تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,568 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,596 |
اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش موفق بر درگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 8، دوره 11، شماره 1، اردیبهشت 1401، صفحه 92-104 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2022.1567 | ||
نویسندگان | ||
سمیرا معصوم زاده1؛ منصوره حاج حسینی* 2؛ مسعود غلامعلی لواسانی3 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف:پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثر آموزش مبتنی بر هوش موفق بر درگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام پذیرفت. روشها: پژوهش از نوع آزمایشی و بر پایه طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل نابرابر بود. جامعه آماری آن شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر ترکمنچای در سال تحصیلی 1395-1396 بود که از میان آنها دو کلاس درس پایه نهم از یک دبیرستان در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (n=20) و گواه (17=n) قرار گرفتند. برنامه آموزشی مبتنی بر هوش موفق در 12 جلسه ی 90 دقیقه ای برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه گواه به روش سنتی آموزش دیدند. داده ها مطابق با طرح در دو مرحله پیش و پس از اجرای برنامه از طریق پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو و تسنگ و آزمون پیشرفت تحصیلی در درس پیام های آسمانی پایه نهم گردآوری شده و با روش تحلیل کواریانس پردازش گردید. یافتهها: نتایج تحلیل داده ها در بررسی تفاوت بین پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه نشان داد که آموزش مبتنی بر هوش موفق بر پیشرفت تحصیلی و هر چهار وجه درگیری تحصیلی (شناختی، عاطفی، رفتاری ، عاملیت) اثر معناداری داشته است (05/0>P). نتیجهگیری: بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که روش آموزش مبتنی بر هوش موفق منجر به بهبود و ارتقاء پیشرفت تحصیلی و درگیری تحصیلی دانش آموزان شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش موفق؛ درگیری تحصیلی؛ پیشرفت تحصیلی؛ دانش آموز | ||
مراجع | ||
استرنبرگ، رابرت و گریگورنکو، النا.(2007). تدریس در جهت پرورش هوش موفق. ترجمه فرشته چراغی و همکاران (1390). تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم.
آقا بابایی، سارا؛ ملک پور، مختار؛ کجباف، محمد باقر و عابدی، احمدی.(1394). اثر بخشی آموزش هوش موفق برتوانایی های تحلیلی، عملی و خلاقانه دختران تیزهوش 12-9 ساله شهر اصفهان، فصلنامه کودکان استثنایی، 4(58)،44-37.https://joec.ir/article-1-41-fa.html
آزادمرد، شهنام؛ طالبی، هوشنگ. (1394). تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر هوش موفق بر بازده های شناختی و عاطفی یادگیری دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان اردبیل، فصلنامه روان شناسی تربیتی، 39(12)،223-199.https://jep.atu.ac.ir/article_4129.html
سماوی، عبدالوهاب و ابراهیمی، کلثوم.(1394). بررسی رابطه درگیریهای تحصیلی، خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی شهر بندرعباس. فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری. 7(4)،92-71.https://asj.basu.ac.ir/article_1654.html
عینی، ساناز؛ نریمانی، محمد و بشرپور، سجاد. (1398). پیش بینی پیشرفت تحصیلی براساس سرزندگی تحصیلی و یادگیری خود راهبر دانش آموزان دختر. راهبردهای شناختی در یادگیری، 7(12)، 45-33. [Doi: 10.22084/j.psychogy.2018.13800.1603]
نریمانی، محمد؛ نوری، رویا و ابوالقاسمی، عباس. (1394). مقایسهی اثر بخشی راهبردهای آگاهی واجشناختی و چند حسی فرنالد بر پیشرفت مهارت های خواندن و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان. مجله ناتوانیهای یادگیری، 4(3)، 120-104. http://jld.uma.ac.ir/article_281.html
نگهبان سلامی، محمود. (1392). تاثیر آموزش هوش موفق بر تفکر انتقادی، خود کارآمدی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان. رساله دکتری، دانشگاه خوارزمی، تهران.
