تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,754,111 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,244,904 |
اثربخشی آموزش مهارت های تنظیم خلق بر خودپنداره و کفایت اجتماعی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 3، خرداد 1393، صفحه 6-24 اصل مقاله (226.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-3-3-93-3-1 | ||
نویسندگان | ||
غلامعلی افروز1؛ سوگند قاسم زاده2؛ طیبه تازیکی* 3؛ ئاکو دلگشاد4 | ||
1استاد ممتاز روانشناسی، دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه تهران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تهران | ||
4. دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت ها ی تنظیم خلق بر خودپنداره و کفایت اجتماعی دانش آموزان ناتوان یادگیری انجام شد . بدین منظور با است فاده از طرح آزمایشی با پیش آزمون و پسآزمون با گروه کنترل از بین دانش آموزان ناتوان یادگیری شهر تهران و نمونه در دسترس، 28 نفر انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند . هر دو گروه با استفاده از مقیاس کفایت اجتماعی فلنر ، پرسش نامه خودپنداره بک به عنوان پیش آزمون و پس آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند و گروه آزمایش به مدت 12 جلسه مهارت های تنظیم خلق را آموزش دیدند. برای مقایسه پس آزمون هر دو گروه از تحلیل کووریانس استفاده شد . نتایج پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات پیش آزمون و پس - آزمون در دو گر وه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد . از یافته های پژوهش فوق میتوان نتیجه گرفت که آموزش تنظیم خلق بر خودپنداره و کفایت اجتماعی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری مؤثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارت های تنظیم خلق؛ خودپنداره؛ کفایت اجتماعی؛ دانش آموزان با نات وانی ها ی یادگیری | ||
مراجع | ||
بگیان کوله مرز، جواد؛ پژوهی نیا، شیما و رضازاده، بابک ( 1392 ). اثربخشی آموزش گروهی همدلی بر روا نشناسی .ADHD بهبود روابط بین شخصی و خودتنظیمی عاطفی دان شآموزان دارای نشانه های .2-28 ،(2) مدرسه، 2 ترازی، زهرا و خادمی، ملوک ( 1392 ). اثر نقش آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه در ارتقای .80-98 ،(1) خودپنداره ی دانش آموزان دارای اضطراب امتحان. روا نشناسی مدرسه، 2 سیوارد، برایان لوک ( 1997 ). مدیریت استر . س ترجمه ی مهدی قراچه داغی، ( 1381 ). تهران: انتشارات پیکان. فری، مایکل ( 1999 ). راهنمای علمی شناخت درمانی گروه . ی ترجمه ی مسعود محمدی و رابرت فرنام، 1384 ). تهران: انتشارات رشد. ) فتحیآشتیانی، علی و داستانی، م ( 1389 ). آزمون روان شناختی؛ ارزیابی شخصیت و سلامت روان. تهران: انتشارات بعثت. فتی، لادن؛ موتابی، فرشته؛ بوالهری، جعفر و کاظم زاده عطوفی، مهرداد ( 1387 ). راهنمای آموزش کارگاهی مدیریت استر . س تهران: انتشارات دانژه. لوکر، تری و گرکسون الکا ( 2003 ). خودآموز مدیریت استر . س ترجمه ی مهدی رضایی و محسن ژکان، 1385 ). تهران: دانژه. ) مککلم، گایل ( 2007 ). تنظیم هیجان کودکان، راهنمای گام به گام برای والدین معلمان و مشاوران و روا نشناسا . ن ترجمه ی احمدرضا کیانی و فاطمه بهرامی( 1390 )، تهران: نسل فردا. Journal of Learning Disabilities, Spring 2014 مجله ی ناتوانی های یادگیری، بهار 1393 Vol.3, No.3/6-24 6-24/ دوره ی 3، شماره ی 3 21 ورکمن، ادوارد و کاتز، آلن( 1995 ). آموزش خودکنترلی رفتار به دان شآموزا . ن ترجمه ی الهه محمد اسماعیل( 1383 )، تهران: دانژه. Abbott, B. V. (2005). Emotion dysregulation and re-regulation: predictors of relationship intimacy and distress [dissertation]. Texas: Texas A&M University. Agaliotis, I. & Goudiras, D. (2004). A profile of interpersonal conflict resolution of children with learning disabilities. journal of Learning Disabilities: A Contem, 2, 15–29. Agaliotis, I., & Kalyva, E. (2008). Nonverbal social interaction skills of children with learning disabilities. Research in Developmental Disabilities, 29(1), 1-10. Allington, S. P. (2006). Mental health of children with learning disabilities. Adv Psychiatr Treat, 12, 130-138. American Psychiatric Association. (2013). Childhood and Adolescent Disorders. http://www.dsm5.org/Documents/Specific%20Learning%20Disorder%20Fact%20Sheet.pdf. Arthur, A. R. (2003). The emotional lives of people with learning disabilities. British Journal of Learning Disabilities, 31(1), 25–31. Bauminger, N., Edelsztein, H. S., & Morash, J. (2005). Social information processing and emotional understanding in children with LD. Journal of Learning Disabilities, 38, 45–61. Beauregard, M., Levesque, J., & Bourgouin, P. (2001). Neural correlates of conscious selfregulation