تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 370 |
تعداد مقالات | 3,276 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,852,977 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,322,101 |
مقایسهی سبکهای یادگیری، ویژگیهای شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 4، تیر 1392، صفحه 82-102 اصل مقاله (300.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-2-4-92-5-5 | ||
نویسندگان | ||
ناصر صبحی قراملکی* 1؛ نادر حاجلو2؛ حانیه غلام زاده3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3دانشجوی کارشناسیارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مقایسهی سبکهای یادگیری، ویژگیهای شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با و بدون ناتوان یادگیری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر عادی و ناتوانی 1390 بودند. نمونه پژوهش به حجم 80 نفر (شامل 40 - یادگیری دوره راهنمایی شهر اردبیل در سال تحصیلی 91 دانشآموزان عادی و 40 دانشآموزان ناتوان در یادگیری) بودند که به صورت نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند، برای جمعآوری دادهها از آزمون هوش ریون، پرسش نامه سبکهای یادگیری کلب و پرسش نامه استفاده شده است. روش تحقیق از نوع علی- مقایسهای بوده و برای تجزیه و (NEO-FFI) ابعاد شخصیتی تحلیلداده از تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) استفاده شده است. نتایج این مطالعه نشان داد که بین دانشآموزان عادی و ناتوان یادگیری در سه مؤلفه از مؤلفههای ابعاد شخصیت یعنی درون گرایی- برون گرایی، تجربه پذیری و وظیفهشناسی و همچنین از لحاظ سبکهای یادگیری در تمامی زیر مقیاسها بین دو گروه تفاوت معنادار وجود دارد. یافتههای این تحقیق نشان داد که دانشآموزان ناتوان در یادگیری از لحاظ ویژگیهای شخصیتی و همچنین نحوهی یادگیری با دانشآموزان عادی متفاو تاند. توجه به این تفاوتها و نحوهی تدریسی که با سبک یادگیری دانشآموزان و همچنین شخصیتی آنان هماهنگ باشد باعث میشود که این گروه از دانشآموزان مطالب درسی را بهتر بیاموزند و از خود و یادگیریشان احساس رضایت کنند که این خود موجب تشکیل یک خودپندار هی مثبت در دانشآموزان ناتوان یادگیری و به تبع آن عملکرد مثبت آنان خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
سبکهای یادگیری؛ ویژگیهای شخصیتی؛ ناتوانی یادگیری | ||
مراجع | ||
احدی، حسن و کاکاوند، علی رضا ( 1382 ). اختلال های یادگیری از نظریه تا عمل. تهران: نشر ارسباران. اسلاوین، رابرت ( 2000 ). روان شناسی تربیتی (نظریه و کاربست). ترجمه ی یحیی سیدمحمدی 1385 ) تهران: نشرروان. ) تبریزی، مصطفی ( 1380 ). درمان اختلالات دیکته نویسی، تهران: فراروان. حاجلو، نادر و رضایی شریف، علی( 1390 ). بررسی ویژگیهای روان سنجی پرسش نامهی مشکلات .23-41 ،(1) یادگیری کلورادو. فص لنامهی ناتوانیهای یادگیری، 1 1. Daff نصری، صادق و خورشید، علی رضا ( 1391 ). بررسی ارتباط چندگانه ویژگی های شخصیتی و سب کهای .104-123 ،(4) یادگیری دانش آموزان. فص لنام هی روا نشناسی مدرسه، 1 آقاجانی، سیف الله؛ خرمایی، فرهاد؛ رجبی، سعید و رستم اوغلی خیاوی، زهرا ( 1391 ). ارتباط حرمت خود و .6-26 ،(3) خودکارآمدی با اضطراب ریاضی دانش آموزان. فص لنام هی روا نشناسی مدرسه، 1 رجبی، سوزان ( 1391 ). بررسی ارتباط علاقه به ادبیات کودکان و نوجوان با رشد اجتماعی دانش آموزان. .27-48 ،(3) فصل نامه ی روان شناسی مدرسه. 