تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 362 |
تعداد مقالات | 3,209 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,711,463 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,220,469 |
مقایسه نظریه ذهن، تنظیم شناختی هیجان مثبت و منفی و پرخاشگری دانش آموزان با و بدون مشکلات رفتاری | ||
مشاوره مدرسه | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 2، آذر 1400، صفحه 1-16 اصل مقاله (1.21 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsc.2021.1601 | ||
نویسندگان | ||
سهیلا هاشمی1؛ حبیب اله نادری1؛ حمیدرضا دهقان* 2 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
2دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مقایسه نظریه ذهن، تنظیم شناختی هیجان مثبت و منفی و پرخاشگری در دانشآموزان با و بدون مشکلات رفتاری بود. روش پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسهای بود و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان 15 تا 18 ساله دوره متوسطه شهرستان نوشهر بودند. نمونه پژوهش شامل 74 نوجوان (37 نوجوان اختلال رفتاری و 37 نوجوان عادی) بودند که ابتدا پرسشنامه اختلال رفتاری بر روی 400 دانش-آموز دبیرستانهای شهرستانهای نوشهر اجرا شد و 74 نفر نمره لازم را کسب کردند و از میان آنها 37 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و 37 نوجوان عادی به منظور مقایسه با این گروه همتاسازی و انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه مشکلات رفتاری کوای و پترسون (1987)، آزمون خواندن ذهن از طریق چشم بارن کوهن (2001)، پرسشنامه تنظیمشناختی هیجان (2001) و پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) استفاده شده است. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره (مانوا) نشان داد که بین دو گروه در نظریه ذهن (01/0P<)، پرخاشگری بدنی (05/0P<)، خشم (05/0P<) و تنظیم هیجان مثبت (01/0P<) تفاوت معنیداری وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: به نظر میرسد عدم درک حالات ذهنی دیگران سبب ایجاد مشکل در تنظیم هیجان و در نتیجه رفتار پرخاشگرانه و سبب بروز مشکلات رفتاری در نوجوانان میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریه ذهن؛ تنظیم شناختی هیجان؛ پرخاشگری؛ مشکلات رفتاری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 879 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 623 |