تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 362 |
تعداد مقالات | 3,206 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,706,446 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,214,963 |
نقش تابآوری و سبکهای فرزندپروری در پیش بینی استرس والدینی مادران دانش آموزان با اختلال بیش فعالی/کمبود توجه | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 6، دوره 10، شماره 4، بهمن 1400، صفحه 73-85 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2022.1454 | ||
نویسنده | ||
اکبر رضایی فرد* | ||
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش با هدف پیش بینی استرس والدینی براساس تابآوری و سبکهای فرزندپروری مادران دانش آموزان مبتلا به اختلال بیش فعالی/کمبود توجه انجام شد. روشها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیۀ مادران دانش آموزان مبتلا به اختلال بیش فعالی/کمبود توجه 12-7 ساله ای شهر شیراز در سال تحصیلی 1399-1400بود. نمونه این پژوهش125 نفر از مادران دانش آموزان مبتلا به اختلال بیش فعالی/کمبود توجه 12-7 ساله ای بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردیدند. برای جمع آوری داده ها علاوه بر تشخیص روانپزشک و مصاحبه تشخیصی از پرسشنامه مقیاس استرس والدینی آبدین، پرسشنامه تابآوری ﮐﻮﻧﻮر و دﯾﻮﯾﺪﺳﻮن و پرسشنامه سبکهای فرزندپروری والدین دیانا بامریند اجرا گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از آزمون همبستگی پیرسون وآزمون تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. یافتهها: نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان دادکه بین تاب آوری و استرس والدینی(574/0-**=r) و سبک فرزند پروری مقتدرانه با استرس والدینی(478/0-**=r) ارتباط منفی معنی داری وجود دارد، همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که 37 درصد از واریانس کل استرس والدینی توسط تابآوری و سبکهای فرزندپروری مادران، تبیین گردیده است. نتیجهگیری : بنابراین می توان با آموزش تاب آوری به مادران دارای دانش آموز مبتلا به اختلال بیش فعالی/کمبود توجه و همچنین انتخاب سبک فرزند پروری مقتدرانه کمک شود از شدت و بروز استرس والدینی کاسته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تابآوری؛ سبکهای فرزندپروری؛ استرس والدینی و اختلال بیش فعالی/کمبود توجه | ||
مراجع | ||
امیری مقدم، علی؛ سودانی، منصور؛ خجسته مهر، رضا و مهرابی زاده هنرمند، مهناز. (1399). شناسایی عوامل تابآوری در مادران کودکان دارای اختلال بیشفعالی-نقص توجه. مجله پزشکی جندی شاپور، 19(2)، 242-228.
رستم اوغلی، زهرا؛ طالبی جویباری، مسعود و پرزور، پرویز. (1394). مقایسهی سبکهای اسنادی و تاب آوری در دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص، نابینا و عادی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 4(3)، 39-55. http://jld.uma.ac.ir/article_277.html
درخشانپور، فیروزه؛ خاکی، سعیده؛ شاهینی، نجمه؛ وکیلی، محمدعلی؛ ثاقبی، سیدعلی. (1395). ارتباط سلامت روانی مادران با سبک فرزندپروری در کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی و نقص توجه. مجلهی اصول بهداشت روانی، سال 18(3)، 155-151.
شیرزادی، پرستو؛ فرامرزی، سالار؛ قاسمی، مسلم و شفیعی، میثم. (1393). بررسی روایی و اعتبار فرم کوتاه شاخص استرس فرزندپروری (PSI-SF). رویش روان شناسی، ۳(۴)، ۹۱-110.
عبدی، فاطمه؛ بنی جمالی، شکوه السادات؛ احدی، حسن و کوشکی، شیرین(1398). بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس تابآوری کانور_دیویدسون در زنان مبتلا سرطان پستان. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی، 13(2)، 99-81.
عینی، ساناز؛ عبادی، متینه و ترابی، نغمه. (1399). تدوین مدل اضطراب کرونا در دانشجویان براساس حس انسجام و تاب آوری: نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک شده. فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 11(43)، 1-32. 10.22054/qccpc.2020.51656.2376
متین، حسین؛ احمدی، صدیقه؛ جلالی، مرضیه. (1397). پدیدارشناسی تجارب مادران با فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری. مجله روان شناسی خانواده، 5(2)، 64-53.
مهدیزاده، مهری. (1398). بررسی علائم اختلال نقص توجه- بیشفعالی در دانشآموزان دوره ابتدایی کهنوج. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی و احد یاسوج.
میکاییلی، نیلوفر؛ گنجی، مسعود و طالبی جویباری، مسعود. (1391). مقایسه تابآوری، رضایت زناشویی و سلامت روان در والدین با کودکان دارای ناتوانی یادگیری و عادی. ناتوانی های یادگیری، 2(1). 137-120.