Azadmard, sh., & Talebi, H. (2015). The effect of education on the basis of the successful intelligence on the teacher- student learning cognitive outcome in the educational psychology lesson.Educational Psycology Quarterly, 39(12), 199-223. (Persian) Aghababaei, S., Malekpour, M., Kajbaf, M.B., & Abedi, A. (2015). The effectiveness of successful intelligence training on analytical, creative and practical abilities of gifted children. Exceptional Children Quarterly, 4(58), 37-44. (Persian) Aljughaiman, A. M., &Ayoub, A. E. (2012). The effect of an enrichment programon developing analytical, creative, and practical abilities of elementary gifted students. Journal for theEducation of the Gifted,35(2): 153–174. [Doi:10.1177%2F0162353212440616] Appleton, J. J., Christenson, S. L., Kim, D. & Reschly, A. L. (2006). Measuring cognitive and psychological engagement: Validation of the student engagement instrument. Journal of School Psychology, 44(5): 427-445.[Doi:10.1016/j.jsp.2006.04.002] Einy, S., Narimani, M., & Basharpoor, S. (2019). Prediction of academic achievement based on academic buoyancy and self-directed learning of female students. Cognitive Strategies in Learning, 7(12), 33-45. (Persian) [Doi:10.22084/j.psychogy.2018.13800.1603] Fredricks, J.A., Blumenfeld, P.C., & Paris, A.H. (2004). School engagement: potential of the concept, state of the evidence Review of Educational Research, 74, 59-109. [Doi:10.3102%2F00346543074001059] Grigorenko, E. L., Jarvin, L., & Sternberg, R. J. (2002). School–based tests of the triarchictheory of intelligence: Three settings three samples, three syllabi. Contemporary Educational Psychology, 27,167–208. [Doi:10.1006/ceps.2001.1087] Linnenbrink, E. A. & Pintrich, P. R. (2003). The role of self efficacy belifesin student engagement and learning in the classroom. Reading and Writing Quarterly, 19: 119-137. [Doi:10.1080/10573560308223] Mandelman, S.D., Barbot, B., & Grigorenko, E.L. (2015). Predicting academic performance and trajectories from a measure of successful intelligence. Learning and Individual Differences, In Press. Retrieved from Sciencedirect, 28 July.[Doi: 10.1016/j.lindif.2015.02.003] Negahban Salami, M. (2014). The impact of successful intelligence training on critical thinking, self-efficacy and academic performance of students. Dissertation. Kharazmi University. (Persian) Narimani, M., Nori, R., & Abolghasemi, A. (2015). Comparison of the effectiveness of phonological awareness strategies and Fernald multi-sensory to improve reading skill and comprehension of dyslexia students. Journal of Learning Disabilities, 4(3), 104-120. (Persian) http://jld.uma.ac.ir/article_281.html?lang=en Puklek Levpušček, M., & Zupančič, M. (2009). Math achievement in early adolescence: The role of parental involvement, teachers' behavior, and students' motivational beliefs about math. Journal of Early Adolescence, 29, 541-570. [Doi: 10.1177/0272431608324189] Reeve, J., & Tseng, C. (2011). Personal agency as a fourth aspect of students’ engagement during learning activities, Contemporary Educational Psychology, 36, 257-267.[Doi: 10.1016/j.cedpsych.2011.05.002] Salter N. P., & Conneely M. R. (2015). Structured and unstructured discussion forums as tools for student engagement. Computers in Human Behavior, 46, 18-25.[Doi: 10.1016/j.chb.2014.12.037] Schlechty, P.C. (2005). Creating create schools: six critical systems at the heart of educational innovation. Sanfrancisco: Jhon wiley and Sons. [Doi: 10.1177%2F019263650508964307] Stemler, S. E., Elliott, J. G., Grigorenko, E. L., & Sternberg, R. J. (2006). There’s more to teaching than instruction: Seven strategies for dealing with the practical side of teaching. Educational Studies, 32(1), 101–118.[Doi:10.1080/03055690500416074] Stemler, S. E., Jarvin, L., Grigorenko, E. L., & Sternberg, R. J. (2006). Using the theory of successful intelligence as a basis for augmenting AP exams in Psychology and Statistics. Contemporary Educational Psychology,31(3),344-376. [Doi:10.1016/j.cedpsych.2005.11.001] Stemler S., Sternberg R. J., Grigorenko E. L., Jarvin L., & Sharpes D. K. (2009). Using the theory of successful intelligence as a framework for developing assessments in AP Physics. Contemporary Educational Psychology, 34, 195-209. [Doi:10.1016/j.cedpsych.2009.04.001] Strenberg, R.J., Torff, B., & Grigorenko, E.L. (1998b). Teaching triarchically improves school achievement. Journal of Educational Psychology, 90(3), 1-11. [Doi:10.1037/0022-0663.90.3.374] Sternberg, R. J., Grigorenko, E. L., Ferrari, M., & Clinkenbeard, P. (1999). A triarchic analysis of an aptitude-treatment interaction. EuropeanJournal of Psychological Assessment, 15(1), 1-11. [Doi:10.1027//1015-5759.15.1.3] Sternberg, R. J., Grigorenko, E. L., &Jarvin, L. (2001). Improving reading instruction: Thetriarchic model. Educational Leadership, 58 (6), 48–52. https://eric.ed.gov/?id=EJ626275 Sternberg, R. J. (2005). The theory of successful intelligence. Journal of Psychology, 39, 189- 202. [Doi:10.1177%2F026142940001500103] Sternberg, R. J., Kaufman, J.A., & Grigorenko, E. L. (2008). Intelligence applied. New York: Cambridge University Press. [Doi:10.1017/CBO9780511611445] Sternberg, R. J., Jarvin, L., Naples, A., Stemler, S.E., Newman, T., Otterbach, R., Parish, C., Randi, J., Grigorenko, E.L. (2014). Testing the theory of successful intelligence in teaching Grade 4 language arts, mathematics, and science. Educational Psychology. 106(3):881-899· [Doi:10.1037/a0035833] Sternberg, R. J., Jarvin, L., & Grigorenko, E. L. (2011). Explorations in Giftedness. Cambridge University Press.[Doi:10.1017/CBO9780511778049] Sternberg, R. J., Jarvin, L., & Grigorenko, E. L. (2009). Teaching for wis-dom, intelligence, creativity, and success. Thousand Oaks, CA: Corwin. [Doi:10.4135/9781483350608] Sharbafzadeh, A., Abedi, A., Yousefi, Z., & Aghababaei, S. (2014). The effect of successful intelligence training program on academic motivation and academic engagement Ffemale high school students. International Journal of Psychological Studies,6(3), 118-128. [Doi:10.5539/ijps.v6n3p118] Samavi, A., & Ebrahimi, K. (2015). Relationship between academic engagements, self-efficacy and academic motivation with academic achievement among high school students in Bandar Abbas.Cognitive Strategies in Learning Quarterly, 7(4), 71-92. (Persian) Sternberg, R. J., & Grigorenko, E. L. (2007). Teaching for successful intelligence: To increase student learning and achievement (2nd ed.). Translator Cheraghi, F.) 2011(, Tehran, Jihad University Publishing Teacher Training Unit. (Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,839 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,136 |