تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 362 |
تعداد مقالات | 3,206 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,706,435 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,214,921 |
اثر بخشی آموزش کنترل تکانه بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواس پرتی دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 2، دی 1391، صفحه 101-122 اصل مقاله (178.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-2-2-91-11-6 | ||
نویسنده | ||
محمد نریمانی* | ||
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه بررسی اثر بخشی آموزش کنترل تکانه بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواس پرتی دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضی بود. این پژوهش آزمایشی و از نوع پیشآزمون وپسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر سال دوم و سوم مقطع راهنمایی 90 تشکیل میدهند. آزمودنیهای پژوهش شامل 40 دانش آموز - شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 91 دارای اختلال ریاضی بود که از میان دانش آموزان پنج مدرسه راهنمایی شهر اردبیل به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل( 20 نفر برای هرگروه) گمارده شدند. برای جمع آوری داده ها ازپرسشنامه پردازش هیجانی، تکانشوری و حواس پرتی استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد برنامه درمانی کنترل تکانه بر پردازش هیجانی، تکانشوری و (MANCOVA) کوواریانس حواس پرتی تأثیر دارد به این صورت که منجر به کاهش هیجانات منفی، تکانشوری و حواس پرتی دانش آموزان دارای اختلال ریاضی میشود. این نتایج نیز تلویحات مهمی در زمینه پیشگیری، آسیب شناسی و درمان این اختلال دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
کنترل تکانه؛ پردازش هیجانی؛ تکانشوری؛ حواس پرتی؛ اختلال ریاضی | ||
مراجع | ||
محمدی، محمد( 1386 ). رابطه یادگیری خود تنظیم و اختلال یادگیری در دانش آموزان پایههای چهارم و پنجم ابتدایی استان کردستا . ن پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی. دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی. بشارت، محمدعلی( 1387 ). نارسایی هیجانی و سبکهای دفاعی. مجل هی علمی پژوهشی اصول بهداشت .190-181 ،3( روانی، ( 2 دلاور، علی( 1390 ). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماع . ی چاپ نهم. تهران: انتشارات رشد. محمدخانی، پروانه؛ جهانی، علی و تمنائیفر، شهین( 1384 ). مصاحبه بالینی ساختار یافته برای اختلالات دی اس ا. م چاپ چهارم. تهران: انتشارات فرادید. محمد اسماعیل، الهه و هومن حیدرعلی( 1381 ). انطباق و هنجاریابی آزمون ریاضیات کی مت. چاپ سوم، تهران: انتشارات سازمان آموزش و پرورش کشور. لطفی، صدیقه( 1389 ). نقش قضاوت اجتماعی و پردازش هیجانی در پیش بینی واکنش پذیری زنان دارای فوبی اجتماع . ی پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی. پورکرد، مهدی( 1388 ). بررسی ارتباط خودکارآمدی، تکانشوری، فعال سازی-بازداری رفتاری و مهار تهای اجتماعی با سوء مصرف مواد در دان شآموزا . ن پایان نامه دوره ی کارشناسی ارشد. اردبیل: دانشکده ادبیات و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی. ایروانی، محمود( 1387 ). روان شناسی آزمایشی. چاپ چهارم، تهران: نشر آروین ویژه. اختیاری، حامد؛ رضوان فرد، مهرناز و مکری آذرخش( 1387 ). تکانشگری و ابزارهای گوناگون ارزیابی ،3( آن: بازبینی دیدگاهها و بررسیهای انجام شده. مجل هی روا نپزشکی و روا نشناسی بالینی ایرا . ن ( 4 .45-51 Alizadeh, H. (2004). Attention Deficit–Hyperactivity disorder. Tehran: Roshd publishing house. Backer, R. et al. (2007). Development of an Emotional processing. Journal of psychosomatic research, 4(62), 167-178. Bagby RM, Taylor GJ. (1997). Affect dysregulation and alexithymia. In: Taylor GJ, Bagby RM, Parker JD. (editors). Disorders of affect regulation: Alexithymia in medical and psychiatric illness. Cambridge: University press, 26-45. Barkley, R. A. (2004). ADHD in Children and Adolescents: Nature, Diagnosis and Management. Presented in One-day Workshop in Kentuky. Barratt, E. (1994). Impulsivity: integrating cognitive, behavioral. Biological and environmental data. IN W. B. Mccwn, J. L. John: Washington, D.C: American Psychological Association. Bender, W. N. (1987). Behavioral indicators of temperament and personality in the inactive learner. Journal of Learning Disabilrites, 20(3), 280 -286. Bender, W. N., Rosen Krans, C., & Crane, M. K. (1999). Stress ,depression and Suicide among