تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,107 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,521 |
تأثیر مشارکت والدین بر کیفیت زندگی تحصیلی و سازگاری دانشآموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
دوره 9، شماره 4، دی 1399، صفحه 96-105 اصل مقاله (3.89 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.32598/JSPI.9.4.8 | ||
نویسندگان | ||
عیسی برقی* ؛ پیمان گرایی گراوند | ||
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر مشارکت والدین بر کیفیت زندگی تحصیلی و سازگاری دانشآموزان انجام شد. روش ها: روش پژوهش توصیفی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم آموزش و پرورش ناحیه چهار تبریز در سال تحصیلی 1397-1398 بودند که از میان آنها با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 371 نفر (172 دختر و 119 پسر) انتخاب شدند. ابزارهای استفادهشده شامل پرسشنامه کیفیت زندگی تحصیلی (ویلیامز و باتن)، پرسشنامه سازگاری (سینها و سینگ) و پرسشنامه درگیری تحصیلی (فن و ویلیامز) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون آماری معادلات ساختاری با نرمافزار اسمارت PLS.2صورت گرفت. یافته ها: نتایج نشان دادند که بین مشارکت والدین با کیفیت زندگی تحصیلی (r=0/387 ، t=10/969) و نیز بین مشارکت والدین با سازگاری دانشآموزان (r=0/119 ، t=4/307) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج معادلات ساختاری نشان داد که مشارکت والدین نقش میانجی بین کیفیت زندگی تحصیلی و سازگاری در دانشآموزان دارد. نتیجه گیری: بنابراین مشارکت والدین میتواند نقش مهمی در کیفیت تحصیلی و سازگاری دانشآموزان داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مشارکت والدین؛ کیفیت زندگی تحصیلی؛ سازگاری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,600 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,418 |