تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,103 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,519 |
تأثیر عدالت سازمانی ادراکشده و هنجار سازمانی بر بهزیستی روانشناختی معلمان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
دوره 9، شماره 4، دی 1399، صفحه 2-19 اصل مقاله (5.92 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.32598/JSPI.9.4.1 | ||
نویسندگان | ||
احسان بختیاری1؛ پرویز صباحی* 1؛ ابوالفضل کرمی1؛ مجید صفارنیا2 | ||
1گروه روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران. | ||
2گروه روانشناسی، واحد تهران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر عدالت ادراکشده و هنجار سازمانی بر بهزیستی روانشناختی معلمان انجام شد. روش ها: بدین منظور با استفاده از طرح پژوهش آزمایشی از بین دبیران مقطع متوسطه اول اداره آموزش و پرورش شهرستان ورامین در سال تحصیلی 97-1396 تعداد 120 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و در گروههای هشتگانه پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل متنهای کوتاه هالند و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف بود. یافته ها: دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد که عدالت ادراکشده و هنجار سازمانی مبتنی بر تأیید رفتارهای مثبت و عدم تأیید رفتارهای منفی بر مؤلفههای پذیرش، ارتباط مثبت و رشد در بهزیستی روانشناختی معلمان تأثیر دارد (0/01>P). نتیجه گیری: با توجه به این یافته، لزوم توجه به عدالت و تقویت هنجارهای سازمانی مثبت در جهت بهبود بهزیستی روانشناختی معلمان ضروری به نظر میرسد. | ||
کلیدواژهها | ||
عدالت ادراک شده؛ هنجار سازمانی؛ بهزیستی روانشناختی؛ معلم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,330 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,434 |