1 خنکجان، علی ( 1381 ). بررسی سبکهای شناختی یادگیری دانشآموزان مراکز تیزهوشان و عادی دختر و پسر با توجه به پیشرفت تحصیلی آنا . ن پایاننامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی. رحمانی شمس، حسن ( 1378 ). مقایس هی تی پهای شخصیتی و سب کهای یادگیری در چهار رشت هی پزشکی، فنی مهندسی، هنر و علوم انسانی دانشجویان زن ومر . د پایاننامه ی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی. رسولی نژاد، سید اصغر و رسولی نژاد، سید وحید ( 1384 ). بررسی سبک یادگیری دانشجویان پیراپزشکی .27-32 ،(1) دانشگاه علوم پزشکی کاشان. مجل هی گا مهای توسعه در آموزش پزشکی، 2 سیف، علی اکبر ( 1380 ). روان شناسی پرورشی. تهران: انتشارات آگاه. علی آبادی، خدیجه ( 1383 ). هنجاریابی سیاههی سبکهای یادگیری دان، دان و پرایس و مقایسهی سبکهای یادگیری دانشآموزان پای هی پنجم ابتدایی و دانشآموزان پایهی سوم راهنمایی شهر 80 . رسالهی دکتری (چاپ نشده). دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکدهی - تهران در سال تحصیلی 81 روان شناسی و علوم تربیتی. گورمن، جین .چنگ ( 2000 ) اختلالات هیجانی و ناتوانیهای یادگیری در کلاس های ابتدایی. ترجمهی محمد نریمانی و ناصر دگر ماندرق. ( 1380 ) اردبیل: انتشارات نیک آموز. محمدزاده ادملایی، رجبعلی ( 1384 ) مقایس هی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز دارای سبکهای یادگیری متفاوت از لحاظ ویژگیهای شخصیتی، انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیل . ی پایاننامه ی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز. محمدزاده ادملایی، رجبعلی؛ شهنی ییلاق، منیجه و مهرابی هنرمند، مهناز ( 1387 ). مقایسه ی دانشجویان پسر دارای سبکهای یادگیری متفاوت از لحاظ ویژگیهای شخصیتی، انگیزهی پیشرفت و عملکرد .125-154 ،(1) تحصیلی. مجلهی دستآوردهای روا نشناختی، دانشگاه شهید چمران اهواز، 4 منصوری، نغمه ( 1379 ) بررسی ارتباط ویژگیهای شخصیتی و سبکهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دخت . ر پایان نامه ی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهراء. نریمانی، محمد و رجبی، سوران ( 1384 ). بررسی شیوع و علل اختلالات یادگیری در دانش آموزان .231-252 ،(3) دوره ی ابتدایی استان اردبیل. فص لنامهی پژوهش در حیطهی کودکان استثنایی، 5 هاشمی، زهرا و لطیفیان، مرتضی ( 1389 ). ارتباط پنج عامل شخصیت و سبک های یادگیری در میان دانشجویان دختر و پسر دانشکده های علوم انسانی و فنی - مهندسی دانشگاه شیراز . مجل هی مطالعات .91-114 ،(10) روا نشناسی تربیتی، 6 Albert U, Mania G, Bergesio C, Bogetto F.(2006). Axis I and II co morbidities in subjects with and without nocturnal panic. Depress Anxiety, 23(7), 422-428. Arslan,C., Gocmencelebi.S.,I. & Tapan,M.,S.(2009).Learning and reasoning styles of pre service teachers’: inductive or deductive reasoning on science and mathematics related to their learning style. Social and Behavioral Sciences,1,2460-2456. Bastable SB. Nurse as educator, principles of teaching and learning for nursing practice. 2nd ed. Boston: Jones and Bartlett Publishers. 2002. Busato, Vittorio. V., Prins, Frans. J., Elshot, Jan. J. & Hamaker Christiaan (1998) The relation between learning style, the big five personality traits and achievement motivation in higher education. Journal of Personality and Individual Differences, 26, 129-140. Chamorro, B. moutafy, M and Farenham, A. (2005). Psychological characteristics of academically gifted and regular stuidents. American council on university of Nebraska- Lincoln. Christou , N., & Dinov, I. D. (2010). A study of students’ learning styles, discipline attitudes and knowledge acquisition in technology-enhanced probability and statistics education. Journal of Online Learning and Teaching, 6 (3), 546-572. Colquitt,tt,J.A., Le Pine,J.A., & Noe, R.A. (2000). Toward an integrative theory of training motivation: A meta- analytic path analysis of 20 years of research. Journal of Applied Psychology, 85,678-707. Costa, P. T., & McCrae, R. R. (1990). Personality disorder and the five factor model of personality. Journal of Personality Disorder, 4, 362-377. Cronwell, John, M., & Manferdo, Pamela, A.