تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,755,974 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,245,928 |
طراحی بست هی آموزشی چندرسانه ای با تأکید بر مهارت های بنیادی یادگیری و بررسی اثربخشی آن بر کاهش علائم اختلال دیکته | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 3، خرداد 1393، صفحه 38-54 اصل مقاله (290.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-3-3-93-3-3 | ||
نویسندگان | ||
سمیرا عبداللهی* 1؛ فرحناز کیان ارثی2؛ اسحق رحیمیان بوگر3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان | ||
2استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان | ||
3استادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان | ||
چکیده | ||
اختلال دیکته یکی از شایع ترین اختلالات یادگیری در بین دانش آموزان ابتدایی است که 30 درصد از تمام اختلال های یادگیری را به خود اختصاص داده است. هدف از پژوهش حاضر طراحی بسته آموزشی چندرسان های با تأکید بر مهارت های بنیادی یادگیری دیکته و بررسی اثربخشی آن در کاهش علائم اختلال دیکته بوده است. روش این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و گروه کنترل بوده و جامعه ی آماریِ آن شامل 91 بوده است. پس از اعمال ملاک های ورود - کلیه ی دانش آموزان پسر پایه ی سوم شهر بیجار در سال تحصیلی 92 به پژوهش، 30 نفر از دانش آموزان به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش آزمون هوش وکسلر، آزمون محقق ساخته ی دیکته و بسته آموزشیِ چندرسان های و تکلیف خانگی بوده است. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج این پژوهش نشان داد که برنامه ی آموزش چندرسانه ای با تقویت مهارت های ادراک دیداری، توالی دیداری، حافظه دیداری و تمیز دیداری، در کاهش مشکلات دیکته ی دانش آموزان دارای این نوع اختلال با توجه به اثر بخشی این نر مافزار پیشنهاد م یشود برای کاهش مشکلات .(P<0/ یادگیری مؤثر بوده است ( 01 دیکته ی دانش آموزان در کلاس های درس از شیوه های آموزشی نوین برای تقویت مهارت های نام برده استفاده شود. واژه های کلیدی: اختلال یادگیری دیکته، آموزش چندرسانه ای، مهارت های بنیادی یادگیری دیکته | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال یادگیری دیکته؛ آموزش چندرسانه ای؛ مهارت های بنیادی یادگیری دیکته | ||
مراجع | ||
آناستازی، آن ( 1379 ). روان آزمایی. ترجمه ی محمد نقی براهنی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. امیدوار، احمد ( 1384 ). نارسایی های ویژه در یادگیری. تهران: کتابخانه ملی ایران. باعزت، فرشته ( 1389 ). نقش پردازشگر کلمه همراه با راهبردهای خود پرسشی بر بهبود مشکلات دیکته ی ، دانش آموزان پایه ی سوم ابتدایی دچار اختلال نوشتن. مازندران: فص لنام هی روا نشناسی کاربردی. 2 .71-58 تبریزی، مصطفی ( 1387 ). درمان اختلالات دیکته نویسی. تهران: انتشارات فراروان. جرالد، والاس، جیمز و مکلافلین ( 1960 ). ناتوانی های یادگیری، مفاهیم و ویژگی ها. ترجمه ی م. تقی منشی طوسی ( 1373 ). مشهد: انتشارات قدس رضوی. خرامیده، زهرا ( 1385 ). مقایس هی تأثیر آموزش به کمک چندرسان های تعاملی و رسان های غیرتعاملی بر افزایش سرعت و دقت یادگیری درس علوم زیستی دان شآموزان دختر پای هی اول دبیرستان منطق هی 84 . پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشکده ی روان شناسی و علوم - 19 شهر تهران در سال تحصیلی 85 تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی. دونالد و نتی آر ( 2000 ). آموزش دان شآموزان دارای مشکلات یادگیری و رفتار . ی ترجمه ی اسماعیل بیابانگرد و نائینیان ( 1381 ). تهران: سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی. در ایران. مجله پژوهش های (WISC-R) شهیم، سیما ( 1371 ). کاربرد مقیاس هوش وکسلر کودکان .28-40 ، روا نشناختی، 1 طالب زاده، محسن و حسینی، سیدعلی ( 1386 ). آموزش از راه دور، رهیافتی نوین در آموزش و پرورش .74-92 ، ایران. فص لنام هی نوآوری های آموزشی، 19 Journal of Learning Disabilities, Spring 2014 مجله ی ناتوانی های یادگیری، بهار 1393 Vol.3, No.3/38-54 38-54/ دوره ی 3، شماره ی 3 53 عطاران، محمد ( 1383 ). آموزش علوم در دوره ی ابتدایی مبتنی بر فناوری اطلاعات. تهران: انتشارات محراب قلم. فردانش، هشمت ( 1382 ). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. تهران: سمت. کریمی، یوسف ( 1384 ). اختلالات یادگیری. تهران: نشر ساوالان. مرادی، شهاب ( 1391 ). مقایس هی اثربخشی آموزش مستقیم و آموزش چندرسان های بر درمان اختلال دیکت. ه پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی سمنان. ملکیان، فرامرز و آخوندی، آذر ( 1387 ). تأثیر چندرسانه ای آموزشی در درمان اختلال دیکته 87 .