| تعداد نشریات | 30 |
| تعداد شمارهها | 437 |
| تعداد مقالات | 3,835 |
| تعداد مشاهده مقاله | 6,343,902 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,259,727 |
مقایسه اثربخشی آموزش اجتماعی عاطفی و آموزش ذهنآگاهی بر افزایش جهتگیری مثبت نسبت به مدرسه | ||
| روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
| دوره 9، شماره 4، دی 1399، صفحه 120-133 اصل مقاله (6.34 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.32598/JSPI.9.4.10 | ||
| نویسندگان | ||
| ملیحه احمدی1؛ کیانوش هاشمیان* 2؛ فریبرز درتاج3؛ خدیجه ابوالمعالی1 | ||
| 1گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران. | ||
| 2گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. | ||
| 3گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف: هدف پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش اجتماعی عاطفی و آموزش ذهنآگاهی بر افزایش جهتگیری مثبت به مدرسه بود. روش ها: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر پایه اول دوره اول متوسطه شهر زنجان در سال تحصیلی 1395-1396 بود. 339 دانشآموز به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامه جهتگیری مثبت به مدرسه را تکمیل کردند. از میان ایشان 45 نفر انتخاب و به طور تصادفی در گروههای کنترل و آزمایشی گمارده شدند. گروه اول دوازده جلسه آموزش اجتماعی عاطفی و گروه دوم هشت جلسه آموزش ذهنآگاهی دریافت کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از طرح ترکیبی دوراهه استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد آموزش عاطفی اجتماعی در مقایسه با آموزش ذهنآگاهی و گروه کنترل منجر به بهبود رضایت از مدرسه و نگرش نسبت به همکلاسیها شده است (0/01>P)، اما در احساس تعلق به مدرسه و تلاش تحصیلی تفاوتی دیده نشد. اثر نتایج در طول زمان تداوم داشت. نتیجه گیری: آموزش اجتماعی عاطفی و آموزش ذهنآگاهی میتواند به عنوان یک روش مداخلهای در افزایش جهتگیری مثبت به مدرسه در دانشآموزان استفاده شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش اجتماعی عاطفی؛ آموزش ذهنآگاهی؛ جهتگیری مثبت نسبت به مدرسه | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,916 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,084 |
||