تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,246 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,763,799 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,249,438 |
اثربخشی مدل بهزیستی مدرسه بر رضایت تحصیلی دانش آموزان دختر دورهی دوم متوسطه | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 9، دوره 11، شماره 1، اردیبهشت 1401، صفحه 105-116 اصل مقاله (887.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2022.1507 | ||
نویسندگان | ||
گوهر نظری بولانی* 1؛ یحیی یاراحمدی2؛ حمزه احمدیان2؛ هوشنگ جدیدی3 | ||
1دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد روانشناسی تربیتی، سنندج، ایران | ||
2استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد روانشناسی تربیتی، سنندج، ایران. | ||
3استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد روانشناسی تربیتی، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر برنامه بهزیستی مدرسه بر رضایت تحصیلی دانش آموزان دختر دوره ی دوم متوسطه شهر کرمانشاه بود. روش ها: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر کرمانشاه در سال تحصیلی97-96 بودکه مشغول تحصیل بودند و با استفاده از روش نمونهگیری نمونهگیری تصادفی چند مرحله ای در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند و برنامه آموزشی بهزیستی مدرسه در10 جلسهدقیقه ای روی گروه آزمایش اجراشد. دادههای پژوهش با استفاده ازپرسشنامه رضایت تحصیلی لنت وسینگلایی،شیو،گینور، باردنر،تریستمن و پرسشنامه ی بهزیستی مدرسه کانیو و ریمپلا پیش از شروع مداخله آموزشی، و پس ازآن ازافراد هردوگروه جمع آوری شد. یافته ها: تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده ازآزمون تحلیل کواریانس انجام گرفت و نتایج آزمون برای مقایسه نمرات رضایت تحصیلی در گروههای آزمایش و کنترل، در مرحله پس آزمون، نشان دادمقدار F بهدست آمده برابر با 6/12 است و در سطح آلفای 01/0 معنی دار شد ( 01/0>P) . نتیجه گیری: در نتیجه، برنامه آموزشی بهزیستی مدرسه به صورت معناداری موجب افزایش رضایت تحصیلی شد. | ||
کلیدواژهها | ||
بهزیستی مدرسه؛ رضایت تحصیلی؛ دانش آموزان دختر متوسطه دوم | ||
مراجع | ||
انصاری، هما. (1396). اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر شادکامی، رضایت از مدرسه و باورهای خودکارآمدپنداری تحصیلی دانشآموزان دختر شهر اهواز. مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، 2(17)، 1-10.http://ijndibs.com/article-۱-۱۷۴-fa.html پورعبدل، سعید؛ صبحی قرامکی، ناصر و عباسی، مسلم. (1394). مقایسهی اهمالکاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. مجله ناتوانی یادگیری،3(4)، 22-38. http://jld.uma.ac.ir/article_276.html حق بین، فاطمه و شیخ الاسلامی، راضیه. (1395). پیش بینی نشاط ذهنی بر اساس بهزیستی مدرسه: نقش واسطه ای سبک های خود تنظیمی هیجانی. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 35 ( 8)،24-52. https://jeps.usb.ac.ir/article_4986.htm خورشیدی نازلو، لیلا. (1393). بررسی رابطه پنج عامل شخصیت، تیپهای زمانی و فرسودگی تحصیلی با رضایت از مدرسه دانشآموزان دختر سال اول دبیرستان شهر ارومیه در سال تحصیلی 93 -92. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه. دستجردی، رضا (1390). بررسی نقش صفات شخصیت، بهزیستی مدرسه، هویت تحصیلی، انگیزش تحصیلی و خودکارآمدپنداری تحصیلی در پیش بینی بهزیستی روانشناختی دانشآموزان با عملکرد تحصیلی بالا و پائین. رساله دکتری، دانشگاه خوارزمی. نریمانی، محمد و طاهریفرد، مینا. (1398). اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اجتناب تجربهای و پریشانی روانشناختی نوجوانان دارای اختلال یادگیری خاص. مجله ناتوانیهای یادگیری، 8(4)، 110-133. [Doi: 10.22098/jld.2019.823] هاشمی، تورج؛ واحدی، شهرام و محبی، مینا. (1394). رابطه ساختاری پیوند با مدرسه و والدین با رضایت تحصیلی و کنترل تحصیلی: نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 3(5)، 1-20.https://asj.basu.ac.ir/article_1357.html Artino, A. R. (2007). Online military training: using a social cognitive view of motivation and self-regulation to understand students' satisfaction, Perceived Learning and Choice. Quarterly Review of Distance Education, 8 (3), 191-202.[Doi:10.1111/j.1365-2729.2007.00258.x] Bray, E.; Aoki, K. & Dlugosh, L. (2008). Predictors of learning satisfaction in Japanese online distance learners. International Review of Research in Open & Distance Learning, 9 (3), 1-24. [Doi: 10.19173/irrodl.v9i3.525] Chejlyk, S. (2006). The effects of online course format and three components of student perceived interactions on overall course satisfaction. Dissertation Abstracts International, 67 (4), (UMI No. 3213421). Daniels, L. M., Haynes, T. L., Stupnisky, R. H., Perry, R. P., Newall, N. E., & Pekrun, R. (2008). Individual differences in achievement goals: A longitudinal study of cognitive, emotional, and achievement outcomes. Contemporary Educational Psychology, 33, 584–608. Datu, J. A. D. (2018). Flourishing is associated with higher academic achievement and engagement in Filipino undergraduate and high school students. Journal of Happiness Studies, 19, 27–39. [Doi: 10.1007/s10902-016-9805-2] Datua, Jesus Alfonso, D., King, Ronnel, B. (2018). Subjective well-being is reciprocally associated with academic engagement: A two-wave longitudinal study. Journal of School Psychology.69: 100-110. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30558746/ Demaris, M.C., & Kritsomis, W.A. (2010). The classroom exploring its effects on student persistence and satisfaction. Focus Colleges University School, 2(1),1-9. http://docplayer.net/13730806 Deshields, O. W., Kara, A., & Kaynak, E. (2005). Determinants of business student satisfaction and retention in higher education: Applying Herzberg’s Two – Factor Theory. International Journal of Educational Management, 19 (2), 128 – 139. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/09513540510582426/full/html Fiorilli, C., De Stasio, S., Di Chiacchio, C., Pepe, A., & Salmela-Aro, K. (2017). School burnout, depressive symptoms and engagement: Their combined effect on student achievement. International Journal of Educational Research, 84, 1–12. [Doi:10.1016/j.ijer.2017.04.001] Heffner, A. L., & Antaramian, S. P. (2016). The role of life satisfaction in predicting student engagement and achievement. Journal of Happiness Studies, 17, 1681–1701. [Doi:10.1007/s10902-015-9665-1] Helgesen, Q. & Nesset, E. (2007). What accounts for students’ loyalty? some field study evidence. International Journal of Educational Management, 21 (2), 126 – 143. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/09513540710729926/full/html Huebner, E. S. (2004). Research on assessment of life satisfaction of children and adolescents. Social Indicators Research, 66, 3–33. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/09513540710729926/full/html Keeler, L. C. (2006). Student satisfaction and types of interaction in distance education courses. Dissertation Abstracts International, 67 (9), (UMI No. 3233345). https://www.learntechlib.org/p/121209 Kinicki, A. F; McKee-Ryan, C.; Schriesheim & Carson, K. P. (2002). Assessing the construct validity of the job descriptive index: A Review and Meta-Analysis. Journal of Applied Psychology, 87 (1), 14-32. https://asu.pure.elsevier.com/en/publications/ Konu, A. & Rimpela, M. (2002). Well-being in schools: a conceptual model. Health Promotion International, 17(1), 20-32. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11847141/ Konu, A. & Lintonen, T. (2005). Theory based survey analysis of well-being in secondary schools in Finland. Health Promotion International, 21, (1), 56-69. Lent, R. W., Singley, D., Sheu, H., Gainor, K., Brenner, B. R., Treistman, D., & et al. (2005). Social cognitive predictors of domain and life satisfaction: Exploring the theoretical precursors of subjective well-being. Journal of Counseling Psychology, 52, 429-442. https://books.google.com/books Narimani, M., & Taherifard, M. (2019). The effectiveness of acceptance/commitment training to decrease experiential avoidance and psychological distress in teenagers with specific learning disorder. Journal of Learning Disabilities, 8(4), 110-133. (Persian) [Doi:10.22098/jld.2019.823] Paloș, R. M., Laurenţiu, P., & Costea, I. (2019).Relations between academic performance, student engagement and student burnout: A cross-lagged analysis of a two-wave study. Studies in Educational Evaluation.60: 199-204. [Doi:10.1016/j.stueduc.2019.01.005. Pourabdol, S., Sobhi –Gharamaleki, N. & Abbasi, M. (2015). A comparison of academic procrastination and academic vitality in students with and without specific learning disorder. Journal of Learning Disabilities, 3 (4), 22-38. (Persian). http://jld.uma.ac.ir/article_276_0.html?lang=en Rodriguez Robles, F. M. (2006). Learner characteristic, interaction and support service variables as predictors of satisfaction in web-based distance education. Dissertation Abstracts International, 67 (7), (UMI No. 3224964). Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2008a). A self determination theory approach to psychotherapy: The motivational basis for effective change. Canadian Psychology, 49, 186–193. https://www.semanticscholar.org/paper Sahin, I. (2007). Predicting student satisfaction in distance education and learning environments. Retrieived from ERIC database. (ED496541). Simões, C., Matos, M. G., Tomé, G., Ferreira, M., & Chaínho, H. (2010); School satisfaction and academic achievement: The effect of school and internal assets as moderators of this relation in adolescents with special needs. Social and Behavioral Sciences, 9, 1177-1181. https://pdf.sciencedirectassets.com/ Singley DS.(2008). Longitudinal prediction of domain satisfaction and global life satisfaction, test of social cognitive model [dissertation]. College Park, MD: University of Maryland. Seifert, T. L. (2004). Understanding student motivation. Educational Research, 46(2), 137-149. https://www.tandfonline.com/doi/abs Tuominen-Soini, H.; Salmela-Aro, K. & Niemivirta, M. (2012). Achievement goal orientations and academic well-being across the transition to upper secondary education. Learning and Individual Differences, 22, 290-305. https://www.academia.edu/ Umbach, P. & Porter, S. (2002). How do academic departments impact student satisfaction? Understanding the contextual effects of departments. Research in Higher Education, 43 (2), 209-234.http://stephenporter.org/papers/deptstudentsatisfaction.p | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,411 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 928 |