Skinner EA, Kinderman TA, Furrer CJ.(2009).A motivation perspective on engagement and disaffection: Conceptualization and assessment of children's behavioral and emotional participation in academic activities in the classroom. Educational and psychological Measurement . 69(3): 493-525. file:///C:/Users/My%20Pc/Downloads/2009-Skinneretal-EngagementMeasure.pdf VanDam NT, Sheppard SC, Forsyth JP, Earleywine M.(2011). Self-compassion is a better predictor than mindfulness of symptom severity and quality of life in mixed anxiety and depression. J Anxiety Disord. 25(1):123-130. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20832990/ Woodruff SC, Glass CR, Arnkoff DB, Crowley KJ, Hindman RK, Hirsc hhorn EW.(2013). Comparing Self-Com passion, Mindfulness, and Psychological Inflexibility as Predictors of Psycho logical Health . J Mindfullness. (9):1-12. Wren AA, Somers TJ, Wright MA, Goetz MC, Leary MR, Fras AM, et al. Self-compassion in patients with persistent musculoskeletal pain: relationship of self-compassion to adjustment to persistent pain. J Pain Symptom Manage. 2012;43(4):759-70. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22071165/ Zimmerman BJ, Schunk DH. Motivation: An essential dimension of self-regulated learning. In DH. &Schunk B. J.(2013). Motivation and selfregulated learning: Theory, research and applications(pp. 1-30). New York: Lawrence Erlbaum.https://www.researchgate.net/publication/250184865_ | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,087 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,118 |