تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 363 |
تعداد مقالات | 3,209 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,718,161 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,223,985 |
پرسشنامه مرزهای ارتباطی خانواده (RBQ): ساخت و هنجاریابی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
دوره 9، شماره 4، دی 1399، صفحه 20-33 اصل مقاله (5.82 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.32598/JSPI.9.4.2 | ||
نویسندگان | ||
احمدرضا کیانی چلمردی* 1؛ مسعود اسدی2؛ اصغر شیرعلی پور3؛ الهام فتحی4 | ||
1گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2گروه روانشناسی و مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اراک، اراک، ایران. | ||
3گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
4گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه، قم، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف ساخت و هنجاریابی پرسشنامه مرزهای ارتباطی خانواده انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان ساکن در شهرستان ساری تشکیل دادند. گروه نمونه شامل دویست دانشآموز دبیرستانی بود که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی انتخاب شدند. روش ها: ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته «مرزهای ارتباطی خانواده» بر مبنای نظریه خانوادهدرمانی ساختاری مینوچین بود. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی سه عامل مرزهای بهنجار، مرزهای بههمتنیده و مرزهای گسسته را مشخص کرد. همچنین نتایج این تحلیل نشان داد که سه عامل استخراج شده 28/62 درصد از واریانس مرزهای ارتباطی خانواده را تبیین میکند. تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که عوامل استخراجشده با توان خوبی مرزهای ارتباطی خانواده را اندازهگیری میکنند. تحلیل پایایی، روایی همگرا و تشخیصی مؤلفههای مرزهای ارتباطی خانواده نشان داد که سؤالات در سنجش مؤلفههای مرزهای ارتباطی خانواده از دقت کافی برخوردارند. پایایی به روش آلفای کرونباخ بالاتر از 0/60و پایایی مرکب نیز بیشتر از 0/70 گزارش شد که نشان داد که هر سه مؤلفه در تعیین سازه مرزهای ارتباطی خانواده از دقت لازم برخوردارند. نتایج نمره استاندارد T و Z برای بررسی هنجاریابی، نشان داد افرادی که نمرات T آنها از میانگین بالاترند، از محدودهها و مرزهای ارتباطی خانوادههای خود به خوبی آگاهند و افرادی که نمراتT آنها از میانگین پایینترند، از محدودهها و مرزهای ارتباطی خانوادههای خود بهخوبی آگاه نیستند. نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که پرسشنامه یادشده از روایی و پایایی خوبی برخوردار و برای سنجش مرزهای ارتباطی خانواده مناسب است. از این رو میتوان از نتایج پژوهش حاضر در مشاوره خانواده برای سنجش مرزهای ارتباطی خانواده و اتخاذ راهبردهای درمانی مناسب و نیز پژوهشهای مرتبط با مرزهای ارتباطی خانواده استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
روابط خانواده؛ اعتبار؛ روایی؛ خانواده درمانی ساختاری؛ مرزها | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,051 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,593 |