of emotion. Journal of Neurosci, 21(18), RC165. Botvin,G. L., & Griffin, k. w . (2002). life skills training as a primary preventation approach for adoloesecent drug abuse and other problem behavior . International journal of emergency mental health, 4(1), 41-47. Bryan, T., Burstein, K., & Ergul, C. (2004). The Social-Emotional Side of Learning Disabilities: A Science-Based Presentation of the State of the Art. Learning Disability Quarterly, 27(1), 45-51. Buchalter, S. I. (2004). A practical art therapy (First edition). Philadelphia: London Jessica Kingsley Publishers, 91-97. Buysse, V., Goldman, B. D. & Skinner, M. L. (2003). Seeing effects on friendship formation among young children with and without disabilities. Exceptional Children, 68(4), 503-517. Cole, P. M., Martin, S. E. & Dennis, T. A. (2004). Emotion Regulation as a Scientific Construct: Methodological Challenges and Directions for Child Development Research. Child Development, 75(2), 317-333. Carolyn, W. S. & Jamila, R. M. (2004). Strengthening Social and Emotional Competence in Young Children—The Foundation for Early School Readiness and Success: Incredible Years Classroom Social Skills and Problem Solving Curriculum. Infants & Young Children, 17(2), 96-113. Daniel, S. S., Walsh, A. K., Goldston, D. B., Arnold, E.M., Reboussin, B.A., & Wood, F.B. (2006). Suicidality, School Dropout, and Reading Problems Among Adolescents. Journal of Learning Disabilities, 39(6), 507-514. Denham, S. A., Blair, K. A., DeMulder, E., Levitas, J., Sawyer, K., Auerbach–Major, S., & Queenan, P. (2003). Preschool Emotional Competence: Pathway to Social Competence?. Child Development, 74(1), 238-256. Emerson, E. (2003). Prevalence of psychiatric disorders in children and adolescents with and without intellectual disability. Journal of Intellectual Disability Research, 47(1), 51-58. Emerson, E., Einfeld, S., & Stancliffe, R. J. (2010). The mental health of young children with intellectual disabilities or borderline intellectual functioning. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 45(5), 579-587. Estell, D. B., Jones, M. H., Pearl, R. & Acker, R. V. (2009). Best Friendships of Students With and Without Learning Disabilities Across Late Elementary School. Exceptional Children, 76(1), 20-28. Estell, D. B., Jones, M. H., Pearl, R., Acker, R. V., Farmer, T. W. & Rodkin, P. C. (2008). Trajectories of Social Functioning Among Students With and Without Learning Disabilities. Journal of Learning Disabilities, 41(1), 5-14. Felner, R. D., Lease, A. M., & Philips, R. C. (1990). Social Competence and the Language of Adequacy as a Subject Matter for Psychology: A Quadripartite Trievel Frame work. In T. P. Gullotta., G.R. Adams. & R. Montemayor (Eds). The Development of Social Competence (254-264). Forneris, T., Danish, S. J. & Scott, D. L. (2007). Setting goals, solving problems and seeking social support. Pub med adolescence, 42 (1), 103-114. Gartland, D. & strosnider, R. (2007). Learning Disabilities and young children: Identification and Interevention. Learning Disability Quarterly, 30(1), 63- 72. Gillis, A. L. J. & Connell, J. P. (2003). Gender and sex-role influences on children’s selfesteem. Environ Sci, 16(4), 392-397. Green, J. P. & Winters, M. (2006). Leaving boys behind: Public high school graduation rates. NY: Manhattan Institue for policy Research. Gross, J. J., & Thompson, R. A. (2007). Emotion regulation: Conceptual foundations. In: J.J. Gross. Handbook of emotion regulation. New York: Guilford Press. Hallahan, D. P., Kauffman, J. M., & Pullen, P. C. (2011). Exceptional learners. Pearson/Allyn and Bacon. Retrieved from: http://www.lavoisier.fr/livre/notice.asp?ouvrage=2565274 Jill, P. (2002). Group activity therapy with learning disabled preadolescents exhibiting behavior problems. Unpublished doctoral dissertation, University of North Texas. Laba, M. & Dudu, E. (2005). The evaluation of a multi-model cognitive-behavioral approach to treating an adolescent with conduct disorder. Rhodes university. Lackaye, T. D., & Margalit, M. (2006). Comparisons of Achievement, Effort, and Self- Perceptions Among Students With Learning Disabilities and Their Peers From Different Achievement Groups. Journal of Learning Disabilities, 39(5), 432-446. Lewis, M. D., Haviland-Jones, J. M. & Barrett, L. F. (2010). Handbook of Emotions (Third Edition). New York: The Guilford Press. Loannis, A. & Efrosini, K. (2008). Nonverbal social interaction skills of children with learning disabilities. Research in developmental disabilities, 29, 1-10. Journal of Learning Disabilities, Spring 2014 مجله ی ناتوانی های یادگیری، بهار 1393 Lyon, R.