تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 361 |
تعداد مقالات | 3,184 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,687,356 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,201,476 |
اثربخشی آموزش تکالیف شنیداری بر بهبود توجه شنیداری در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی همراه با اختلال یادگیری خاص | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 6، دوره 11، شماره 2، بهمن 1400، صفحه 77-90 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2022.7700.1826 | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل سعدی پور1؛ زینت امیری* 2؛ حسن میرزاحسینی3؛ مجید ضرغام حاجبی4 | ||
1استاد، گروه روان شناسی ، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکترای روان شناسی، گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران | ||
3استادیار،دانشکده روانشناسی.گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران | ||
4دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش تکالیف شنیداری بر بهبود توجه شنیداری در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی همراه با اختلال یادگیری خاص بود. روش ها: روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کودکان 8 تا 10 سال مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی همراه با اختلال یادگیری خاص در منطقه ۴ تهران در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ بود که از این جامعه آماری، تعداد ۳۰ کودک مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی همراه با اختلال یادگیری به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. داده ها با استفاده از نرمافزار یکپارچه عملکرد دیداری و شنیداری سندفورد و ترنر (1994)، پرسشنامه مشکلات یادگیری ویلکات و همکاران (۲۰۱۱) و پرسشنامه کانرز فرم معلمان (1998) جمعآوری شد. گروه آزمایش، تکالیف شنیداری را طی 20 جلسه آموزشی 45 دقیقهای دریافت کردند. دادههای بهدستآمده با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره با نرمافزار spss نسخه 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش تکالیف شنیداری تأثیر معناداری بر توجه کلی شنیداری، توجه متمرکز شنیداری، توجه انتخابی شنیداری داشته است (0/05>P)، اما بر توجه پایدار شنیداری، توجه تقسیمشده شنیداری و توجه متناوب شنیداری تأثیر معناداری نداشت (0/05<P). نتیجه گیری: آموزش تکالیف شنیداری میتواند روش موثری برای بهبود توجه کلی شنیداری، توجه متمرکز شنیداری، توجه انتخابی شنیداری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی همراه با اختلال یادگیری خاص باشد. از این رو درمانگران و مربیان میتوانند علاوه بر روشهای قبلی، برای توانبخشی توجه دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی، از بسته تدوینشده حاضر استفاده نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال نقص توجه/ بیشفعالی؛ اختلال یادگیری خاص؛ تکالیف شنیداری؛ توجه شنیداری | ||
مراجع | ||
حاجلو، ن.، و رضایی شریف، ع. (1390). بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو. ناتوانیهای یادگیری، 1(1)، 24-43. http://jld.uma.ac.ir/article_88.html?lang=en جعفریان نمینی، ف.، کرمی نوری، ر.، یوسفی لویه، م. (1381). تأثیر توجه متمرکز و تقسیمشده بر حافظه کلامی و عملی دانشآموزان نارساخوان و عادی. تازه های علوم شناختی، 4(۱)، ۳۶-۲۵. http://icssjournal.ir/article-1-438-fa.html خانجانی، ز.، صالحی اقدم، خ.، عافی، س. (1397). اثربخشی آموزش مبتنی بر بازتوانی شناختی در بهبود حافظه دیداری و شنیداری کودکان با اختلالات یادگیری همراه با بیشفعالی و اختلالات یادگیری بدون بیشفعالی. مجله آموزش و ارزشیابی، 11(43)، 29-44. http://jinev.iaut.ac.ir/article_545731.html?lang=en سارلی، ع.، شهبازی، م.، و سارلی، ع (1392). تأثیر تمرین تکالیف شنیداری مبتنی بر رایانه روی توجه پایدار کودکان مبتلا به کمبود توجه/ بیش فعالی. تحقیقات علوم رفتاری، 11(6)، 555-545. http://rbs.mui.ac.ir/article-1-346-fa.html کولب، ب.، و ویشاو، ی. (1947). مبانی نوروسایکولوژی انسان. ترجمه احمد علیپور و چلیبیانلو، غلامرضا (1399). تهران: ارجمند، چاپ هفتم. مینایی، ا. (1385). انطباق و هنجاریابی سیاهه رفتاری کودک آشنباخ پرسشنامه خود سنجی و فرم گزارش معلم. کودکان استثنایی. 6(19)، 529-558. http://joec.ir/article-1-416-fa.html نریمانی، م.، سلیمانی، ا.، و تبریزچی، ن. (1394). بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی بر نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان دارای اختلال ADHD. مجله روانشناسی مدرسه، 4(2)، 118-134.https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=276243 نهروانیان، پ.، عسگری، پ.، درتاج، ف.