تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 338 |
تعداد مقالات | 2,903 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,386,727 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,983,675 |
تأثیر آموزش روش فنوگرافیکس بر میزان کارکرد اجرایی و عملکرد خواندن دانشآموزان دارای مشکلات خواندن | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 1، دوره 11، شماره 3، اردیبهشت 1401، صفحه 1-14 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2022.7629.1819 | ||
نویسندگان | ||
حمیده اداوی1؛ عزت اله قدم پور* 2؛ محمد عباسی3 | ||
1گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
2استاد، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
3استادیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش روش فنوگرافیکس بر کارکرد اجرایی و عملکرد خواندن در دانشآموزان دارای مشکلات خواندن بود. روشها: روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری شامل کلیه دانشآموزان (دختر و پسر) پایههای چهارم و پنجم دورهی ابتدایی دارای مشکلات خواندن شهر الیگودرز بود که در سال تحصیلی 98-1399 مشغول به تحصیل بودند که از میان آنها تعداد 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) به عنوان حجم نمونه و به طریق تصادفی انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامههای کارکردهای اجرایی کولیج و همکاران (2002) و آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) کرمینوری و مرادی (1384) بود. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) تحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش روش فنوگرافیکس باعث افزایش عملکرد خواندن و بهبود کارکردهای اجرایی در دانشآموزان دارای مشکلات خواندن شد (001/0>P). نتیجهگیری: بنابراین، میتوان گفت از آنجایی که خواندن یکی از مهارتهای اصلی است، شناسایی دانشآموزان پایههای پایینتر دوره ابتدایی که دارای مشکلات خواندن هستند، برای حل مشکل آنها بسیار ضروری است. | ||
کلیدواژهها | ||
فنوگرافیکس؛ کارکرد اجرایی؛ عملکرد خواندن؛ مشکلات خواندن | ||
مراجع | ||
افشاری، ع و رضایی، ر .(1398). اثربخشی نرمافزار سانداسمارت بر کارکردهای اجرایی (توجه متمرکز، توانایی سازماندهی و برنامهریزی و حافظه کاری شنیداری و دیداری) دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی، مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 8(3)، 26-48. http://jld.uma.ac.ir/article_787.html آقاجانی، س.ا.، طاهریفرد، م و علیزاده گورادل، ج. (1397). اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای (TDCS) بر بهبود کارکردهای شناختی و حل مسأله در دانشآموزان. روانشناسی مدرسه، 7(4)، 20-38. http://jsp.uma.ac.ir/article_745_9904de8fbfef773223fe02b5f1f72e73.pdf حسینچاری، م و مهرپور، آ. (1394). شاخصهای روانسنجی مقیاس نگرش به خواندن برای دانشآموزان استعداد درخشان و عادی دوره راهنمایی. روانشناسی تربیتی، 11( 38)، 149-130. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=302677 دائمی، ح. (1391). اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر بهبود خواندن، درک مطلب و سرعت خواندن دانشآموزان. روانشناسی تربیتی، 8(24)، 1-24. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=202604 دهقان، ن.، فرامرزی، س.، نادی، م و عارفی، م. (1396). اثربخشی بازیهای شناختی بر عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان. مجله مطالعات ناتوانی،7( 87)، 1-9. [Doi:20.1001.1.23222840.1396.7.0.101.9] دهقانی، م.، کریمی، ن.، تقیپورجوان، ع.، نتاججلودار، ف و پاکیزه، ع. (1391). اثربخشی بازیهای حرکتی ریتمیک (موزون) بر میزان کارکردهای اجرایی کودکان با ناتوانیهای یادگیری عصب روانشناختی تحولی پیش از دبستان. مجله ناتوانیهای یادگیری، 2(1)، 53-77. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=173773 علیزاده زارعی، م.، سلمان محمدتقی، ن.، حسنی مهربان، ا و اکبر فهیمی، م. (1395). بررسی روایی صوری و پایایی نسخهی فارسی «پرسشنامهی سنجش رفتاری کارکردهای اجرایی» در کودکان 6 تا 11 ساله مبتلا به اختلال بیشفعالی/ نقص توجه، مجله مطالعات ناتوانی، 6، 303-299. http://jdisabilstud.org/article-1-491-fa.html سلیمی، ج و بارخدا، ج. (1397). تحلیل و رتبهبندی مهمترین مؤلفههای ناتوانی یادگیری در بین دانشآموزان. مجله ناتوانیهای یادگیری، 8(1)، 42-70. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=513741 عبدالمحمد، ک.، علیزاده، ح.، غدیری، ف.، طیبلی، م و فتحی، آ. (1395). بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی (BRIEF) در کودکان 6 تا 12 سال. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 8(30)، 135-151. [Doi:10.22054/jem.2018.24457.1596] قربان زاده، ب و لطفی، م. (1394). تأثیر تمرین حرکات موزون بر کارکرد اجرایی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. ۴ (۴)، ۳۱-۲۲.[ http://jhpm.ir/article-1-507-fa.html] قلمزن، ش.، مرادی، م و عابدی، ا.(1393). مقایسه نیمرخ کارکردهای اجرایی و توجه کودکان عادی و کودکان دچار ناتوانیهای یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 3(4)، 99-111. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=224818 کرمینوری، ر و مرادی، ع.ر. (1387). آزمون خواندن و نارساخوانی. تهران: جهاد دانشگاهی. [9789646653474] نریمانی، م.