تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,497 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,625 |
اثربخشی آموزش تابآوری بر مدیریت استرس، عواطف و رفتار کمکطلبی تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 3، دوره 11، شماره 1، آذر 1400، صفحه 33-47 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2021.7069.1754 | ||
نویسندگان | ||
یوسف دهقانی* 1؛ محمد امین حسنی2 | ||
1استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش تابآوری بر مدیریت استرس، عواطف و رفتار کمکطلبی تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری بود. روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و به صورت پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و همراه با پیگیری بود. جامعه آماری 380 دانشآموز دچار انواع اختلال یادگیری پایه سوم تا پنجم ابتدایی ارجاع دادهشده به مرکز اختلال یادگیری آموزش و پرورش بوشهر در سال تحصیلی 1399-1398 بود. نمونه شامل 40 دانشآموز که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه (آزمایش 20 نفر) و (کنترل 20 نفر) به صورت تصادفی شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه عواطف واتسون، کلارک و تلجین، پرسشنامه کمکطلبی ریان و پنتریچ و پرسشنامه راهبردهای مقابله با استرس انـدلر و پـارکر استفاده شد. گروه آزمایش تحت 9 جلسه آموزش تابآوری قرار گرفتند و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. دادههای حاصل از اجرای پرسشنامهها در مورد دو گروه در سه مرحله اندازهگیری، با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و نرمافزار آماری SPSS نسخه ۲۲ تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل یافتهها نشان داد آموزش تابآوری بر مدیریت استرس، عواطف و رفتار کمکطلبی تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری تأثیر داشته و این تأثیر در مرحله پیگیری دو ماهه پایدار ماند. از آنجا که آموزش تابآوری سبب ارتقاء تعامل فرد با همسالها، افزایش آگاهی، پذیرش و ابراز هیجانهای او میشود، میتوان از آن به عنوان روش مداخلهای مؤثری برای بهبود مدیریت استرس، عواطف و رفتار کمکطلبی تحصیلی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش تابآوری؛ مدیریت استرس؛ عواطف؛ رفتار کمکطلبی تحصیلی؛ اختلال یادگیری | ||
مراجع | ||
بخشی پور، ع.، و دژکام، م. (1384). تحلیل عاملی مقیاس عاطفه مثبت و منفی. مجله روانشناسی، 4(36)، 365 – 351.
بشارت، م. (1387). بررسی ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی فهرست عواطف مثبت و منفی. گزارش پژوهشی، دانشگاه تهران.
بشارت، م.، کوچی، ص.، دهقانی، م.، فراهانی، ح.ا.، و مومنزاده، س. (1391). بررسی نقش تعدیل کننده عاطفه مثبت و منفی بر رابطه بین ناگویی هیجانی و شدت درد در بیماران مبتلا به درد مزمن. روانشناسی بالینی و شخصیت، 19(7)، 113-103.
زارع بهرام آبادی، م.، و گنجی، ک. (1396). بررسی شیوع اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و همبودی آن با اختلال یادگیری در دانش آموزان دبستانی. مجله ناتوانی های یادگیری، 3(4)، 43-25.
سادوک، ب.ج.، سادوک، و.، روئیز، پ. (1395). کاپلان و سادوک. خلاصه روانپزشکی (علوم رفتاری، روانپزشکی بالینی). جلد سوم. ترجمه فرزین رضاعی. انتشارات ارجمند.
شکری، ا.، تقی لو، ص.، گراوند، ف.، پاییزی، م.، مولایی، م.، عبدااللهپور، م.آ.، و اکبری، ه. (1387). ساختار عاملی و ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه مقابله با استرس. تازه های شناختی، 10(3)، 33-22.
صدری دمیرچی، ا.، بشرپور، س.، رمضانی، ش.، و کریمیان پور، غ. (1395). اثربخشی آموزش برنامه تاب آوری بر خشم و بهزیستی روان شناختی دانش آموزان تکانشور. مجله روانشناسی مدرسه، 6(4)، 120-139.
