تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,349 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,602 |
مقایسه ی بیحوصلگی در افراد مبتلابه اختلال ریاضی، اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و افراد عادی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
شناسنامه علمی شماره، دوره 2، شماره 3، فروردین 1392 اصل مقاله (281.37 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-2-3-92-2-5 | ||
نویسندگان | ||
یزدان موحدی1؛ جابر علیزاده گورادل* 2؛ مجید محمود علیلو3 | ||
1.دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه تبریز | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تبریز | ||
3استاد گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه مقایسه ی بیحوصلگی و مؤلفه های آن (تحریک درونی و تحریک بیرونی) در افراد مبتلا به اختلال ریاضی، اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و افراد عادی در شهر تبریز بود. این پژوهش یک مطالعه ی مقایسه ای و از نوع مورد- شاهدی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر 9 تا 12 ساله دارای اختلال ریاضی، اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و افراد عادی می باشد. برای این منظور، 30 دانش آموز مبتلا به اختلال ریاضی و 30 دانش آموز مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی 9 سال) از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب - مراجعه کننده به کلینی کهای تخصصی (سنین بین 12 شدند؛ گروه عادی شامل 35 دانش آموز، که در مدارس عادی مشغول به تحصیل بودند پس از همتا شدن از نظر ویژگی های جمعیت شناختی با دو گروه دیگر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه بی حوصلگی، مقیاس کانرز فرم والدین و آزمون ریون استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین سه گروه مورد مطالعه از (MANOVA) تحلیل واریانس چند متغیره نظر متغیر ب یحوصلگی و مؤلفه های آن وجود دارد، به طوری که افراد مبتلابه اختلال ریاضی و اختلال نقص توجه/ بیش فعالی میزان بالایی از ب یحوصلگی را نسبت به افراد عادی نشان دادند. اما بین دو گروه افراد مبتلابه اختلال ریاضی و اختلال نقص توجه/ بیش فعالی تفاوت معناداری مشاهده نشد. | ||
کلیدواژهها | ||
بی حوصلگی؛ اختلال ریاضی؛ اختلال نقص توجه/ بیش فعالی | ||
مراجع | ||
آقاجانی، سیف الله؛ خرمایی، فرهاد؛ رجبی، سعید و رستم اوغلی خیاوی، زهرا( 1391 ). ارتباط حرمت خود و .6-26 ،(3) خودکارآمدی با اضطراب ریاضی دانش آموزان. مجل هی روا نشناسی مدرسه، 1 تبریزی، مصطفی ( 1386 ). درمان اختلالات ریاضی. تهران: فراروان. حمید، نجمه ( 1385 ). بررسی اختلال یادگیری ریاضی در دانش آموزان دختر و پسر دوره ی ابتدایی ناحیه ی یک شهر تهران و اثر آموزش کاربردی، تقویت ژتونی و آرامش عضلانی در کاهش اختلال یادگیری .119-136 ،(2) ریاضی در آنان. مجله علوم تربیتی و روا نشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 3 دهقانی، مصطفی؛ کریمی، نرگس؛ تقی پورجوان، عباسعلی و حسن نتاج جلودار، فهیمه ( 1391 ). اثر بخشی بازیهای حرکتی ریتمیک (موزون) بر میزان کارکردهای اجرایی کودکان با ناتوانیهای یادگیری .53-77 ،(1) عصب روان شناختی تحولی پیش از دبستان. مجله ناتوانیهای یادگیری، 2 رجبی، سوران( 1391 ). بررسی ارتباط علاقه به ادبیات کودکان و نوجوانان با رشد اجتماعی دان شآموزان. .27-48 ،(3) مجل هی روا نشناسی مدرسه، 1 زرگری نژاد، غزاله و یکه یزدان دوست، رخساره ( 1385 ). اثر بخشی آموزش والدین بر مشکلات رفتاری .29-48 ،(2) مطالعه تک موردی). مطالعات روا نشناختی، 3 ) ADHD کودکان سید عباس زاده، میر محمد؛ گنجی، مسعود و شیرزاد، علی. ( 1382 ). بررسی رابط هی هوش، پیشرفت تحصیلی دان شآموزان پای هی سوم راهنمایی تحصیلی مدارس استعداد درخشان شهرستان اردبیل، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل. صبحی قراملکی، ناصر ( 1391 ). پیش بینی انگیزه ی پیشرفت تحصیلی براساس هوش هیجانی دانش آمزان. .49-62 ،(3) مجل هی روا نشناسی مدرسه، 1 فرهادی، علی؛ پوراعتماد، حمیدرضا؛ عسگری، علی و خوشابی، کتایون ( 1389 ). پیشبینی کنندههای ب یحوصلگی در نوجوانا . ن پایان نامه ی دکتری، تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکد هی روان شناسی و علوم تربیتی. کدیور، پروین؛ نعمت طاووسی، محترم و یوسفی، نوریه ( 1389 ). بررسی رابطه ی سبک ها ی یادگیری و .107-122،(5) باورهای خودکارآمدی با پیشرفت ریاضی. تحقیقات روا نشناختی، 2 Aldridge, M. & DeLucia, R. C. (1989). Boredom: The academic plunge of first year students. Journal of the Freshman Year Experience,1(2), 43-56. Blunt, A. & pychyl, T. A. (1998) .Volitional action and inaction in the lives of undergraduate students: state oriention procrastination, and proneness to boredom. Personality and individual Differences, 24(3), 837-846. Chronis, AM. Psychopathology and substance abuse in parents of young children with