تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,312 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,587 |
مقایسه ی تنظیم هیجان و مکانیسمهای دفاعی در مادران دارای دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
شناسنامه علمی شماره، دوره 2، شماره 3، فروردین 1392، صفحه 54-72 اصل مقاله (230.65 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-2-3-92-2-4 | ||
نویسندگان | ||
مسعود گنجی* 1؛ جواد محمدی2؛ شروین تبریزیان3 | ||
1دانشیار آمار، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3پزشک، دانشگاه علومپزشکی گیلان | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه مقایسه تنظیم هیجان و مکانیسمهای دفاعی در مادران دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری بود. این پژوهش علّی- مقایسهای و از نوع مقطعی _ مقایسه ای است. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی مادران دانش آموزان 8 تا 16 ساله با و بدون ناتوانی یادگیری شهرستان نورآباد(دلفان) در سال 1391 میباشد. آزمودنی های پژوهش شامل 30 نفر از مادران دانش آموزان مبتلابه ناتوانی یادگیری بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و 30 نفر از مادران دانش آموزان عادی به شیوه ی همتا سازی(بر اساس سن مادر، تحصیلات، پایگاه اجتماعی - اقتصادی وتعداد فرزندان) انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس تنظیم هیجان شناختی و مکانیسمهای دفاعی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دو گروه از مادران در تنظیم هیجان و (MANOVA) تحلیل واریانس چند متغیری این نتایج نشان می دهد که آن دسته از افراد .(P<0/ مکانیسمهای دفاعی تفاوت معناداری وجود دارد( 001 که از سبکهای دفاعی رشد نایافته استفاده میکنند از توانایی مدیریت و تنظیم هیجانی پایینتری برخوردارند. بنابراین میتوان با تهیهی برنامههای آموزشی مهارتهای هیجانی، به فرد در استفادهی بیشتر از مکانیسمهای دفاعی رشد یافته کمک کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تنظیم هیجان؛ مکانیسمهای دفاعی؛ ناتوانی یادگیری | ||
مراجع | ||
انجمن روان شناسی آمریکا ( 2000 ). متن تجدید نظر شده چهارمین راهنمای تشخیصی و آماری اختلا لهای روان . ی ترجمه ی هامایاک آودیس یانس و محمد رضا نیک خوه ( 1388 ). چاپ اول، تهران: نشر سخن. بشارت، محمدعلی؛ ایروانی، محمود و شریفی، خلیل ( 1379 ). رابطه سب کهای دلبستگی با انواع مکانیز مهای دفاعی، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. خسرو جاوید، مهناز ( 1381 ). بررسی اعتبار و روایی سازه مقیاس هوش هیجانی شوت در نوجوانان، پایان نامه ی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی. دانشگاه تربیت مدرس. دلاور، علی ( 1390 ). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. چاپ پنجم، تهران: انتشارات رشد. زرگر، یدالله؛ محمدی بهرام آبادی، راضیه و بساک نژاد، سودابه ( 1391 ). بررسی فرایندهای خانواده به عنوان پیش بینی های مشکلات رفتاری در دانش آموزان پایه ی دوم دبیرستا نهای شهر یاسوج. مجل هی .77-103 ،(2) روا نشناسی مدرسه، 1 عالمی، مریم ( 1380 ). بررسی و مقایس هی میزان باورهای غیر منطقی والدین دان شآموزان دختر عقب مانده ذهنی و عادی مقطع پنجم ابتدایی شهر تهران، پایان نامه ی کارشناسی ارشد دانشکده روان شناسی و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکز. کارگر شورکی، قنبر؛ ملک پور، مختار و احمدی، غلامرضا ( 1389 ). بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های حرکتی ظریف بر یادگیری مفاهیم ریاضی در کودکان دارای اختلالات یادگیری ریاضی پایهی سوم تا پنجم شهرستان میبد. فصلنام هی رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد .105 -126 ،(3) گرمسار، 4 گورمن، جین. چنگ ( 2002 ). اختلالات هیجانی و ناتوانی های یادگیری در کلاس های ابتدایی. ترجمه ی محمد نریمانی و ناصر دگرماندروق( 1381 ). چاپ اول، اردبیل: انتشارات نیک آموز. میکائیلی، نیلوفر؛ پاکپور، فریدون و گنجی، مسعود( 1391 ). مقایسه ی باورهای فراشناختی در دانش آموزان .104-113 ،(2) تیزهوش و عادی. مجل هی روا نشناسی مدرسه، 1 میلانی فر، بهروز( 1384 ). روان شناسی کودک ونوجوان استثنای . ی تهران: نشر قومس. یوسلیانی، غلامعلی؛ حبیبی، مجتبی و سلیمانی، اسماعیل ( 1391 ). رابطه ی رفتار مطلوب انضباطی با عملکرد .114-134 ،(2) خانواده، منبع کنترل و عزت نفس دانش آموزان. مجل هی روا نشناسی مدرسه، 1 Anderson, J.R. (1985). Cognitive Psychology and its implications (2nd es). New York: Freeman. Andrews, G., Singh, M., & Bond, M. (1993). The Defense Style Questionnaire. The Journal