قدم پور، ع.ا. (1382). نقش باورهای انگیزشی در رفتار کمک طلبی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 7(2)، 126-112.
کاوه، م.، علیزاده، ح.، دلاور، ع.، و برجعلی، ا. (1390). تدوین برنامه افزایش تاب آوری در برابر استراس و تأثیر آن بر مؤلفههای کیفیت زندگی والدین دارای کودک کم توان ذهنی خفیف. فصلنامه ایرانی کودکان استثنایی، 11(2)، 140-119.
مرادی، م.، دهقانی زاده، م.ح.، و سلیمانی خشاب، ع. (1394). حمایت اجتماعی ادراک شده و سرزندگی تحصیلی: نقش واسطه ای باورهای خودکارآمدی تحصیلی. مطالعات آموزش و یادگیری، 7(1)، 24-1.
Abbasi, M., Bagiyan Kolemarz, M. J., Ayadi, N., & Dargahi, S. H. (2015). Compare self-compassion, cognitive avoidance and emotional self-regulation in students with and without learning disabilities. Journal of Health Breeze, 4(1), 31-40. (Persian) Afeli, A. S. (2019). Academic accommodation strategies for pharmacy students with learning disabilities: What else can be done? Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 11(8), 751-756. [DOI.org/10.1016/j.cptl.2019.04.001] Aguiar, A. L., Aguiar, C., Cadima, J., Correia, N., & Fialho, M. (2019). Classroom quality and children’s social skills and problem behaviors: Dosage and disability status as moderators. Early Childhood Research Quarterly, 49(4), 81-92. [DOI.org/10.1016/j.ecresq.2019.05.005] Arabatzoudis, T., Rehm, I. C., Nedeljkovic, M., & Moulding, R. (2017). Emotion regulation in individuals with and without trichotillomania. Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders, 12(3), 87-94. [DOI.org/10.1016/j.jocrd.2017.01.003] Barnes, L. L. (2016). Children with learning disabilities with in the family context. Personality and Individual Differences, 30(6), 1311-1327. [DOI.org/10.1111/1540-5826.00053] Bakhshipour, A., & Dejkam, M. (2005). Factor analysis of positive and negative emotion scales. Journal of Psychology, 4(36), 365 - 351 (Persian). https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=49349 Besharat, M. A. (2008). Investigating the psychometric properties of the Persian version of the list of positive and negative emotions. Research report, University of Tehran (Persian). https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=351468 Besharat, M. A., Kochi, S., Dehghani, M., Farahani, H., & Momenzadeh, S. (2012). The role of moderators of positive and negative emotions on the relationship between emotional malaise and pain intensity in patients with chronic pain. Clinical Psychology and Personality, 19(7), 113-103. (Persian). http://cpap.shahed.ac.ir/article_2673.html Butler, R. (1998). The strategic content learning approach to promoting self-regulated learning: A report of three studies. Journal of Educational psychology, 90, 682-697.[DOI.org/10.1037/0022-0663.90.4.682] Engen, H. G., & Anderson, M. C. (2018). Memory control: A Fundamental mechanism of emotion regulation. Trends in Cognitive Sciences, 22(11), 982-995. [DOI.org/10.1016/j.tics.2018.07.015] Finney, S. J., Barry, C. L., Horst, S. J., & Johnston, M. (2018). Exploring profiles of academic help seeking: A mixture modeling approach. Learning and Individual Differences, 61,158-171. [DOI.org/10.1016/j.lindif.2017.11.011] Floyd, F. J., & Olsen, D. L. (2017). Family-peer linkages for children with intellectual disability and children with learning disabilities. Journal of Applied Developmental Psychology, 52, 203-211. [DOI.org/10.1016/j.appdev.2017.08.001] Giuliani, F., & Jacquemettaz, M. (2017). Animal-assisted therapy used for anxiety disorders in patients with learning disabilities: An observational study. European Journal of Integrative Medicine, 14, 13-19. [DOI.org/10.1016/j.eujim.2017.08.004] Gomez, R., Cooper, A., & Gomez, A. (2000). Susceptibility to positive and negative mood