، نادری، ف و بختیارپور، س. (1397). تأثیر آموزش شناختی بر حافظه کاری و توجه متمرکز کودکان مضطرب. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، 12(40)، 26-7. [DOI:10.22034/jiera.2018.65180] References Abdo, A. G., Murphy, C. F., Schochat, E. (2010). Hearing abilities in children with dyslexia and attention deficit hyperactivity disorder. Pro-Fono Revista de Atualizacao Científica, 22(1), 25-30. [DOI:10.1590/s0104-56872010000100006] Abikoff, H., Courtney, M., Szeibel, P., & Koplewicz, H. (1996). The Effects of Auditory Stimulation on the Arithmetic Performance of Children with ADHD and Nondisabled Children. Journal of Learning Disabilities, 29(3), 238-246. [DOI:10.1177/002221949602900302] Ahissar, M., & Hochstein, S. (2004). The reverse hierarchy theory of visual perceptual learning. Trends in Cognitive Sciences, 8(10), 457-464. [DOI:10.1016/j.tics.2004.08.011] Barkley, R. A., Grodzinsky, G., & DuPaul, G. J. (1992). Frontal lobe functions in attention deficit disorder with and without hyperactivity: A review and research report. Journal of abnormal child psychology, 20(2), 163-188. [DOI:10.1007/bf00916547] Barton, B., & Brewer, A. (2019). Attention and Working Memory in Human Auditory Cortex. In Human Auditory System. In tech Open. [DOI:10.5772/intechopen.85537] Conners, C. K., Sitarenios, G., Parker, J. A., & Epstain, J. N. (1998). Revision and restandardization of the Conners’ Teacher Rating Scale: Factor structure, reliability, and criterion validity. Journal of Abnormal Child Psychology; 26(4), 279-292. https://link.springer.com/article/10.1023/A:1022606501530 Davis, D. (2005). A review of various abilities improved after the basic Tomatis Method program for autistic, Williams Syndrome and ADHD clients. Educational Audiology Association Summer Conference, South Carolina. https://www.sid.ir/en/Journal/ViewPaper.aspx?ID=691521 DuPaul, G., Gormley, M., & Laracy, S. (2012). Comorbidity of LD and ADHD. Journal of Learning Disabilities, 46(1), 43-51. [DOI:10.1177/0022219412464351] Ferguson, K. M. (2013). Treatment effects of attention process training for an individual with idiopathic Parkinson's disease. Master’s Thesis, The University of Texas at Austin.https://www.semanticscholar.org/paper/Treatment-effects-of-attention-process-training-for-Ferguson/f6bd1ed9b07857676319ee4b3cc722001b20ec33 Granet, D., Gomi, C., Ventura, R., & Miller-Scholte, A. (2005). The Relationship between Convergence Insufficiency and ADHD. Strabismus, 13(4), 163-168. [DOI:10.1080/09273970500455436] Hajloo, N., & Rezaie Sharif, A. (2012). Psychometric properties of Colorado Learning Difficulties Questionnaire (CLDQ). Journal of Learning Disabilities, 1(1), 24-43. http://jld.uma.ac.ir/article_88.html?lang=en Jafarian Namini, F., Kormi Nouri, R., & Yousefi Louyeh, M. (2002). The Effect of Focused and Divided Attention on the Verbal and Action Memory of Dyslexic and Normal Students. Advances in Cognitive Sciences, 4(1), 25-36. http://icssjournal.ir/article-1-438-fa.html Kerns, K. A., Eso, K., & Thomson, J. (1999). Investigation of a direct intervention for improving attention in young children with ADHD. Developmentalneuropsychology, 16(2), 273-295. https://psycnet.apa.org/doi/10.1207/S15326942DN1602_9 Khanjani, Z., Salehi, Aghdam, K. H., & Afi, E. (2019). The Effectiveness of Cognitive Rehabilitation Education on Improving Visual and Autistic Memory in Children with Learning Disabilities with Hyperactivity Disorder and Hyperactivity Disorders. Instruction and Evaluation, 11(43), 29-44. http://jinev.iaut.ac.ir/article_545731.html?lang=en Kolb, B., & Whishaw, I.Q. (1947). Fundamentals of Human Neuropsychology (5th ed). Ali pour, A & Chalibianlou, G. H (1399). Arjmand: Tehran. https://www.arjmandpub.com/Book/1626 Kurtz, M. M, Moberg, P. J., Mozley, L. H., Swanson, C. L., Our, R. C., & Our, R. E. (2001). Effectiveness of attention and memory- training program on neuropsychological deficit in schizophrenia. Neurorehabil neural repair, 15(1), 75–80. [DOI:10.1177/154596830101500110] Laffere, A., Dick, F., & Tierney, A. (2020). Effects of auditory selective attention on neural phase: individual differences and short-term training. NeuroImage, 213(116717), 