تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 363 |
تعداد مقالات | 3,209 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,716,883 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,222,879 |
مقایسه ی حافظه ی فعال بین دانش آموزان نارساخوان و دانش آموزان عادی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
شناسنامه علمی شماره، دوره 2، شماره 3، فروردین 1392، صفحه 6-17 اصل مقاله (263.49 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-2-3-92-2-1 | ||
نویسندگان | ||
علی اکبر شریفی* 1؛ حسین زارع2؛ میترا حیدری3 | ||
1مربی گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور تهران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور | ||
3کارشناس روانشناسی، دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
این مطالعه با هدف مقایسه حافظه ی فعال در کودکان نارساخوان و عادی انجام شد. روش این پژوهش، توصیفی از نوع عل ی مقایسه ای است. نمونه پژوهش شامل 30 دانش آموز نارساخوان و 30 دانش آموز بدون اختلال بود که بر اساس بهره ی هوشی، سن جنسیت همتا سازی گردیدند. به منظور شناسایی و دانش آموزان نارساخوان از آزمون آگاهی وا جشناختی و برای سنجش حافظه ی فعال از خرده مقیاس حافظه ی فعال نسخه ی چهارم آزمون هوشی وکسلر کودکان استفاده گردید. یافته های این پژوهش نشان داد که بین حافظ هی فعال دانش آموزان دارای اختلال خواندن و دانش آموزان بدون اختلال تفاوت معنادار وجود دارد و حافظه ی فعال دانش آموزان با اختلال در خواندن در سطح قابل ملاحظه ای پایین تر از کودکان به هنجار می باشند بنابراین دانش آموزان نارساخوان در حافظ هی فعال، با مشکلات جدی روبرو هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
ناتوانی های یادگیری؛ اختلال خواندن؛ حافظه ی فعال | ||
مراجع | ||
حسن زاده، سعید و مینایی، اصغر ( 1380 ). انطباق و هنجاریابی آزمون رشد زبان 3 .15-27 ،(1) کودکان فارسی زبان تهرانی. پژوهش در حیط هی کودکان استثنایی، 1 خجسته مهر، رضا؛ عباس پور، ذبیح الله؛ کرایی، امین و کوچکی، رحیم( 1391 ). تأثیر برنامه ی موفقیت تحصیلی بر عملکرد و خودپنداره ی تحصیلی، نگرش نسبت به مدرسه، یادگیری شیوه ی موفقیت در .27-45 ،(1) مدرسه و سازگاری اجتماعی دانش آموزان. مجل هی روا نشناسی مدرسه، 1 رحیمیان، اسحاق و صادقی، احمد ( 1385 ). شیوع اختلال خواندن در دانش آموزان دبستانی. مجل هی .396-402 ،(4) روا نپزشکی و روا نشناسی بالینی ایران، 12 سلیمانی، زهرا و کاظمی دستجردی، مهدی ( 1384 ). تعیین روایی و اعتبار آزمون آگاهی واج شناختی. .82-100 ،(1) فصلنام هی روا نشناسی، 33 شریفی، علی اکبر و داوری، رقیه ( 1391 ). شیوع ناتوانی های یادگیری در دانش آموزان پایه های اول و دوم .63-67 ،(2) ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری. ناتوان یهای یادگیری، 1 صادقی، احمد؛ ربیعی، محمد و عابدی، محمدرضا ( 1390 ). رواسازی و اعتباریابی چهارمین ویرایش .47-55 ،(28) مقیاس هوش وکسلر کودکان. فصلنام هی روا نشناسی تحولی، 7 نریمانی، محمد، سلیمانی، اسماعیل و ابوالقاسمی، عباس( 1391 ). مقایسه ی ابعاد درونی و بیرونی سبک های .108-118 ،(1) تفکر دانش آموزان نابینا و بینا. مجل هی روا نشناسی مدرسه، 1 Berninger, V. W., Raskind, W., Richards, T., Abbott, R., & Stock, P. (2008). A multidisciplinary approach to understanding developmental dyslexia within workingmemory architecture: Genotypes, phenotypes, brain, and instruction. Developmental Neuropsychology, 33(6), 707-744. Brooks, A. D., Berninger, V. W., & Abbott, R. D. (2011). Letter naming and letter writing reversals in children with dyslexia: Momentary inefficiency in the phonological and orthographic loops of