states: Test of Eysenck's, Gray's and Newman's theories. Journal of Personality and Individual Differences, 29, 351-365. [DOI.org/10.1016/S0191-8869(99)00198-1] Gong, X., & Paulson, S. E. (2017). Effect of family affective environment on individuals' emotion regulation. Personality and Individual Differences, 117(3), 144-149. [DOI.org/10.1016/j.paid.2017.05.047] Green, J. L. (2018). Peer support systems and professional identity of student nurses undertaking a UK learning disability nursing programme. Nurse Education in Practice, 30, 56-61. [DOI.org/10.1016/j.nepr.2017.11.009] Ghadam Poor, A. (2003). The role of motivational beliefs in students' help-seeking behavior and academic achievement. Journal of Psychology and Educational Sciences, 7(2), 126-112 (Persian). https://www.sid.ir/fa/Journal/ViewPaper.aspx?id=4875 Guanglun, M. M., Yang, H., & Wang, Y. (2017). Building resilience of students with disabilities in China: The role of inclusive education teachers. Teaching and Teacher Education, 67, 125-134. [DOI.org/10.1016/j.tate.2017.06.004] Kaveh, M., Alizadeh, H., Delavar, A., & Borjali, A. (2011). Develop a program to increase resilience to stress and its impact on the quality of life components of parents with children with mild mental disabilities. Iranian Quarterly of Exceptional Children, 11(2), 140-119 (Persian). http://joec.ir/article-1-242-fa.html Haft, S. L., Myers, C. A., & Hoeft, F. (2016). Socio-emotional and cognitive resilience in children with reading disabilities. Current Opinion in Behavioral Sciences, 10, 133-14. [DOI: 10.1016/j.cobeha.2016.06.005] Kuppens, P., Realo, A., & Diener, E. (2017). The role of positive and negative emotions in life satisfaction judgment across nations. Journal of Personality and Social Psychology, 95, 66-75. [DOI.org/10.1037/0022-3514.95.1.66] Kwon, K., Kupzyk, K., & Benton, A. (2018). Negative emotionality, emotion regulation, and achievement: Cross-lagged relations and mediation of academic engagement. Learning and Individual Differences, 67, 33-40. [DOI.org/10.1016/j.lindif.2018.07.004] Lau, C., Chiesi, F., & Saklofske, D. H. (2019). The combinative role of traits cheerfulness and seriousness relating to resiliency and well-being: A moderated mediation model. Personality and Individual Differences, 151, 48-53. [DOI.org/10.1016/j.paid.2019.109515] Lou, Y., Taylor, E. P., & Di Folco, S. (2018). Resilience and resilience factors in children in residential care: A systematic review. Children and Youth Services Review, 89, 83-92. [DOI.org/10.1016/j.childyouth.2018.04.010] Mannino, J. E. (2015). Resilience and transitioning to adulthood among emerging adults with disabilities. Journal of Pediatric Nursing, 30(5), 13-145. [DOI:https://doi.org/10.1016/j.pedn.2015.05.017] Matteucci, M. C., Scalone, L., Tomasetto, C., Cavrini, G., & Selleri, P. (2019). Health-related quality of life and psychological wellbeing of children with specific learning disorders and their mothers. Research in Developmental Disabilities. 87(1), 43-53. [DOI.org/10.1016/j.ridd.2019.02.003] Moradi, M., Dehghani Zadeh, M. H., & Soleimani Khashab, A. A. (2015). Perceived Social Support and Academic Vitality: The Mediating Role of Academic Self-Efficacy Beliefs. Teaching and Learning Studies, 7(1), 1-24. (Persian). https://jsli.shirazu.ac.ir/article_3093.html Mrazik, M., Naidu, D., Borza, C., Kobitowich, T., & Shergill, S. (2019). King Devick computerized neurocognitive test scores in professional football players with learning and attentional disabilities. Journal of the Neurological Sciences, 399, 140-143. [DOI.org/10.1016/j.jns.2019.02.020] Naser, M. Z., & Kodur, V. K. R. (2018). Cognitive infrastructure - a modern concept for