1-9. [DOI:10.1016/j.neuroimage.2020.116717] Loetscher, T., & Lincoln, N. (2013). Cognitive rehabilitation for attention deficits following stroke. Cochrane Database of Systematic Reviews. [DOI:10.1002/14651858.cd002842.pub2] Loo, J. H., Bamiou, D. E., Campbell, N., & Luxon, L. M. (2010). Computer-based auditory training (CBAT): benefits for children with language- and reading-related learning difficulties. Developmental Medicine and Child Neurology, 52 (8), 708-717. [DOI:10.1111/j.1469-8749.2010.03654.x] Minaee A. (2006). Adaptation and standardization of Child Behavior Checklist, Youth Self-report, and Teacher’s Report Forms. JOEC; 6 (1), 529-558. http://joec.ir/article-1-416-fa.html Nahravanian, P., Asgari, P., Dortaj, F., Naderi, F., & Bakhtiarpoor, S. (2018). The effect of cognitive training on working memory and focused attention of anxious children. Journal of Research in Educational Science, 12(40), 7-26. [DOI:10.22034/jiera.2018.65180] Narimani, M., Soleimani, E., Tabrizchi, N. (2015). The effect of cognitive rehabilitation on attention maintenance and math achievement in ADHD students. Journal of school psychology, 4(2), 134-118. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=276243 Nebel, K., Wiese, H., Stude, P., De Greiff, A., Diener, H. C., & Keidel, M. (2005). On the neural basis of focused and divided attention. Cognitive Brain Research, 25(3), 760-776. [DOI:10.1016/j.cogbrainres.2005.09.011] Russell, E. L. (2015). Auditory and Visual Sustained Attention on Tasks with Varied Motivation and Cognitive Loads in Children with and Without ADHD. East Carolina University. http://hdl.handle.net/10342/4993 Sack, E. (2016). On-Task: Increasing attentiveness in students with ADHD. Royal Roads University (Canada). https://viurrspace.ca/bitstream/handle/10170/884/sack_erich.pdf?sequence=1 Sarli, A., Shahbazi, M., & Sarli, A. (2014). Effectiveness of auditory computer-based tasks on Sustainedattention of children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. J Res Behave Sci, 11(6): 545-554. http://rbs.mui.ac.ir/article-1-346-fa.html Shahim, S, Yousefi F., Shayan. A. (2007). Validation and Psychometric Properties of Conners Grading Scale - Teacher Form. Journal of Educational Sciences & Psychology, 14(1-2), 1- 26. https://www.sid.ir/en/Journal/ViewPaper.aspx?ID=212207 Sohlberg, M. M., & Mateer, C. A. (2001). Improving attention and managing attentional problems: Adapting rehabilitation techniques to adults with ADD. Annals of the New York Academy of Sciences, 931(1), 359-375. [DOI:10.1111/j.1749-6632.2001.tb05790.x] Tamm, L., Epstein, J. N., Peugh, J. L., Nakonezny, P. A., & Hughes, C. W. (2013). Preliminary data suggesting the efficacy of attention training for school-aged children with ADHD. Developmental cognitive neuroscience, 4, 16-28. [DOI:10.1016/j.dcn.2012.11.004] Tucha, O., Tucha, L., Kaumann, G., König, S., Lange, K. M., Stasik, D., & Lange, K. W. (2011). Training of attention functions in children with attention deficit hyperactivity disorder. Attention Deficit and Hyperactivity Disorders, 3(3), 271-283. [DOI:10.1007/s12402-011-0059-x] Van der Oord, S., Ponsioen, A. J. G. B., Geurts, H. M., Brink, E. T., & Prins, P. J. M. (2014). A pilot study of the efficacy of a computerized executive functioning remediation training with game elements for children with ADHD in an outpatient setting: outcome on parent-and teacher-rated executive functioning and ADHD behavior. Journal of attention disorders, 18(8), 699-712. [DOI:10.1177/1087054712453167] Wang, L. J., Lee, S. Y., Tsai, C. S., Lee, M. J., Chou, M. C., Kuo, H. C., & Chou, W. J. (2021). Validity of visual and auditory attention tests for detecting ADHD. Journal of attention disorders, 25(8), 1160-1169. https://opac.wsb.torun.pl/eds/recorddetail?db=cmedm&an=31777308 Willcutt, E. G., Boada, R., Riddle, M. W., Chhabildas, N., DeFries, J. C., & Pennington, B. F. (2011). Colorado Learning Difficulties Questionnaire: validation of a parent-report screening measure. Psychological assessment, 23(3), 778- 91. [DOI:10.1037/a0023290] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,750 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 947 |