| تعداد نشریات | 30 |
| تعداد شمارهها | 437 |
| تعداد مقالات | 3,835 |
| تعداد مشاهده مقاله | 6,343,885 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,259,716 |
نقش آموزش ترغیبی و کمال گرایی در خود نظم جویی تحصیلی دانش آموزان | ||
| مشاوره مدرسه | ||
| مقاله 2، دوره 1، شماره 1، شهریور 1400، صفحه 15-39 اصل مقاله (1.07 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsc.2021.1574 | ||
| نویسندگان | ||
| حسین جناابادی* 1؛ وحیده باران زهیبخشان2 | ||
| 1استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
| چکیده | ||
| اهداف: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش آموزش ترغیبی و کمال گرایی در خود نظم جویی تحصیلی دانشآموزان انجام شد. مواد و روشها: روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 1500 نفر دانشآموز دختر و پسر متوسطه دوم شهر مهرستان (سیستان و بلوچستان) در سال تحصیلی 1399-1398 بودند؛ که تعداد 303 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه 44 سوالی آموزش ترغیبی آموس، پورکی و توبیاس (2004)، مقیاس 30 سوالی کمالگرایی چندبعدی بشارت (1386) و پرسشنامه 19 سوالی خود نظم جویی تحصیلی بوفارد و همکاران (۱۹۹۵) بود. جهت تحلیل داده ها از همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد تمامی ضرایب همبستگی محاسبهشده بین آموزش ترغیبی و مؤلفههای آن (ملاحظه، تعهد، هماهنگی، مهارت و انتظار)، کمالگرایی و مولفه های آن (کمالگرایی خویشتن مدار، کمالگرایی دیگر مدار و کمالگرایی جامعه مدار) با خودنظمجویی تحصیلی در سطح آلفای 01/0 مثبت و معنیدار میباشند. بحث و نتیجهگیری: به طور کلی نتایج نشان داد آموزش ترغیبی و کمال گرایی بر خودنظم جویی دانشآموزان تاثیرگذار خواهد بود و میتواند موجب برنامه ریزی، قابلیت اعتماد، توجه متمرکز، دوراندیشی، خودنظارتی، کامرواسازی معوق و گرایش به موفقیت با حل مسئله فعال دانشآموزان شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش ترغیبی؛ کمال گرایی؛ خود نظم جویی تحصیلی؛ دانش آموزان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,368 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 824 |
||