تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,275 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,584 |
مقایسه ی ادراک دیداری حرکتی کودکان دارای اختلال یادگیری و عادی در آزمون بندرگشتالت | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
شناسنامه علمی شماره، دوره 2، شماره 3، فروردین 1392، صفحه 116-135 اصل مقاله (297.08 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-2-3-92-2-7 | ||
نویسندگان | ||
سمیه نظری* 1؛ حیدر سیاحی2؛ غلامعلی افروز3 | ||
1مدرس روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه فرهنگیان رسول اکرم اهواز | ||
2مدرس رواشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز | ||
3استاد روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، مقایس هی توانایی های ادراک دیداری حرکتی کودکان عادی و دارای اختلال یادگیری و ارزیابی قابلیت این آزمون بندر گشتالت در غربالگری اختلالات یادگیری بود. در این زمینه از بین مراجعان به مراکز اختلال یادگیری شهر اهواز در سال 90 1389 ، با روش نمونه گیری هدفمند 52 کودک دارای اختلال یادگیری و 52 کودک عادی به وسیله ی همتا کردن جنس، سن، پایه تحصیلی و گروه زبانی(یک زبانه، دوزبانه عربی فارسی) انتخاب گردید. و آزمون بندر گشتالت به شکل انفرادی بر (MANOVA) روی نمونه ی آماری اجرا شد. جهت تجزیه و تحلیل داد هها از تحلیل واریانس چند راهه استفاده شد. نتایج نشان داد که بین ارتکاب به خطای نوع تحریف، ترکیب، تداوم و چرخش، کل خطاها و بهره ادراک دیداری حرکتی در هر دو گروه تفاوت معنادار وجود دارد. لذا به نظر می رسد آزمون بندر گشتالت قابلیت غربالگری اختلالات یادگیری را به ویژه از پایه ی دوم تحصیلی به بالا دارا باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراک دیداری حرکتی؛ تست بندر گشتالت؛ اختلال یادگیری | ||
شناسنامه علمی شماره | ||
ابوالقاسمی، عباس و جوانمیری، لیلا( 1391 ). نقش مطلوبیت اجتماعی، سلامت روانی و خودکارآمدی در | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، عباس و جوانمیری، لیلا( 1391 ). نقش مطلوبیت اجتماعی، سلامت روانی و خودکارآمدی در .6-20 ،(2) پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. مجل هی روا نشناسی مدرسه، 1 امین زاده، انوشه و حسن آبادی، حمیدرضا ( 1389 ). نارسایی های شناختی زیربنایی در ناتوانی ریاضی. .180-187 ،(6) فصلنام هی روا نشناسی تحولی: روا نشناسان ایرانی، 23 ایلوارد، الیزابت. اچ و براون، فرانک. آر. تشخیص و ساماندهی ناتوان یهای یادگیر . ی ترجمه ی رضا برادری 1377 )، تهران: انتشارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی. ) براهنی، نقی ( 1371 ). هنجاریابی آزمون بندر گشتالت با سیستم نمره گذاری رشدی کوپیتز بر روی دانش آموزان 5 تا 10 ساله تهران، کتابخانه انستیتو روان پزشکی تهران. بهرامی، هادی ( 1381 ).آزمون های روانی(بانی نظری و فنون کاربردی). چاپ دوم، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی. حاجلو، نادر؛ رضایی شریف، علی و واحدی، شهرام( 1391 ). همبسته های هویت یابی فردی در دان شآموزان .21-38 ،(2) دختر مقطع متوسطه ی شهرستان اردبیل. مجل هی روا نشناسی مدرسه، 1 راقبیان، رویا؛ اخوان تفتی، مهناز و حجازی، الهه( 1391 ). بررسی اثربخشی برنامه ای طراحی شده براساس رویکردهای پرسش از نویسنده و درک خواندن سه وجهی بر افزایش درک خواندن دان شآموزان. .39-58 ،(2) مجل هی روا نشناسی مدرسه، 1 شکوهی یکتا، محسن و پرند، اکرم ( 1385 ). ناتوان یهای یادگیر . ی تهران: انتشارات تیمور زاده. شهیم، سیما ( 1371 ). هنجاریابی مقیاس هوشی و کسلر کودکان در شیراز. نشریه علوم اجتماعی و انسانی .123-154 ،( 13 و 14 ) دانشگاه شیراز، 6 شهیم، سیما و هارون رشیدی، همایون ( 1386 ). مقایسه ی عملکرد کودکان دارای اختلال یادگیری کلامی و غیرکلامی در مقیاس تجدید نظرشده ی هوشی وکسلر، آزمون دیداری حرکتی بندرگشتالت و مقیاس ریاضیات ایران کی مت. مجل هی دانش و پژوهش در روا نشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد .61-90 ،(6) خوراسگان( اصفهان) ، 32 صادقی، رسول ( 1373 ). نرم یابی آزمون دیداری حرکتی بندر گشتالت در مدارس ابتدایی مشه . د پایان نامه ی کارشناسی ارشد رشته ی کودکان استثنایی، دانشگاه تهران. دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی. عبدالحسین زاده، عباس ( 1382 ). بررسی و مقایس هی الگوی پاسخدهی دانشآموزان دختر دارای اختلالات یادگیری ویژه در ریاضیات و دانشآموزان عادی به آزمون بندر گشتال . ت پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. عزیزیان، مرضیه