، مهاجریاول، ن و انصافی، ا. (1396). بررسی اثربخشی نوروفیدبک در امواج مغزی، کارکردهای اجرایی و عملکرد ریاضی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص با اسپیسیفایر ریاضی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 6(3)، 122-142. [Doi:10.22098/jld.2017.523] وفا، ز و حسینی، ف. (1397). بررسی اثربخشی روش فنوگرافیکس بر عملکرد خواندن دانشآموزان مقطع ابتدایی مبتلا به نارساخوانی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 7(3)، 130-160.https://www.sid.ir/fa/Journal/ViewPaper.aspx?id=513826 یحیزاده، آ و حسینخانزاده، ع. (1394). اثربخشی داستانخوانی بر افزایش انگیزش خواندن دانشآموزان با نارساخوانی. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 5(20)، 39-54. [Doi:10.22054/jpe.2015.6511] Abdolmohamadi, K., Alizadeh, H., Ghadiri, F., Taiebli, M., & Fathi, A. (2018). Psychometric Propertices of Behavioral Rating Scale of Executive Functions (BRIEF) in Children aged 6 to 12 years. Quarterly of Educational measurement, 8(30), 135-151. (Persian). [Doi:10.22054/jem.2018.24457.1596] Afshari, A., & Rezaei, R. (2019).The effectiveness of Sand Smart software on executive functions (focused attention, the ability to organize and plan, and auditory and visual work memory) in students with dyslexia. Journal of Learning Disabilities, 8(3), 26-48. http://jld.uma.ac.ir/article_787.html Aghajani, S. A., Taherifard, M., & Alizadeh Goradel, J. (2019). The effectiveness of transcranial direct electrical stimulation (TDCS) on improving cognitive functions and problem-solving skills of students. School Psychology and institutions, 7 (4), 20-38. http://jsp.uma.ac.ir/article_745_9904de8fbfef773223fe02b5f1f72e73.pdf Alloway, T. P., & Alloway, R. G. (2010). Investigating the predictive roles of working memory and IQ in academic attainment. Journal of Experimental Child Psychology, 106(1), 20e29. [DOI:0.1016/j.jecp.2009.11.003] August, D., Shanahan, T., & Escamilla, K. (2009). English Language Learners: Developing Literacy in Second-Language Learners—Report of the National Literacy Panel on Language-Minority Children and Youth. J Liter Res, 41(4), 432-52. [DOI:10.1080%2F10862960903340165] Bull, R., & Scerif, G. (2001). Executive functioning as a predictor of children's mathematics ability: inhibition, switching, and working memory. Dev Neuropsychol. 19(3), 273-93. [DOI:10.1207/s15326942dn1903_3] Campbell, R. (2002). Reading in the Early Years: Handbook (2nd Ed.). Philadelphia: Open University Press. https://www.amazon.com/Reading-Early-Years-Handbook-Campbell/dp/0335211283 Coolidge, F. L., Thede, L. L., Stewart, S. E., & Segal, D. L. (2002). The Coolidge Personality and Neuropsychological Inventory for Children (CPNI): Preliminary psychometric characteristics. Behavior Modification, 26(4), 550–566. [DOI:10.1177%2F0145445502026004007] Daemi, H. (2013). Evaluating the Effectiveness of Metacognitive Strategies Training in Improving Reading, Comprehension and Reading Speed of Students. Educational Psychology, 8(24), 2-28. (Persian). https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=202604 Dehghan, N., Faramarzi, S., Nadi, M. A., & Arefi, M. (2017). Effect of Educational Interventions through Cognitive Plays on the Reading Performance of Dyslexic Students. Journal of Disability Studies, 7(87), 9-1. (Persian). [Doi:20.1001.1.23222840.1396.7.0.101.9] Dehghani, M., Karimi, N., TaqiPourjavan, A., natajjelodar, F., & Pakizeh, A. (2012). The effectiveness of rhythmic movement games (weighted) on the rate of executive function in children with neuropsychological learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 2(1), 53-77. (Persian). https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=173773 Diamond, A. (2013). Executive functions. Annual Reviews of Psychology, 64, 135–168. [Doi:10.1146/annurev-psych-113011-143750] Dowson, P., & Guare, R. (2004) Executive skills in children and adolescents. New York. The Guilford press. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2542929/ Ghalamzan, S., Moradi, M., & Abedi, A. (2014). A comparison of attention and executive function profile in normal children and children with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 3(4), 99-111. (Persian). https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=224818 Gooch, D., Snowling, M., & Hulme, C. (2011). Time perception, phonological skills and executive function in children with dyslexia and/or ADHD symptoms. J Child Psychol Psychiatry. 