students with Learning disabilities: Assesing the resk. Learning Disability Quarterly, 22(4), 143-156. Besharat, M. A. (2007). Reliability and factorial validity of farsi version of the Impulsiveness Scale with a sample of Iranian students. Psychological Reports, 101(14), 209-222. Black, F. (1974). Self-Concept as related to achievement and age in learning disabled children. Child Devolopment, 45(6), 1137-1140. Brabaz, M., Brabaz, A(1996). Attention deficit disorder: diagnosis, etiology, and treatment. Child Study Journal, 28(7), 1-37. Brayan, T. S., & Pearl, R. (1979). Self-Concept and Locus of control of learning.disabled children. Journal of children, child Psychology, 8(4), 223-226. Ciarrochi J, Chan A.Y.C & Bajgar J. (2001). Measuring emotional intelligence in adolescents. Personality and Individual Differences, 31(7): 1105-19. Dawda D, Hart SD. (2000). Assessing emotional intelligence: reliability and validity of the Bar-disorder. Am J Psychiatry, 150(14), 658-60. Dawe, S., Gullo, M.J., Loxton, N.J. (2012).Impulsivity and adolescent substance use: Rashly dismissed as ‘‘all-bad’’? Neuroscience and Biobehavioral Reviews 32(15), 1507–1518. Doran, N., McChargue, D., & Cohen, L.(2006). “Impulsivity and the reinforcing value of cigarette smoking”. Addictive Behaviors, 32(1):90-8. Evangelista, N., M. Owens, J. S., Golden, C. M. & Pelham, W. E. (2009). The positive illusory bias in children with ADHD: Do positive illusory perceptions generalize to perceptions of others? Journal of Abnormal Child Psychology, 36(13),779 – 791. Fossati, A., Barratt, E., S., Borroni, S., Villa, D., Grazioli, F. & Maffei,C.(2007). “Impulsivity, aggressiveness, and DSM-IV personality disorders”. Psychiatry Research, 15(1-3):157-67. Geary, D. C., Hamson, C. O., & Hoard, M. K. (2000). Numerical and arithmetical cognition: A longitudinal study of process and concept deficits in children with learning disability. Journal of Experimental Child Psychology, 73(13), 236-263. Goldstein, S., Goldstein, M. (1998). Managing attention deficit hyperactivity disorder in children: A Guide for practitioner (2nd Ed), NY: Wiley. Hale, J. B., Fiorello, C. A., Bertin, M., & Sherman, R. (2003). Predicting math achievement through neuropsychological interpretation of WISC-III variance components. Journal of Psychoeducational Assessment, 21(7), 358-380. Henrich, H; Gevenseleben, H; Freisleder, F.J; Moll, G.H & Rothenberger, A. (2004). Training of slow cortical potentials in attention- deficit / hyperactivity disorder: evidence for positive behavioral and neurophysiological effects. Biological Psychiatry, 55(16), 772- 775. Hides, L., Carroll, S., Catania, L., Cotton, S.M., Baker, A., Scaffidi, A.,& Lubman, D.I., (2010).” Outcomes of an integrated cognitive behaviour therapy (CBT) treatment program for co-occurring depression and substance misuse in young people”, Journal of Affective Disorders. 121(20), 169–174. Hoza_ B. (2009). Time-dependent changes in positive illusory self-perceptions of children with ADHD: a developmental psychopathology perspective. Manuscript under review. Irelan , J., & Vayzner, M. (2009). Family life education: A program of Lutheran child and family services of Illinois. Landerl, K., Fussenegger, B., Moll, K., & Willburger, E. (2012). Dyslexia and dyscalculia: Two learning disorders with three different cognitive profiles. Journal of Experimental Child Psychology, 4(3), 234-244. Liau AK, Liau, AW, Teoh G.B. & Liau, M.T. (2009). The case for emotional literacy: the influence of emotional intelligence on problem behaviours in Malaysian secondary school students. Journal of Moral Education, 32(1): 51-66. Lufi, D., & Parish-Plass, J. (1995). Personality assessment of children with attention deficit hyperactivity disorder. Journal of Clinical Psychology, 51(13), 94-99. Mayer J, Salovey P. (1997). What is emotional intelligence? New York, BasicBooks, 1997; Mayer, R. E. (1998). Cognitive, metacognitive, and motivational aspects of problem solving. Instructional Science, 26(4), 49-63. Mazzocco, M. M. M., & Kover, S. T. (2010). A longitudinal assessment of executive function skills and their association with math performance. Child Neuropsychology, 13(7), 18-45. Mcquillan, M.K., Coleman, G.A., Tucker, C. R. & Thompson, A. L. (2011). Guidelin for identifying children with learning disability. Connecticute State: Department of Education. Messer, S. B. (2009). Reflection- impulsivity: A review. Psychological Bulletin, 83(21), 1026-52. Mikulas, W.L. & Vodanovich. SJ.