ADHD. J AM Acad Child Adolesc Psychiatry, 42(2), 1224-32. Dowker, A. (2008). Mathematical difficulties. United States: Academic Press: Educational Psychology Series. http://www.amazon.co.uk. Farmer, R. F. & Sundberg, N. D. (1986). Boredom proneness- the development and correlates of a new scale. Journal of Personality Assessment, 50(5), 4-17. Gagnon, J. C. & Maccini, P. (2001). Preparing students with disabilities for algebra Teaching Exceptional Children, 34(1), 8-15. Geary, D. C. (2010). Mathematical disabilities: Reflections on cognitive, neuropsychological, and genetic components. Learning and Individual Differences, 20(2), 130-133. Gersten, R., Jordan, N. & Flojo, J. R. (2005). Early identifi cation and interventions for students with mathematics difficulties. Journal of Learning Disabilities, 38(4), 293-304. Gordon, A. (1997). The psychometric properties of the Boredom Proneness Scale: An examination of its validity. Psychological Studies, 42(5), 85-97. Jiang,Y., Haxby, J.V., Martin, A., Ungerleider, L.G. & Parasuraman, R.(2000). Complementary neural mechanisms for tracking items in human working memory. Science, 287(20), 643–646. Kaplan, H.I. & Sadock, B. J. (1998). Comprehensive Textbook of Psychiatry (6th ed). Baltimore: Williams Wilkins. Larson, R. W. & Richards, M. H. (1991). Boredom in the Middle School Years: Blaming Schools versus Blaming Students. American Journal of Education, 99(4), 418-443. McCloskey, G., Perkins, L. & Divner, B. (2009). Assessment and intervention for executive function difficulties. New York: Routledge Press. Melton, A.M. & Schulenberg, S.E. (2007). On the relationship between meaning in life and boredom proneness: Examining a logotherapy postulate. Psychol Rep; 101(3), 1016- 1030. Meltzer, L. (Ed.) (2007). Executive function in education: From theory to practice. New York: Guilford Press. Mick, E. (2003). The influence of gender in the familial association between ADHD and Major depression. J Nerv Ment Dis; 191(11), 699-705. Mikulas, W.L. & Vodanovich. SJ.(1993). The essence of boredom. Psychol Record, 43(7), 3-12. Neil A. Culp. (2006). The relations of two facets of boredom proneness with the major dimensions of personality. Personality and Individual Differences, 41(5), 999–1007. Pennington, B. F. (2009). Diagnosing learning disorders: A neuropsychological framework. New York: Guilford Press. Sommers, J. & Vodanovich SJ. (2000). Boredom proneness: its relationship to psychological- and physical-health symptoms. J Clin Psychol, 56(1), 149-55. Todman, M. & Lehr, E. (2008). Boredom and boredom proneness in children: Implication for academic and social adjustment. Proceeding of the 2nd International Conference on Psychology; 3(2), 1-14. Tolor, A. (1989). Boredom as related to alienation, assertiveness, internal-external expectancy, and sleep patterns. Journal of Clinical Psychology, 45(6), 260-265. Vodanovich, S. J. & Kass, S. J. (1990). A factor analytic study of the boredom proneness scale. Journal of Personality Assessment, 55(1-2), 115–123. Vodanovich, S. J. & Rupp, D. E. (1999). Are procrastinators prone to boredom? Social Behavior and Personality, 27(6), 11–16. Vodanovich, S.J., Verner, K.M., & Gilbride, T.V. (1991). Boredom proneness: its relationship to positive and negative affect. Psychol Rep, 69(3),1139-46. Wallace, J. (2003) Predicting cognitive failure from boredom proneness and daytime sleeping score: An investigation within military and undergraduate sample. Personality and Individual Diffrence, 34(5), 635-644. Watt, D.J. & Vodanovich, S. J. (1999). Boredom proneness and psychological development. J Psychol, 133(3), 303-14. Waxmonsky, J. (2003). Assessment and treatment of ADHD in children with comorbid psychiatric illness. Curr Opin pediatr, 15(5), 476-82. Wegner, L., Alan J. Flisher,A.J., Chikobvud, E. P., Lombard, C., King, G. (2008). Leisure boredom and high school dropout in Cape Town, South Africa. Journal of Adolescence, 31(7), 421–431. Wilens‚ T.E (2004). Attention-deficit/ hyperactivity disorder and the substance use disorder: The nature of the relationship subtypes at risk‚ and treatment issues. Psychiatric clinics of north America, 27(3)‚ 283-301. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,936 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,201 |