| تعداد نشریات | 30 |
| تعداد شمارهها | 434 |
| تعداد مقالات | 3,808 |
| تعداد مشاهده مقاله | 6,118,813 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,183,575 |
تأثیر عدالت سازمانی ادراکشده و هنجار سازمانی بر بهزیستی روانشناختی معلمان | ||
| روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
| دوره 9، شماره 4، دی 1399، صفحه 2-19 اصل مقاله (5.92 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.32598/JSPI.9.4.1 | ||
| نویسندگان | ||
| احسان بختیاری1؛ پرویز صباحی* 1؛ ابوالفضل کرمی1؛ مجید صفارنیا2 | ||
| 1گروه روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران. | ||
| 2گروه روانشناسی، واحد تهران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر عدالت ادراکشده و هنجار سازمانی بر بهزیستی روانشناختی معلمان انجام شد. روش ها: بدین منظور با استفاده از طرح پژوهش آزمایشی از بین دبیران مقطع متوسطه اول اداره آموزش و پرورش شهرستان ورامین در سال تحصیلی 97-1396 تعداد 120 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و در گروههای هشتگانه پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل متنهای کوتاه هالند و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف بود. یافته ها: دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد که عدالت ادراکشده و هنجار سازمانی مبتنی بر تأیید رفتارهای مثبت و عدم تأیید رفتارهای منفی بر مؤلفههای پذیرش، ارتباط مثبت و رشد در بهزیستی روانشناختی معلمان تأثیر دارد (0/01>P). نتیجه گیری: با توجه به این یافته، لزوم توجه به عدالت و تقویت هنجارهای سازمانی مثبت در جهت بهبود بهزیستی روانشناختی معلمان ضروری به نظر میرسد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| عدالت ادراک شده؛ هنجار سازمانی؛ بهزیستی روانشناختی؛ معلم | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,987 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,116 |
||