of Nervous and Mental Disease, 181 (1), 246-256. Bagby RM, Taylor GJ. Affect dysregulation and alexithymia. In: Taylor GJ, Bagby RM, Parker JD. (1997) (editors). Disorders of affect regulation: Alexithymia in medical and psychiatric illness. Cambridge: University press, 132(12), 26-45. Besharat, M. A. (2007). Reliability and factorial validity of farsi version of the Ego mechanisms of defense Scale with a sample of Iranian students. Psychological Reports, 101(5), 101, 209-222. Chang D. Schwartz KK. Dodge CAM, Bridge-Chang C. Harsh parenting in relation to child emotion regulation and aggression (2006). available from: http://www.psa-meeting.org/. Ciarrochi J, Chan A.Y.C, Bajgar J. (2008). Measuring emotional intelligence in adolescents. Personality and Individual Differences, 31(7), 1105-19. Davies, M., Stankov, L., & Roberts, R.D. (1999). Emotional Intelligence: In Search of an Elusive Construct, Journal of Personality and SocialPsychology, 75(3), 989-1015. Dawda D, Hart SD. (2011). Assessing emotional intelligence: reliability and validity of the Bar-disorder. Am J Psychiatry, 150(7), 658-60. Dyson, L.L. (2003). Children with learning disabilities with in the family context: A comparison with siblings in global self-concept, academic self-perception, and social competence. Learning Disabilities Research and Practice, 18(8), 1–9. Elias, M., Tobias, S. & Friedlander, B. (2008). Emotionally intelligent parenting.New York: Harmony Books. Freud S. The ego and the id. In: Strachey J (editor and translator). (1976: 1923) The complete psychological works. New York: Norton. Garnefski N, Kraaij V, Spinhoven P. (2001). Negative Life Events, Cognitive Emotion Regulation and Emotional Problems. Personality and Individual Differences. 30(6), 1311-1327. Garnefski, N., Kraaij, V. (2006). Relationships between cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: A comparative study of five specific samples. Personality and Individual Differences, 40(3), 1659–1669. Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, Ph. (2006). Negative life events, cognitive emotion regulation and depression. Personality and Individual Differences. 30(4), 1311–1327. Greenhalgh, P. (2009). Emotional growth and learning. New York Routiedge. Haviland MG, Shaw DG, Cummings MA, MacMurray JP. (1988). Validation of Toronto alexithymia scale in substance abusers. Psychother Psychosom, 50(3), 81-7. Heiman, T., & Berger, O. (2008). Parents of children with Asperger syndrome or with learning disabilities: Family environment and social support. Research in Developmental Disabilities, 29(3), 289–300. Hundert, J. & Lantieri, L,(2007). Insecure attachment and alexithymia in yong men with mood symptoms. Journal of Nervous and Mental Disease, 189(5), 311-316. Jerman F, Van der Linden M, D’Acremont M, Zermatten A. (2011). Cognitive emotion regulation questionnaire (CERQ): Confirmatory factor analysis and psychometric properties of the French translation. Eur J Psycol As, 22(2),126-31. Lerner, J.W.(2006). Children with Learning disabilities: theories, diagnosis and teaching strategies. Boston: Houghton Mifflin. Margo GM, Greenberg RP, Fisher S, Dewan M. (2011). A direct comparison of the defense mechanisms of nondepressed people and depressed psychiatric inpatients. Compr Psychiatry, 34(5), 6 5-9. McGee, R., Wolfe, D., & Olson, J. (2007). Multiple maltreatment, attribution of blame, and adjustment among adolescents. Development and Psychopathology, 13(3), 827–846. Myers LB, Derakshan N. (2008). The repressive coping style and avoidance of negative affect. In: On emotional quotient inventory (EQ-i) in university students. Journal of Personality andInd ividual Differences, 28(4), 797-812. Nebel-Schwalm MS. (2006). The relationship between parent- adolescent conflict and academic achievement [Dissertation]. Michigan State University. Nolen-Hoeksema, S., McBride, A., & Larson, J. (2009). Rumination and psychological distress among bereaved partners. Journal of Personality