Abdi, F., Bani Jamali, Sh.S., Ahadi, H., & Koushki, Sh. (2019). Evaluation of psychometric properties of Connor-Davidson resilience scale in women with breast cancer. Journal of Research in Mental Health, 13 (2), 99-81.(Persian) Abidin, R. R. (1990). Parenting stress index-short form. Charlottesville, VA: Pediatric Psychology Press. Abidin, R. R. (1995). Parenting stress index: Manual (3rd ed.). Odessa, FL: Psychological Assessment Resources. Amiri Moghadam, A., Sudani, M., Khojasteh Mehr, R., & Mehrabizadeh Artist, M. (2020). Identification of resilience factors in mothers of children with attention deficit hyperactivity disorder. Jundishapur Medical Journal. 19 (2): 242-228. (Persian) Asherson,P.(2016). ADHD across the lifespan. Medicine, 44 (11), 683-686. Barkley, R. A. (1990). Attention deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment.(3rd ed.) New York: Guilford Press. Barkley, R.A. (1997). Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: Constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Bulletin, 121, 65-94. Baumrind, D. (1991). Effetive parenting during the early adoiescent transition In P.A.Cowan & E.M.Hetherington (Eds), Family tranaitions, 2, 111- 163, MillsdalenJ: Erlbaum.. Benson, P., & Kersh, J. (2011). Marital quality and psychological adjustment among mothers of children with ASD: Cross-sectional and longitudinal relationships. Journal of Autism & Developmental Disorders, 41(12), 1675–1685. Campbell-Sills, L., & Stein, M. (2007). Psychometric analysis and refinement of the Connor-davidson Resilience Scale (CD-RISC): Validation of a 10-item measure of resilience. Journal of traumatic stress, 20 6, 1019-28. [Doi: 10.1002/jts.20271] Chapman, M. (2013). An investigation into the parental stress levels of families who have children with severe developmental disabilities using residential short breaks: a contributing factor of its stress reduction impact. Unpublished Doctoral thesis, City University London http://openaccess.city.ac.uk/2460/1/Chapman_Mark.pdf Deater-Deckard, K. (2008). Parenting Stress: . New Haven: Yale University Press. [Doi:10.12987/yale/9780300103939.001.0001] Derakhshanpour, F., Khaki, S., Shahini, N., Vakili, M.A., & Saqibi, S. A. (2016). The relationship between mothers' mental health and parenting style in children with ADHD. Journal of Principles of Mental Health, Year 18 (3). 155-151. (Persian) Everett. C. A. (1999). Family therapy for ADHD: Treating children, adolescents, and adult. https://psycnet.apa.org/record/1999-04197-000 Eyni, S., Ebadi, M., & Torabi, N. (2020). Developing a model of corona anxiety in students Based on optimism and resilience: The mediating role of the perceived social support. Culture Counseling, 11(43),1-32. (Persian) 10.22054/qccpc.2020.51656.2376 Fabiano, G. A., Pelham, W. E., Coles, E. K.Gnagy, E. M., Chronis-Tuscano, A. C., & Oconner, B. C. (2009),A meta-analysis of behavioral treatment for attentiondeficit/ hyperactivity disorder. Clinical psychology Review 29.129 -140. [Doi: 10.1016/j.cpr.2008.11.001] Malveiro, M. V. D. S. G. (2013). Stress parental e perfil de funcionalidade/incapacidade: Um estudo com famílias de crianças dos 0 aos 6 anosapoiadaspelasequipasdeintervençãoprecoce da zona de Setubal (Doctoral dissertation). Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2017). Academic resilience and its sychological and educational correlates: A construct validity approach. Psychology in the Schools, 43, 267−282. [Doi: 10.1002/PITS.20149] Masten, A. S. (2001). Ordinary majic: Resilience processes in development. American Psychology, 56, 227-238. [Doi: 10.1037//0003-066x.56.3.227] Matin, H., Ahmadi, S., & Jalali, M. (2017). Phenomenology of mothers' experiences with children with learning disabilities. Journal of Family Psychology. 5 (2): 64-53.(Persian) Mehdizadeh, M. (2018). Evaluation of symptoms of attention deficit hyperactivity disorder in Kahnooj primary school students. Master Thesis in General Psychology, Islamic Azad University and Ahad Yasuj.(Persian) Mikaeli, N., Ganji, M., & Talebi Joybari, M. (2011). Comparison of resilience, marital satisfaction and mental health in parents with children with learning disabilities and normal. Learning disabilities. 2 (1). 137-120.(Persian) http://jld.uma.ac.ir/article_115.html?lang=en PV, A. H., & Haris, F. (2018). Parental stress and coping strategies among parents of autistic children. Indian Journal of Health & Wellbeing, 9(6). Rabiner CD. Stress and coping in parents of children with ADHD. 2002. Available from: URL: www.helpforadd.Com/2002/September.html. Accessed at 2007 Rivard, M., & Terroux, A. (2014). Determinants of stress in parents of children with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 44(7), 1609-1620. [Doi: 10.1007/s10803-013-2028-z] Rostamoghli, Z., Talebi Joybari, M., & Porzoor, P. (2015). A comparison of attributional and resiliency style in students with specific learning disorders, blindness and normal. Journal of Learning Disabilities, 4(3), 39-55. (Persian) http://jld.uma.ac.ir/article_277.html?lang=en Sadock, B. J. , Sadock.V. A., & Kaplan. (2003): Synopses of psychiatry (ninth edition). Philadelphia: Lippincott William & willkins. Sanders, M. R. (2005). Triple P: A multi-level system of parenting intervention: Workshop participant notes. The University of Queensland, Brisbane, Australia Shirzadi, P., Faramarzi, S., Qasemi, M., & Shafi'i, M. (2015). Validity and validity of the short form of parenting stress index (PSI-SF). Developmental Psychology, 3 (4), 91-110. (Persian) Shtayermman, O. (2013). Stress and marital satisfaction of parents to children diagnosed with autism. Journal of family social work, 16(3), 243-259. [Doi: 10.1080/10522158.2013.786777] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,423 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,643 |