| تعداد نشریات | 30 |
| تعداد شمارهها | 434 |
| تعداد مقالات | 3,808 |
| تعداد مشاهده مقاله | 6,122,482 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,184,543 |
بررسی سواد اطلاعاتی و یادگیری خودراهبر در پیشبینی انگیزش تحصیلی دانشآموزان | ||
| روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
| دوره 9، شماره 4، دی 1399، صفحه 74-85 اصل مقاله (5.26 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.32598/JSPI.9.4.6 | ||
| نویسنده | ||
| تقی اکبری* | ||
| گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی انگیزش تحصیلی بر اساس یادگیری خودراهبر و سواد اطلاعاتی انجام گرفت. روش ها: این پژوهش کاربردی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل همه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 1396-1397 است که از میان آنها ۳۶۰ دانشآموز از پایههای یازدهم و دوازدهم (۱۸۰ نفر دختر و ۱۸۰ نفر پسر) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای خودراهبر ویلیام سون و پرسشنامه انگیزه تحصیلی علی و مک اینرنی و پرسشنامه سواد اطلاعاتی سیامک و داورپناه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه به روش گامبهگام و از نرمافزار SPSS نسخه ۲۰ استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین هرکدام از سواد اطلاعاتی و یادگیری خودراهبر با انگیزش تحصیلی رابطه معنادار مستقیم وجود دارد؛ همچنین سواد اطلاعاتی قابلیت پیشبینی انگیزش تحصیلی را داشته است (01/0>P). این قابلیت پیشبینی برای یادگیری خودراهبر نیز معنادار بوده است. نتیجه گیری: میتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارت یادگیری خودراهبر و تقویت سواد اطلاعاتی در عناصر یادگیری و آموزش دانشآموزان از متغیرهای مؤثر بر آنگیزش تحصیلی دانش آموزان هستند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سواد اطلاعاتی؛ یادگیری خودراهبر؛ انگیزش تحصیلی؛ آموزش و پرورش | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,464 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,073 |
||