and Social Psychology, 72(21), 855–862. Nyklicek I, Temoshok L, Vingerhoets A. (editors). (2004). Emotional expression and health: Advances in theory assessment and clinical applications. Hove: Brunner- Routhledge, 83(14), 855-862. Parker, J.D., Taylor, R.N., Eastabrook, J.M., Schell, S.L., & Wood, L.M. (2008), ProblemGambli ng in Adolescence: Relationships with Internet Misuse, Gaming Abuse andEm otional Intelligence, Personality and Individual Differences, 45(10), 174-180. Pellitteri, J. (2009). The relationship between emotional intelligence and ego defense mechanisms.Journa l of Psychology, 136(2), 182-194. Roach, M.A., Ormond, G.I., & Barratt, M.S. (1999). Mothers and fathers of children with Down syndrome: Parental Stress and involvement in children. American Journal on MentalRetard ation, 104(3), 422–436. Roberts, J. E., &Kassel, J.D. (2009). Mood-state Dependence in Cognitive Vulnerability to Depression: The Roles of Positive and Negative Affect, Cognitive Therapy and Research, 20(4), 1-12. Ryan, C. Martin, Eric, R. D. (2010). Cognitive emotion regulation in the prediction of depression, anxiety, stress, and anger. Personality and Individual Differences, 39(6), 1249–1260. Sideridis, G. D., Morgan, P., Botsas, G., Padeliadu, S., & Fuchs, D. (2006). Prediction of students with LD based on metacognition, motivation, emotions and psychopathology: A ROC analysis. Journal of Learning Disabilities, 39(7), 215–229. Siegle, L.J., & Senna, J.J. (1997), Juvenile Delinquency Theory, Practice and Law, Paol Alto: West Publishing Company. Silver, H. Ruff, M. Iverson, L. Barth, T. Broshek, K. Wechsler, D. (1991). Manual for the Wechsler Intelligence Scale for Children—Third edition. San Antonio, TX: Psychological Corporation. Sullivan, M. J. L., Bishop, S. R., & Pivik, J. (2011). The pain catastrophizing scale: development and validation. Psychological Assessment, 7(3), 524–532. Taylor, G.J., Bagby M. An o verview of the alexithymia construct. In: Bar-On R, Parker JD. (2000). (editors). The handbook of emotional intelligence. 1st ed. San Francisco: Jossey-Bass, 23(6), 263-76. Thompson RA. (1994). Emotion regulation: A theme in search of definition. Monographs Society Res childr Dev, 59(3), 25-52. Vaillant, GE. (1998). Adaptation to life. Cambridge: Harvard University. Vaillant, GE. (2000). Adaptive mental mechanisms: Their role in a positive psychology. Am Psychol. 55(6), 89-98. Vaillant, GE. (1994). Ego mechanisms of defense and personality psychopathology. J Abnorm Psychol, 103(20), 44-50. Valentine, D.P., McDermott, S., & Anderson, D. (1998). Mothers of adults with mental retardation: Is race a factor in Perceptions of burdens and gratification? Families in Society, 79(3), 577–584. مقایسه ی تنظیم هیجان و مکانیسم های دفاعی در مادران دارای دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری 72 Wong, B.Y.L. (2003). General and specific issues for researchers’ consideration in applying the risk and resilience Framework to the social domain of learning disabilities. Learning Disabilities Research & Practice, 18(6), 68–76. Yusefi F. (2007). The relationship of cognitive emotion regulation strategies with depression and anxiety in the middle students. Research on Exceptional Children. 4: 871-892. Text in Persian[Text in Persian]. Zeitlin, S.B. & McNally RJ. (1993). Alexithymia and anxiety sensitivity in panic disorder and obsessivedisor der. Am J Psychiatry, 150(20), 658-60. Zins, J., Travis, L., & Freppon, P. (1997). Linking research and educational programming to promote social and emotional learning. In P.Salovey & D. Sluyter (Eds.), Emotional development and emotional intelligence. New York: Basic Books. Margo, G. M., Greenberg, R.P., Fisher, S. & Dewan, M. (2011). A direct comparison of the defense mechanisms of nondepressed people and depressed psychiatric inpatients. Compr Psychiatry, 34(20), 65-9. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,115 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,718 |