کرمانشاه: فص لنام هی اندیش ههای - دانش آموزان ویژه یادگیری شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 86 .75-89 ، تازه در علوم تربیتی، 1 Al-Seghayer, K. (2001). The effect of multimedia annotation modes on L2 vocabulaty acquisition: A comparative study. Language Learning & Technology, 1, 202-232. Ainsworth, S. E. (1999). A functional taxonomy of multiple representations. Computers and Education, 33, 131-152. David, S., Kreiner, D., Schenakenber, G. Angela., G. Green., M. Costello, F., & Mcclin, S. (2002). Effects of spelling errors on the perception of writers. The journal of general psychology, 129, 5-17. Gabel, H. (2001). Electronic Information Source And Evaluation Guide. London: Bowker saur, 73-85. Giuliani, G. & Pierangelo, R. (2008). Teaching students with learning disabilities. Englewood Cliffs, NJ: Library of congress cataloging-in-publication data, 44-48. Graham, S. (1999). Handwriting and spelling instruction for students with learning disabilities: A review. Learning disabilities quarterly, 22(2), 78-98 Graham, S. & Harris, K. R. (2000). The role of self-regulation and transcription skills in writing and writing development. Educational psychologist, 35, 3-12. Helland, T. & Asbjornsen, A. (2004). Digit span in dyslexia: variations according to language comprehension and mathematics skills. Journal of Experimental Neurolopsyxhology, 26, 31-42. Honry, M., Anderson, I. & Lynne, T. F. (2009). Exploring the Effects of Digital Note Taking Students Comprehension of Science Texts. Journal of Special Education. Available at: www.Eric.com, 28, 489-505. Hoppe, S. E. (2004). Improving Transition Behaviour in Students with Disabilities Using a Multimedia Personal Development Program: Check and connect. Tech Trecnds: Linking Research. Available at: www.Eric.com. 19, 125-139. Korat, O. (2004). Mothers and teechers attribution of the academic functioning of Israeli second- graders: A comparison between social groups. Early childhood reaserch quarterly, 19, 485-507. Kreiner, D. S., Enberg, S. D., Green, A. G., Costell, M. J. & Mcclin, A. F. (2002). Effects of spelling errors on the perception of writers. Journal of general psychology, 129, 5-17 Kronenberger, W. G. (2003). Learning disorders. Journal of neurologic clinics, 21, 25-34. Lauren, F. & Connie, K. (2005). Didnot you run the spell checker? Effects of type of spelling error and use of a spell checker on perception of the autor. Reading sychology, 26, 441-458. Lauren, F. & Connie, K. (2004). Detecting a problem is half the buttle: the relation between error typeand spelling performance. Sctenttnc studies of reading, 8, 337-356. Mayer, R. E. (2005). Cognitive theory of multimedia learning. The Cambridghand book of multimedia learning, 31-48. Cambridge: University Press. Mayer, R. E. (2002). Cognitive theory and th design of multimedia instruction: an example of the tow-way street between congnition and instruction. New directions for Teaching and Learning,89, 55-71. Mayer, R. E. (2005). Cognitive theory of multimedia learning. The Cambridghand book of multimedia learning, 31-48. Cambridge: University Press. Mayer, R. E. (2003). The promise of multimedia learning: Using the same instructional design methods across different media. Learning and Instruction, 13, 125–139. Mayer, R. E. (1999). Multimedia aids to problem solving transfer. International. Journal of Educational Research, 31, 611– 623. Mitchen, K. & Koury, K. (2009). How Instructional Implementation Affects Learning Out comes from Multimedia. Teacher Education & Special Education. Available at: www.Eric.com, 7, 69-86. Nie, N. H., Hull, C. H., Jenkins, J. G., Stenbernner, K. & Ment, N. (1975). Stattsheal package for the social science. New York.inc, 99-103. Plass, J. L., Chun, D. M., Mayer, R. E. & Leutner, D. (2003). Cognitive load in reading a foreign language text with multimedia aids and the influence of verbal and spatial abilities. Computers in Human Behavior, 19, 221–243. Paivio, A. (2006). Dual Coding Theory and Ecucation conference on "Pathways to Literacy Achievement for High Poverty Children". The University of Michigan School of Education. 115-139. Pierangelo, R. & Giuliani, G. (2008). Theachig students with learning disabilities. Englewood Cliffs, NJ: Library of congress cataloging-in-publication data. 44-48. Rao, K. & Dowrick, P.Y. (2009). Writing in a Multimedia Environment,Pilot Outcomes for High School Students in Special Education. Journal of Special Education Technology V24 N1. Available at :www.Eric.com, 32, 366-390. Varnhagen, C. K. (2000). Shoot the messenger and disregard the message? Childrens attitudes toward spelling. Reading psychology, 21, 115-128. Zahide, V., Year, M., Ozden, M. & Asku, B. (2000). Comparision of hypermedia learning and traditional instruction on knowledge acquisition and retention. Journal Of Eductional Research, 4, 207-220. Zangwill, O. L. & Blakemore, C. (1972). Dyslexia, reversal of the movement sckiring reading. Neuropsychologi, 10, 373-377. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,059 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,288 |