تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,726 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,659 |
رابطه سبک های یادگیری با الگوی تدریس انطباقی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 7، دوره 3، شماره 1، خرداد 1393، صفحه 101-115 اصل مقاله (274.56 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jsp-3-1-93-3-7 | ||
نویسندگان | ||
مسعود مرادی* 1؛ محمد باشکوه اجیرلو2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2استادیار گروه مدیریت، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
شناسایی سبک های یادگیری دانش آموزان و ایجاد سازگاری و انطباق الگوهای تدریس با سبک های یادگیری فراگیران دارای نقش و اهمیت فراوانی در اثر بخشی فرایندهای تدریس و یادگیری در نظام آموزشی است. بنابراین هدف اصلی این پژوهش بررسی رابط هی سبک های یادگیری دانش آموزان با الگوی تدریس انطباقی است. جامعه ی آماری این پژوهش را تمامی دانش آموزان مقطع دبیرستان رشته ی 92 تشکیل می دهد. از میان این دانش آموزان 205 نفر با - ریاضی فیزیک شهر زنجان در سال تحصیلی 93 توجه به جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. از این تعداد 60 نفر دختر و 145 نفر پسر که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه سبک یادگیری کلب و پرسش نامه ی الگوی تدریس انطباقی استفاده شد. داده های پژوهش با استفاده از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی (روش همبستگی پیرسون و روش تحلیل رگرسیون) و با کمک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان می دهد که بین تمام سبک های spss نرم افزار یادگیری با الگوی تدریس انطباقی راابطه ی مثبت و معنی داری وجود دارد و سبک یادگیری همگرا به عنوان قوی ترین عامل در پی شبینی الگوی تدریس انطباقی بود. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک های یادگیری؛ الگوی تدریس انطباقی؛ الگوی تدریس | ||
مراجع | ||
احدی، فاطمه؛ عابد سعیدی، ژیلا؛ ارشدی، فرخ و قربانی، راهب ( 1388 ). سبک یادگیری دانشجویان .141-147 ،(2) پرستاری، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، 12 تابع بردبار، فریبا ( 1391 ). رابطه ی ویژگی های شخصیت و سبک های یادگیری با موفقیت تحصیلی .56-67 ،(2)3 ، دانشجویان برخط، مجله مدیا، 91 سیف، علی اکبر( 1384 ). روان شناسی پرورشی. تهران: نشر آگاه. صبحی ، ناصر؛ حاجلو، نادر و غلا مزاده، حانیه ( 1392 ). مقایسه ی سبک های یادگیری، ویژگ یهای شخصیتی و .82-102 ،(3) عملکرد تحصیلی دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. ناتوان یهای یادگیری، 2 فرج اللهی، مهران؛ نجفی، حسین؛ نصرتی هشی، کمال و نجفیان، سودابه ( 1392 ). رابطه سبک های .84-88 ،( 2) یادگیری و پیشرفت تحصیلی. مجل هی راهبرهای آموزش در علوم پزشکی، 6 قلی زاده، رقیه و قدسی، احقر ( 1391 ). بررسی سبک های یادگیری در تبیین خودکار آمدی دانش آموزان Journal of school psychology, Spring 2014 مجله ی روان شناسی مدرسه، بهار 1393 .67-84 ،(3) دوره ی متوسطه، مجل هی اندیش ههای نوین تربیتی، 8 نجفی کلیانی، مجید؛ کریمی، شهناز و جمشیدی، ناهید( 1388 ). مقایسه ی سبک های یادگیری و روش های ترجیحی تدریس دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی فسا. مجل هی علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی .89-94 ،( 4) اراک، 12 کریمی مونقی، حسین؛ دباغی، فاطمه؛ اسکویی، فاطمه و جولکان، کاتری ویلاینن( 1388 ). سبک یادگیری ،(1) دروس نظری: تجارب و درک دانشجویان پرستاری، مجل هی ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 9 .41-54 Aleksander, S. (2006). Edward F. Finch, “Adaptive use patterns of secondary school classroom environments”, Facilities, 24 (13) , 490- 509. Alkhasawneh, I. M. & Mayyan, M.T. “Docherty, C.(2007). Problem- Based Learning_(PBL): Assessing Students Learning Preferences Using VARK:”_Nurse Education_Today, 1-8. Bruehwiler, Ch. & Vogt, F. (2007). Adaptive teaching competence on student learning, EARLI,.www.phsg.com Burskey, Cynzthia, M. (2004). Assessment of learning styles at the Eastern Caribbean Institute of agriculture and identification of teaching methods used by instructors. Thesis of Agriclutre at West Virginia University. Fang, A. L. (2002). Utilization of learning Styles in Dental Curriculum Development. New York: State Dental, (8), 34-38. Jones, V. & Jo, J. (2004)Ubiquitous learning environment: an adaptive teaching system using ubiquitous technology, proceeding of the 21 century ASCILITE Conference. P: 468-470. Lian, Y. (2003). Adaptive teaching in large classes, instructional conference on Engineering education.july (25), 2-3. Nagata, J. B. (1996). Student academic performance in nursing as a function of student and faculty learning style. Congruence nurse education, 35(2), 69-73. Shute, Valerie. J. (2009). Adaptive education system, Florida State University press, p:1. Talley, S. & Martinez, D. H. (1998). Tools of school: school reform model supported by the national institute on education of at risk student. Washington D. C: US department of education, office of educational research and improvement. Tweet, Susis. MC. Gee. (2013). How to practice adaptive teaching, www.nea.org/index.html Yasar Kazu, E. (2009). The effect of learning style on education and teaching process, Journal of social science, 5(2), 85-94. Zapalska, A. & Brozik, D. (2006).Learning Styles and Online Education, Compus Wide Iinformation Systems” Vol. 27, 7-16. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,808 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,063 |