working memory. Developmental Neuropsychology, 36(7), 847-868. Brosnan, M., Demetre, J., Hamill, S., Robson, K., Shepherd, H., & Cody, G. (2002). Executive functioning in adults and children with developmental dyslexia. [Clinical Trial]. Neuropsychologia, 40(12), 2144-2155. Chiappe, P., Hasher, L., & Siegel, L. S. (2000). Working memory, inhibitory control, and reading disability. Memory & Cognition, 28(1), 8-17. Hansen, J, & Bowey, J. A. (1994). Phonological Analysis Skills, Verbal Working Memory, and Reading Ability in Second-Grade Children. Child development, 65(3), 938-950. Helland, T., Asbj, O, & Rnsen, A. (2000). Executive Functions in Dyslexia. Child Neuropsychology (Neuropsychology, Development and Cognition: Section C, 6(1), 37-48. Jeffries, S., & Everatt, J. (2004). Working memory: its role in dyslexia and other specific learning difficulties. Dyslexia, 10(3), 196-214. Kramer, J. H., Knee, K, & Delis, D. C. (2000). Verbal Memory Impairments in Dyslexia. Archives of Clinical Neuropsychology, 15(1), 83-93. Mayes, S. D., & Calhoun, S. L. (2006). Frequency of reading, math, and writing disabilities in children with clinical disorders. Learning and Individual Differences, 16(2), 145-157. Nicolson, R. I., & Fawcett, A. J. (1994). Comparison of Deficits in Cognitive and Motor Skills among Children with Dyslexia. Annals of Dyslexia, 44(3), 147-164. Passenger, T., Stuart, M, & Terrell, C. (2000). Phonological processing and early literacy. Journal of Research in Reading, 23(1), 55-66. Pugh, K. R. (2000). Functional neuroimaging studies of reading and reading disability (developmental dyslexia). Ment Retard Dev Disabil Res Rev, 6(3), 207-213. Reiter, A., Tucha, O., & Lange, K. W. (2005). Executive functions in children with dyslexia. Dyslexia (Chichester, England), 11(2), 116-131. Silver, A., & Hagin, R. (2002). Disorders of learning in Childhood. New York: John Wiley & Sons, Inc. Shaywitz, S. E., & Shaywitz, B. A. (2005). Dyslexia (specific reading disability). Biol Psychiatry, 57(11), 1301-1309. Shaywitz, S. E. (2008). Paying attention to reading: the neurobiology of reading and dyslexia. Dev Psychopathol, 20(4), 1329-1349. Shaywitz, S. E. (2003). Neural systems for compensation and persistence: young adult outcome of childhood reading disability. Biol Psychiatry, 54(1), 25-33. Swanson, H. L. (2003). Age-related differences in learning disabled and skilled readers' working memory. [Research Support, Non-U.S. Gov't]. Journal of Experimental Child Psychology, 85(1), 1-31. Swanson, H. L., Howard, C. B., & Saez, L. (2006). Do different components of working memory underlie different subgroups of reading disabilities? Journal of Learning Disabilities, 39(3), 252-269. Swanson, L. H., Harris, R. K., & Graham, S. (2003). Handbook of learning disabilities. New York, NY: Guilford Press. Wallace, A. J. (2005). Early identification of learning disorders helps children succeed. Pediatr Ann, 34(4), 328-329. Waterman, B., & Lewandowski, L. (1993). Phonologic and semantic processing in readingdisabled and nondisabled males at two age levels. Journal of Experimental Child Psychology, 55(1), 87-103. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,912 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,454 |