(1994) Kolb's learning style the theory revisited. Journal of Educational and Psychological Measurement, 54 (2), 317-327. Daff, A.(2004). The role of cognitive learning style in accounting education: developing learning competencies. Educational Psychology Press. Duff, A., Boyle, K., Dunleavy, K., & Ferguson, J. (2008). The relationship between personality, approach to learning and academic performance. Journal of Personality and Individual Differences, 44 (2), 532- 543. Entwistle, N. (1988). Motivational factors in students’ approaches to learning. In R. R. Schmeck (Eds.) , Learning strategies and learning styles, 21-51.New York: Plenum Press. Furnham, A. (1992) Personality and learning style: a study of three instruments. Journal of Personality and Individual Differences, 13 (4), 429-738. Furnham, A. (1992). Personality and learning style: A study of three instruments. Journal of Personality and Individual Differences, 13 (4), 429-738. Jackson, C., & Lawty-Jones, M. (1996). Explaining the overlap between personality and learning styles. Journal of Personality and Individual Differences, 20 (3), 293-300. Jakson, C. & Jones, L. M. (1996) Explaining the overlap between personality and learning styles. Journal of Personality and Individual Differences, 20 (3), 293-300. Kang, Sh. (1999); "Learning Styles: Implication for ESL/EFL Instruction", [Online]. Available: http://www.Vol 37 No 4 October - December 1999 Page 6.htm. Kolb, D. (1984). Experimental learning. Englewood Cliffs, N.J: Prentice- Hall. Kolb, D. (1985). The learning styles: Technical Manual. Boston, MA:Mcber. Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as the source_ of learning and development. New Jersey: Prentice Hall. Layman, L., Cornwell. T., Williams, L., & Osborne, A. (2006). Personality types, learning styles, and an agile approach to software engineering education. K.3.2. [Computing Milieux]: Computing and Information Sciences Education computer science education. Layman, L., Cornwell. T., Williams, L., & Osborne, A. (2006). Personality types, learning styles, and an agile approach to software engineering education. K.3.2. [Computing Milieux]: Computing and Information Sciences Education computer science education. Lerner, J.W.(1997). Children with Learning disabilities: theories, diagnosis and teaching strategies. Boston: Houghton Miffli. Miller, A. (1991). Personality types. Learning styles and education goals. Journal of Educational Psychology, 11 (384), 217-238. Norton, R.E. (2008). An effective and realistic approach to education and training in Achieving the potential of performance – Based teacher education, Washington, D.C. Perjures, F. & Miller, M.D.et al. (1999).Gender differences in writing self- beliefs of lementary school students, journal of Educational psychology, 5(3), 30-42. Price, L.(2004). Individual differences in learning. Cognitive control, cognitive style and learning style. Educational Psychology, 24, 608-621. Van Wynen E.(1997) [Information processing style: One size does not fit all]. Nurse educator, 22 (5), 44-48. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,806 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 12,292 |