(2000). Developing reading skills in young children. Lecture summary PDF document. Learning Disabilities Association of America(LDA). Macklem, G. L. (2006). Strengthening the effect of social skills training. Massachusetts School Psychologists Association New letter, 25(1), 12-46. Mauss, I. B., Evers, C., Wilhelm, F. H & Gross, J. J. (2006). How to bite your tongue without blowing your top: Implicit evaluation of emotion regulation predicts affective responding to anger provocation. Pers Soc Psychol Bull, 32(5), 589-602. Morris, S. (2002). Promoting social skills among students with nonverbal learning disabilities. Teaching exceptional children, 34, 66-70. Most, T. & Greenbank, A. (2000). Auditory, visual, and auditory-visual perception of emotions by adolescents with and without learning disabilities, and their relationship to social skills. Learning disabilities research & practice, 15, 171-178. Nabors, L. A., Reynold, M. S., & Weist, M. D., (2000). Qualitative evaluation of a high school mental health program. Journal of Youth and Adolescence, 29 (1), 1-13. Nastasi, B. K., Moore, R. B., & Varjas, K. M. (2004). School based mental health services: Creating comprehensive and culturally specific programs. Washington, DC: American Psychological Association. Orfield, G., & Lee, C. (2005). Why segretion matters: Poverty and educational inequality. Cambridge, MA: The Civil Right project at Harvard university. Patil, M., Saraswathi, G., & Padakannaya, P.(2009). Self-esteem and Adjustment among Children with Reading and Writing Difficulties. Stud Home Comm Science, 3(2) 91-95. Raj, P., & Agarwal, S. (2005). Behavioral Intervention in School Setting. Enhancing Self Esteem and Controlling Behavioral Problems. National Academy of Psychology, 50(4), 348-351. Ray, R. D., Wilhelm, F. H., & Gross, J. J. (2008). All in the mind's eye: Anger rumination and reappraisal. Journal of Pers Social Psychology, 94(1), 133-145. Ronen, T. (2004). Imparting self-control skills to Decrease Aggressive behavior in a 12- year old boy. Journal of social work, (4), 269-288. Schnitzer, C., Andries, C., & Lebeer, J. (2007). Usefulness of cognitive intervention programmes for socio-emotional and behavior problems in children with learning disabilities. Journal of Research in special Education Needs, 7, 161-171. Sloan, D. M., & Kring, A. M. (2007). Measuring changes in emotion during psychotherapy: Conceptual and methodological issues. Clinical Psychology Science Practice, 14(4), 307-322. Stegall, S. D. (2004). Adolescent emotional development: Among shame and guilt proneness, emotion regulation, and psychopathology [dissertation]. Maine: University of Maine. Telzrow, F. C., & Bonar, M. A. (2002). Responding to students whit nonverbal learning disabilities. Teaching Exceptional Children. 34 (6), 8-13. Turner, J. C., Meyer, D., Anderman, E., Midgley, C., Green. M. & Kang, Y. (2002). The classroom environment and students’ reports of avoidance strategies in mathematics: A multimethod study. Journal of Educational Psychology, 94, 88–106. Vaughn, S. (2001). The social functioning of student with learning disability.WEB 22 EPNET. COM / CITATION.ASP. Welsh, J., & Bierman, k. (2008). Social competence . child development, 61, 9-1. Wiener, J. (2003). Resilience and Multiple Risks: A Response to Bernice Wong. Learning Disabilities Research & Practice, 18(2), 77–81. Wiener, J. (2004). Do Peer Relationships Foster Behavioral Adjustment in Children with Learning Disabilities?. Learning Disability Quarterly, 27( 1), 21-30. Wiener, J., & Schneider, B. H. (2002). A multisource exploration of the friendship patterns of children with and without learning disabilities. Journal of Abnormal Child Psychology, 30, 127–141. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,753 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,998 |