تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 363 |
تعداد مقالات | 3,209 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,718,045 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,223,844 |
رابطه چابکی سازمانی و رفتارهای کاری نوآورانه با رضایت شغلی معلمان مقطع متوسطه پایه دوم شهر اردبیل | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
دوره 9، شماره 4، دی 1399، صفحه 86-95 اصل مقاله (4.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.32598/JSPI.9.4.7 | ||
نویسندگان | ||
عظیم امیدوار* ؛ عادل زاهد بابلان؛ مهدی معینی کیا؛ علی خالق خواه | ||
گروه آموزش علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه چابکی سازمانی و رفتارهای کاری نوآورانه با رضایت شغلی معلمان مقطع متوسطه پایه دوم شهر اردبیل انجام گرفت. روش ها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را همه معلمان مقطع متوسطه پایه دوم شهر اردبیل در سال تحصیلی 1396-1397 تشکیل میدادند که از میان آنها 129 معلم به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامه چابکی سازمانی ژانگ و همکاران، پرسشنامه رفتارهای کاری نوآورانه هولمن و همکاران و پرسشنامه رضایت شغلی بریفیلد و همکاران پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته ها: یافتهها نشان داد که بین چابکی سازمانی و رفتارهای کاری نوآورانه با رضایت شغلی معلمان رابطه مثبت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 42 درصد از کل واریانس رضایت شغلی معلمان بر اساس متغیرهای چابکی سازمانی و رفتارهای کاری نوآورانه قابل پیشبینی است (P<0/01). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد افزایش چابکی سازمانی و رفتارهای کاری نوآورانه به بالا بردن رضایت شغلی معلمان کمک میکند و این امر لزوم توجه مسئولین و دستاندرکاران آموزش و پرورش را به سوی اینگونه متغیرها طلب میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
رضایت شغلی؛ چابکی سازمانی؛ رفتارهای کاری نوآورانه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,426 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,703 |