resilient performance under extreme events. Automation in Construction, 90, 253-264. [DOI.org/10.1016/j.autcon.2018.03.004] Niven, K. (2017). The four key characteristics of interpersonal emotion regulation. Current Opinion in Psychology, 17, 89-93. [DOI.org/10.1016/j.copsyc.2017.06.015] Pham, Y., McWhirter, E. H., & Murray, C. (2017). Measuring help-seeking behaviors: Factor structure, reliability, and validity among youth with disabilities. Journal of Adolescence, 37, 237-246. [DOI.org/10.1016/j.adolescence.2014.01.00] Putwain, D. (2016). Is academic buoyancy anything more than adaptive coping? Anxiety, Stress and Coping, 25(3), 349-358. [DOI.org/10.1080/10615806.2011.582459] Ryan, A. M., & Pintrich, P. R. (1997). Should I ask for help? The role of motivation and attitudes in adolescents’ help-seeking in math class. Journal of Educational Psychology, 89(2), 329-341. [DOI.org/10.1037/0022-0663.89.2.329] Sattler, K., & Gershoff, E. (2019). Thresholds of resilience and within- and cross-domain academic achievement among children in poverty. Early Childhood Research Quarterly, 46, 87-96. [DOI.org/10.1016/j.ecresq.2018.04.003] Sadok, B. J., Sadok, V., & Ruiz, P. (2016). Kaplan and Zadok. Summary of Psychiatry (Behavioral Sciences, Clinical Psychiatry). Volume III. Translated by Farzin Rezaei. Arjmand Publications. (Persian). https://www.amazon.com/Kaplan-Sadocks-Synopsis-Psychiatry-Behavioral/dp/1609139712 Sadri Damirchi, S., Bashorpoor, S., Ramezani, S. H., & Karimanpour, G. H. (2018). Effectiveness of resilience training on anger control and psychological well-being in impulsive students, Journal of school psychology and institutions, 6(4), 199-208 (Persian). http://jsp.uma.ac.ir/article_607.html Shekare, O., Taqiloo, S., Gravand, F., Paezei, M., Molaei, M., Abdullah Poor, M. A., & Akbari, H. (2008). Factor structure and psychometric properties of the Persian version of the stress coping questionnaire. Cognitive News, 10(3), 33-22 (Persian). http://icssjournal.ir/article-1-484-fa.html Schoenaker, T. (1991). Mut tut gut: Ich weibich bin okay: Das encouragement training (Courage does good: I know I’m okay: The encouragement training). Stuttgart: Horizone Verlag Gmbh. https://www.amazon.de/gut-wei%C3%9F-okay-Encouraging-Training/dp/3894830387 Son, E., Cho, H., Yun, A. H., Choi, Y. J., An., S., & et al. (2020). Intimate partner violence victimization among college students with disabilities: Prevalence, help-seeking, and the relationship between adverse childhood experiences and intimate partner violence victimization. Children and Youth Services Review, 110, 34-41. [DOI.org/10.1016/j.childyouth.2019.104741] Spada, M. M., Nikcevid, A. V., Moneta, G. B., & Wells, A. (2017). Metacognition, perceived stress, and negative emotion. Personality and Individual Differences, 44(5), 1172-1181. [DOI.org/10.1016/j.paid.2007.11.010] Watson, D., Clark, L. A., & Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS-Scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54(6), 1063–1070. [DOI.org/10.1037/0022-3514.54.6.1063] Zare Bahramabadi, M., & Ganji, K. (2017). Prevalence of Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder and its Coexistence with Learning Disorder in Primary School Students. Journal of Learning Disabilities, 3(4), 25-43 (Persian). http://jld.uma.ac.ir/article_187.html Zander, L., Chen, C., & Hannover, B. (2019). Who asks whom for help in mathematics? A sociometric analysis of adolescents' help-seeking within and beyond clique boundaries. Learning and Individual Differences, 72, 49-58. [DOI.org/10.1016/j.lindif.2019.03.002] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,549 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,232 |