تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,450 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,576 |
اثر بخشی نوروفیدبک بر اختلال یادگیری همراه با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 7، دوره 2، شماره 2، دی 1391، صفحه 123-158 اصل مقاله (211.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-2-2-91-11-7 | ||
نویسندگان | ||
نرگس نوری زاده* 1؛ فرزانه میکاییلی منیع2؛ رضا رستمی3؛ وحید صادقی4 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه ارومیه | ||
2دانشیار روانشناسی، دانشگاه ارومیه | ||
3دانشیار روانشناسی، دانشگاه تهران | ||
4دکترای روانشناسی سلامت، مؤسسه اعصاب و روان آتیه | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی نوروفیدبک بر اختلال یادگیری همراه با نقص توجه/ بیش فعالی بود. این مطالعه به صورت شبه آزمایشی و بدون گروه کنترل انجام گردید. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان 7 تا 14 سال مبتلا به اختلال یادگیری همراه با نقص توجه/ بیش فعالی شهر تهران بود که به مراکز مشاوره و درمانی این شهر مراجعه و تشخیص دریافت کرده بودند. جهت انتخاب شرکت کنندگان در پژوهش به مرکز آتیه که کار نوروفیدبک را در شهر تهران انجام می دهد؛ مراجعه و نمونه ی پژوهش که شامل 12 کودک مبتلا به اختلال یادگیری همراه با نقص توجه/ بیش فعالی بود، به صورت در دسترس انتخاب شدند. در این مطالعه کودکان 40 جلسه نوروفیدبک به صورت سه بار در هفته و LDES دریافت نمودند. کودکان در دو مرحله پیش و پس از آموزش نوروفیدبک با آزمون های مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون تی وابسته تجزیه و تحلیل شدند. CAS :1/ نتایج نشان دادند که نوروفیدبک بر اختلال یادگیری این گروه از دانش آموزان مؤثر نبوده است(( 020 در مجموع نوروفیدبک بر .(P<0/05، (t :4/ آنان مؤثر بوده است(( 490 ADHD اما بر (P>0/05 ،(t اختلال یادگیری همراه با نقص توجه/ بیش فعالی مؤثر نیست. | ||
کلیدواژهها | ||
نوروفیدبک؛ اختلال یادگیری؛ اختلال نقص توجه/ بیش فعالی | ||
مراجع | ||
احدی، حسن و کاکاوند، علیرضا( 1388 ). اختلالات یادگیری از نظریه تا عم . ل تهران، انتشارات ارسباران. اشتاین برگ، مارک و زیگفرید، اتمر( 2002 ). نوروفیدبک افقی تازه به درمان کم توجهی/ بیش فعالی، ترجمه رضا رستمی و علی نیلوفری ( 1387 )، چاپ اول، تهران: انتشارات تبلور. انجمن روان شناسی آمریکا( 2000 ). متن تجدید نظر شده چهارمین راهنمای تشخیصی و آماری اختلا لهای روانی، ترجمه ی هامایک آوادیس یانس و محمدرضا نیکخو( 1389 )، چاپ پنجم، تهران، انتشارات سخن. رستمی، رضا و حشمتی، رسول( 1388 ). اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه، ارزیابی، تشخیص و بهبود علای . م تهران: انتشارات تبلور. شهنی ییلاق، منیجه؛ کرمی، جهانگیر و شکرکن، حسین( 1383 ). بررسی همه گیر شناسی ناتوانی یادگیری املا در دانش آموزان دختر ابتدایی شهر اهواز و اثر درمان چند حسی در کاهش ناتوانی یادگیری املا .144-129، (9) در آنان. مجل هی علوم تربیتی و روا نشناسی شهید چمران اهوا : ز 3 علیزاده، حمید؛ بهمنی، طاهره؛ مفیدی، فرخنده( 1387 ). مقایسه ی پیشرفت مهارت نوشتن در دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و عادی پایه ی اول ابتدایی. فص لنام هی روا نشناسی و علوم تربیتی، .115 -134 قلی زاده، زلیخا؛ باباپور خیرالدین، جلیل و رستمی، رضا ( 1389 ). اثربخشی نوروفیدبک بر حافظه ی بینایی. .289 -285 ،(4) مجل هی علوم رفتاری، 4 کاپلان، هارولد، ای؛ سادوک، بنیامین، جی ( 2007 ). خلاص هی روا نپزشکی(علوم رفتاری- روان پزشکی) ، ترجمه ی فرزین رضاعی( 1388 )، چاپ چهارم، تهران: انتشارات ارجمند. یعقوبی، حمید؛ جزایری، علیرضا و خوشابی، کتایون( 1387 ). مقایسه ی اثربخشی نوروفیدبک، ریتالین و . (ADHD) درمان ترکیبی در کاهش علایم کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه . 84-71،(31) دوماهنام هی علمی- پژوهشی دانشور رفتار/ دانشگاه شاهد، 15 Angelakis, E., Stathopoulou, S., & Frymiare, J. (2007). EEG Neurofeedback: A Brief Overview and an Example of Peak Alpha Frequency Training for Cognitive Enhancement in the Elderly. The Clinical Neuropsychologist, 21(3), 110–129. Arns, M., Ridder, S., & Strehl, U. (2009). Efficacy of Neurofeedback treatment in ADHD: The effects on Inattention, Impulsivity and Hyperactivity: A meta-analysis. Clinical EEG Neuroscience, 40(3), 180- 189. Barry, A., & Clarke, J. (2003). A review of electrophysiology in attentiondeficit/ hyperactivity disorder: Qualitative and quantitative electroencephalography. Clinical Neurophysiology, 114(3), 171–183. Becerra, J. T., Fernández, T., & Harmony, M. (2006). Follow-Up Study of Learning- Disabled Children Treated With Neurofeedback or Placebo. Clinical EEG and Neuroscience, 37(3), 198- 204. Brandeis, D. (2011). Neurofeedback training in ADHD: More news on specificity. Clinical Neurophysiolog, 122(3), 856–857. Carroll, J., Maughan, B., & Goodman, R. (2005). Literacy difficulties and psychiatric disorders: Evidence for comorbidity. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 46(4), 524–532. Casey, J. (2012). A Model to Guide the Conceptualization, Assessment, and Diagnosis of Nonverbal Learning Disorder. Canadian Journal of School Psychology, 27(1), 35–57. اثربخشی نوروفیدبک بر اختلال یادگیری همراه با اختلاف نقص توجه/ بیش فعالی 141 Chabot, R., Serfontein, G. (1996). Quantitative electroencephalographic profiles of children with attentiondeficit disorder. Biol Psychiatry, 40(7), 951-963. Clarke, A., Barry, R., & McCarthy, R. (2002). EEG analysis of children with attentiondeficit/ hyperactivity disorder and comorbid reading disabilities. J Learn Disabil, 35, 276–285. Coben, R., Linden, M., & Myers, T. (2010). Neurofeedback for Autistic Spectrum Disorder: A Review of the Literature. Psychophysiol Biofeedback, 35(7), 83–105. Coben, R., & Padolsky, I. (2007). Assessment-Guided Neurofeedback for Autistic Spectrum Disorder. Journal of Neurotherapy, 11(1), 5-22. Demos, J. (2005). Getting Started with Neurofeedback. Printed in the United States of America First Edition. Efstratopoulou, M., Janssen, R., & Simons, J. (2012). Differentiating children with Attention- Deficit/ Hyperactivity Disorder, Conduct Disorder,Learning Disabilities and Autistic Spectrum Disorders by means of their motor behavior characteristics. Research in Developmental Disabilities, 33(9), 193- 204. Egner, T., Zechb, T., & Gruzelier, J. (2004). The effects of neurofeedback training on the spectral topography of the electroencephalogram. Clinical Neurophysiology, 115(30), 2452–2460. Fauzan, N., & Nazaruddin, M. (2012). Neurofeedback training to improve neuronal regulation in ADD: A case report. Social and Behavioral Sciences, 33(9), 399 – 402. Fein, G., Galin, D., & Johnstone, J. (1983). EEG power spectra in normal and dyslexic children. Reliability during passive conditions. Neurophysiol Clin, 55(7), 399-405. Fox, D., Tharp, D., & Fox, L. (2005). Neurofeedback: An Alternative and Efficacious Treatmentfor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Applied Psychophysiology and Biofeedback, 30(4), 365-373. French, N., & Pickett, A. L. (1997). Paraprofessionals in special education: Issues for teacher educatiors. Teacher Education and special Education, 20(1), 61-73. Haddadi, P., Haghshenas, S., & Rostami, R. (2011). Rehabilitation in Autism Spectrum Disorder (ASD): a mixture of neurofeedback training and Auditory Integration Training (AIT). Social and Behavioral Sciences, 30(9), 611 – 614. Hammond, D. (2011). what is neurofeedback: an update. Journal of Neurotherapy, 15(7), 305–336. Heywood, C., & Beale, I. (2003). EEG biofeedback vs. placebo treatment for Attention- Deficit/Hyperactivity Disorder:A pilot study. Journal of Attention Disorder, 7(1), 43- 55. Hoseinifar, J., Zirak, R., & Sheikholeslamy, A. (2011). Examination of the relationship between ADHD and learning disorder in Primary School Children in Tehran. Procedia Social and Behavioral Science, 15(7), 3763–3767. John, E., Ahn, H., & Prichep, L. (1981). Neurometric evaluation of EEG in normal, learning disabled and neurologically "at-risk" children. In "Recent Advances in EEG and EMG Data Processing, 16(3),163-177. John, E., Karmel, B., & Prichep, L. (1977). Neurometrics applied to