52(2), 195-203. [DOI:10.1111/j.1469-7610.2010.02312.x] Grigorenko, E. L., Compton, D. L., Fuchs, L. S., Wagner, R. K., Willcutt, E. G., & Fletcher, J. M. (2020). Understanding, educating, and supporting children with specific learning disabilities: 50 years of science and practice. American Psychologist, 75(1), 37–51. [Doi:10.1037/amp0000452] Goswami, U., & Bryant, P. (1990). Phonological skills and learning to read. East Sussex: Erlbaum. https://www.routledge.com/Phonological-Skills-and-Learning-to-Read/Goswami-Bryant/p/book/9781138907485 Gough, P.B., & Tunmer, W.E. (2016). Decoding, Reading, and Reading Disability. Remed Spec Educ, 7(1), 6-10. https://eric.ed.gov/?id=EJ331572 Husseinchari, M., & Mehrpour, A. (2016). Psychometric Propertices of the Elementary Reading Attitude Survey (ERAS) in a Junior High-school Sample. Educational Psychology, 11(38), 1-25. (Persian). https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=302677 Kırmızı, F. S. (2010). Relationship between reading comprehension strategy use and daily free reading time. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4752-4756. [Doi:10.1016/j.sbspro.2010.03.763] Lezak, M. D., & Howieson, D. B. (2004). Neuropsychological assessment.4th ed. NewYork:Oxford university press, 618-619. McGuiness, C., & Mcguiness, G. (1999). Reading reflex: The foolproof Phono-Graphix method for teaching your child to read. Simon and Schuster. https://www.amazon.com/Reading-Reflex-Foolproof-Phono-Graphix-Teaching/dp/0684853671 McGuinness, C., McGuinness, D., & McGuinness, G. (1996). Phono-GraphixTM: A new method for remediating reading difficulties. Annals of Dyslexia, 46, 96-73. https://link.springer.com/article/10.1007/BF02648172 Miyake, A., & Friedman, N. P. (2012). The nature and organization of individual differences in executive functions: Four general conclusions. Current Directions in Psychological Science, 21(1), 8–14. [DOI:10.1177%2F0963721411429458] Narimani, M., MohajeriAval, N., & Ensafi, E. (2017). Examining the effectiveness of neurofeedback treatment in brainwave, executive function and math performance of children with specific learning disorder with mathematics specifier. Journal of Learning Disabilities, 6(3), 122-142. (Persian). [Doi:10.22098/jld.2017.523] Salimi, J., & Barkhoda, J. (2018). Analysis and ranking of the most important components of learning disability among students) Case study of elementary schools in Marivan city). Journal of Learning Disabilities, 8(1), 42-69. (Persian). https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=513741 Smith, Frank. (2004). Understanding Reading: A Psycholinguistic Analysis of Reading and Learning to Read. New York: Routledge. https://www.routledge.com/Understanding-Reading-A-Psycholinguistic-Analysis-of-Reading-and-Learning/Smith/p/book/9780415808293 Rosemarie, T., Bigueras, M., Charmy, A., Jocelyn, O. Daniel, E., & Maligat, J.R. (2020). Mobile Game-Based Learning to Enhance the Reading Performance of Dyslexic Children, International Journal of Advanced Trends in Computer Science and Engineering, 9. 1.3, 337-332. http://www.warse.org/IJATCSE/static/pdf/file/ijatcse51913sl2020.pdf Tottenhams, N., Hare, T. A., & Casey, B. J. (2011). Behavioral assessment emotion discrimination, emotion regulation, and cognitive control in childhood, adolescence, and adulthood. Psychological inquiry, 8(3), 200-224. [Doi: 10.3389/fpsyg.2011.00039] Stacy, A. E. (2007). Examining the effects of Phono-Graphix on the remediation of reading skills of students with disabilities: a program evaluation. Education & Treatment of Children. 30 (2), 1-20. https://www.phono-graphix.com/research_endress.php Stromback, C., Skagerlund, K., Vastfjall, D., & Tinghog, G. (2020). Subjective self-control but not objective measures of executive functions predicts financial behavior and well-being, Journal of Behavioral and Experimental Finance, 27, 1-7. [Doi: 10.1016/j.jbef.2020.100339] Vafa, Z., & S.hoseini, F. (2018). The effectiveness of Phono-Graphix method on reading performance of dyslexic students in elementary schools. Journal of Learning Disabilities, 7(3), 130-160. (Persian). https://www.sid.ir/fa/Journal/ViewPaper.aspx?id=513826 Van der Sluis, S., Fde Jong, P., van derLeij,A. (2004). Inhibition and shifting in children with learning deficits in arithmetic and reading. Journal of Experimental Child Psychology, 87(3), 239-266. DOI:10.1016/j.jecp.2003.12.002 Wright, M., & Mullan, F. (2006). Dyslexia and the Phono-Graphix reading programme. Support for Learning, 21(2), 77-84. [Doi: 10.1111/j.1467-9604.2006.00408.x] Yahyazadeh, A., & HosseinKhanzadeh, A. (2015). The Effectiveness of Story Reading in Increasing the Reading Motivation of Students with Dyslexia. Psychology of Exceptional Individuals, 5(20), 39-54. (Persian). [Doi:10.22054/jpe.2015.6511] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,486 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,024 |