و سیف نراقی، مریم( 1384 ). مقایسه ی توان آزمون بنتون و بندر گشتالت درتشخیص مشکلات ادراک بینایی کودکان نارساخوان 8 تا 10 سال شهر تهران. مجل هی دانش و پژوهش در .39-54 ،(23) روا نشناسی، 6 کرک، سامویل و چالفانت، جیمز ( 1984 ). اختلالات یادگیری تحولی و تحصیل . ی ترجمه ی سیمین رونقی؛ زینب خانجانی و مهین وثوقی رهبری ( 1377 )، تهران. انتشارات آموزش و پرورش استثنایی. کوشش، محمدرضا؛ بهرامی، هادی، بیگلریان، اکبر؛ فرو عالدین، عدل؛ سامع سیاهکلرودی، لاله و کریمی، حمید ( 1385 ). مقایسه ی تمیز ادراک بینایی در سه گروه از دانش آموزان عادی، عقب مانده ی ذهنی .15-21 ،(3) آموزشی پذیر و دارای اختلالات یادگیری شهر تهران. فصلنامه ی توان بخشی، 6 .52. کوشش، محمدرضا؛ بهرامی، هادی؛ بیگلریان، اکبر؛ فروع الدین عدل؛ سامع سیاهکلرودی، لاله و کریمی، حمید ( 1385 ). مقایسه تمیز ادراک بینایی در سه گروه از دانش آموزان عادی، عقب مانده ذهنی آموزش پذیر و دارای اختلالات یادگیری شهر تهران. فصلنامه توا نبخشی، زمستان: 27 مارلی، مارنات ( 1982 ). آسی ب شناس ی عضو ی مغ ز و آزمو ن بند ر گشتا ل . ت ترجمه ی حبیب الله قاسم زاده و اکرم خمسه( 1377 )، تهران، انتشارات رشد. محمدی، رقیه؛ بهنیا، فاطمه و فرهبد، مژگان ( 1388 ). کاردرمانی و مهارت های ادراکی حرکتی در . 44 51 ،( اختلالات ویژه ی یادگیری. مجل هی تعلیم و تربیت استثنایی،شهریور و مهر، ( 93 و 94 مهری نژاد، سید ابولقاسم؛ صبحی قراملکی، ناصر و رجبی مقدم، سارا( 1391 ). بررسی توان پیش بینی آزمون بندر گشتالت برای آمادگی ابتلا به ناتوانی های خواندن و دیکته در کودکان پیش دبستانی. . 118 130 ،(3) مجل هی ناتوان یهای یادگیری، 1 مقایسه ی ادراک دیداری حرکتی کودکان دارای اختلال یادگیری و عادی در آزمون بندرگشتالت 135 نصری، صادق و خورشیدی، علیرضا( 1391 ). بررسی ارتباط چندگانه ی ویژگی های شخصیتی و سبک های .104-123 ،(4) یادگیری دانش آموزان. مجل هی روا نشناسی مدرسه، 1 نوربخش، مرتضی؛ یوسفی لویه، مجید و خان زاده، علی( 1382 ). مقایسه ی نوع ادراک کودکان مبتلابه اختلالات یادگیری و کودکان عادی در آزمون رورشاخ و قابلیت این آزمون در شناسایی و .177-194 ،(8) تشخیص اختلالات یادگیری. مجل هی پژوهش در حیط هی کودکان استثنایی ، 3 American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th ed.). Washington, DC: Author. Balouti, Alireza., Bayat, Mohammad Reza. & Alimoradi, Mahnaz. (2012). Relationship between visual perception and reading disability in primary students (first, second, third grade) of Ahwaz city. Intrnational research journal of applied and basic sciences, 3(10), 2091-2096. Bender, W.(2001). Learning disabilities: Charactristics, identification and teaching strategies (2nd ed). Boston: Allyn & Bacon. Gresham, Frank. M. (2002). Responsiveness to Intervention: An Alternative Approach to Identification of Learning Disabilities. Available at: http://nrcld.org/resources/ldsummit/gresham4.html Groth-Marnat, G.(2003). Handbook of Psyhological Assessment. New Yourk: wiley. Gwynn, Hilary. (2008). Learning disabilities: the pediatrician's role. Pediatric News. Handler, Sheryl. M. & Fierson, Walter. M. (2011). From the American Academy of Pediatrics, Joint Technical Report Learning Disabilities, Dyslexia and Vision. Pediatrics, 127(3), 818-856. Koppitz, E. M. (1975). Bender Gestalt Test, Visual Aural Digit Span Test and Reading Achievement. Journal Learning Disabilities, 8(3), 154-158. Monte D. & Smith. (1977). Recategorized WISC-R Scores of Learning Disabled Children. Journal of learning disabilities,10(7), 437-443. Nathlie, A. Badian. (1984). Can the WPPSI be of Aid in Identifying Young Children at Risk for Reading Disability .Journal of learning disabilities, 17 (10), 583-587. Shalev, Ruth.S. & Gross-Tsur, Varda. (2001). Developmental dyscalculia. Pediatr Neurol. May; 24(5), 337-42. Viljoen, G., Levett, A., Tredoux, C. & Anderson, S. (1994). Using the Bender- Gestalt in South Africa: Some normative data for Zulu -speaking children. South African Journal of Psychology, 24(3), 145-150. Weber, Mark. C. (2009). The IDEA Eligibility Mess. Buffalo Law Review. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,294 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,065 |