the quantitative electrophysiological measurement of organic brain dysfunction in children. Psychopathology and Brain Dysfunction, 14(7), 291-337. John, E., Prichep, L., & Ahn, H. (1988). Neurometric Evaluation of Brain Function in Normal and Learning Disabled Children. University of Michigan Press. Jones, K. H., & Bender, W. N. (1993). Utilization of paraprofessionals in special education: A review of the literature. Remedial and Special Education, 14(7), 7–14. Kouijzer, M., Moor, J., & Gerrits, B. (2009). DisordersLong-term effects of neurofeedback treatment in autism. Research in Autism Spectrum, 3(1), 496–501. L´evesque, J., Beauregard, M., & Mensour, B. (2006). Effect of neurofeedback training on the neural substrates of selective attention in children with attentiondeficit/ hyperactivity disorder: A functional magnetic resonance imaging study. Neuroscience Letters, 394(32), 216–221. Lerner , J. W. (1993). learning disability: theories disagnosis and teaching strategies. 5th edition, Boston: Houghton Mifflin. Lofthouse, N., Arnold, E., & Hersch, S. (2011). A Review of Neurofeedback Treatment for Pediatric ADHD. Journal of Attention Disorders, 3(1), 1–22. Loo, K. S., & Barkley, R. A. (2005). Clinical Utility of EEG in Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Applied Neuropsychology, 2(3), 64–76. Lubar, J. F. (2003) Neurofeedback for the management of attention deficit disorders. In M.S. Schwarts & F. Andrasik(eds). Biofeedback: A practitioners guide. New York:The Guilford Press. Masterpasqua, F., & Healey, K. (2003). Neurofeedback in psychological practice. Professional psychology. Research and practice, 34 (6), 652-656. McCarney, S., Arthaud, T.(2007). Learning Disability Evaluation Scale –Renormed. Second Edition. (LDES-R2) Moradi, A., Pouladi, F., & Pishva, N. (2011). Treatment of anxiety disorder with neurofeedback: case study. Social and Behavioral Sciences, 30(5), 103 – 107. Najafi, S., Sadeghi, V., & Molazade, M. (2010). Brain cognitive functions in normal, ADHD and RD (Reading disable) children (A comparative study). Procedia Social and Behavioral Sciences, 5(4), 1849–1853. Prichep, L., & John, E. (1990). Neurometric studies of methylphendiate responders and non-responders. Dyslexia: A Neuropsychological and Learning Perspective. Ronning, M. (2004). Core Profile Types for the Cognitive Assessment System and Woodcock-Johnson Tests of achievement-revised: their development and application in describing low performing students. The Ohio State University. Seidman, L., Valera, E., & Makris, N. (2005). Structural Brain Imaging of Attention- Deficit/ Hyperactivity Disorder. Biol psychiatry, 57(5), 1263–1272. Sexton, C., Gelhorn, H., & Bell, J. (2011). The Co-occurrence of Reading Disorder and ADHD: Epidemiology, Treatment, Psychosocial Impact, and Economic Burden. Journal of Learning Disabilities, 3(2), 1–28. Shaywitz, S., Shaywitz, B., & Epstein, M. (1991) .The boundaries of attention deficit disorder. Journal of Learning Disabilities, 24(7), 78–87. Sterman, B., & Enger, T. (2006). Neurofeedback treatment of epilepsy: from basic rationale to practical application. Neurotherapeutics, 6(2), 247- 257. Thatcher, R., McAlaster, R., Lester, M. (1982). Hemispheric EEG asymmetries related to cognitive functioning in children. Cognitive Processing in the Right Hemisphere. Vernon, D. (2005). Can Neurofeedback Training Enhance Performance? An Evaluation of the Evidence with Implications for Future Research. Applied Psychophysiology and Biofeedback, 30 (4), 347-364. Wangler, S., Gevensleben, H., & Albrecht, B. (2011). Neurofeedback in children with ADHD: Specific event-related potential findings of a randomized controlled trial. Clinical Neurophysiology, 122(12), 942-950. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,670 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8,384 |