(1993). The essence of boredom. Psychol Record; 43: 3- 12. Montague, M. (2007). Self-regulation and mathematics instruction. Learning Disabilities Research & Practice, 22(1): 75-83. Montague, M. (2010). Self-regulation strategies to improve mathematical problem solving for students with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 31(1): 37-44. Murphy, C. F. B., & Schochat, E. (2012). How auditory temporal processing deficits relate to dyslexia. Brazilian Journal of Medical and Biological Research, 42(7), 647-654. O’ostburg, M., Hagekull, B., & Hagelin.E (2010). Stability and prediction of parenting stress. Infant and Child Development Information, 16(4), 207-223. Owens_ J. S. & Hoza_ B. (2010). The role of inattention and hyperactivity/impulsivity in the positive illusory bias. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 71(16), 680- 691. Parker, J.D., Taylor, R.N., Eastabrook, J.M., Schell, S.L., & Wood, L.M. (2008), ProblemGambli ng in Adolescence: Relationships with Internet Misuse, Gaming Abuse andEm otional Intelligence, Personality and Individual Differences, 45(7), 174-180. Pedrotty, D. (2010). Math disability in children: An overview. Journal of Psychology, 14(3), 45-52. Pelham, W, E. (2008). Do boys with attention, deficit/ hyperactivity disorder have positive illusory self-concepts? Journal of abnormal psychology, 14(3), 268-278. Posavac, H.D., Sheridan, M., and Posavac, S(1999). A cueing procedure to control impulsivity in children with attention deficit hyperactivity disorder. Journal Behavior Modification, 23(6), 234-253. Poushaneha, K., Ghobari Bonab, B., Hasanzadeh Namin, F. (2010). Effect of training impulse control on increase attention of children with attention–deficit/hyperactivity disorder. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5(4), 983–987. Presto, A. S., Heaton, SH. C., McCann, S. J., Watson, W. D., & Selke, G. (2011). The Rol of multidimensional attentional abilities in academic skills of children with ADHD. Journal of Learning Disabilities, 42(3), 240-249. Rachman S.J. Emotional processing . Behaviour Research and Therapy ; 1980 ,18(5), 51 – 60. Ramaa, S., & Gowramma, I. P. (2002). A systematic procedure for identifying and classifying children with dyscalculia among primary school children in India. Dyslexia, 8(2), 67-85. Ray Li, C., S., Chen, S., H., Lin, W., H., & Yang, Y., Y.(2009).“Attentional blink in adolescents with varying levels of impulsivity”. Journal of Psychiatric Research, 39(2):197-205. Rodgers, A. Y. (2008). Assessment of variables related to parenting behavior in mothers with young children. Children and Youth Services Review, 15(6), 123-146. Rourke, B. P. (1993). Arithmetic disabilities, specific and otherwise: A neuropsychological perspective. Journal of Learning Disabilities, 26(7), 214-226. Shalev, R. S., Auerbach, J., Manor, O., & Gross- Tsur, V. (2000). Developmental dyscalculia: Prevalence and prognosis. European Child and Adolescent, 7(3), 55-61. Shumsky, R. (2010). The effects of self- instructional training on the attending behavior, math performance and self on the attending behavior, math performance and self- talk of children with autism. Journal of Psychology, 14(6), 75-83. Stacey, K. (2008). The place of problem solving in contemporary mathematics curriculum documents. Journal of Mathematical Behavior, 24(3): 341-350. Stone, W.L. & Lagreca, A. M. (1990). The social status of children with learning disabilies: A reexamination. Jurnal of leaming Disabilities, 23(6): 32-37. Strobe, M., Van vliet, T., Hewstone, M., &Willis, H.(2002). Homesickness amonge students in tow cultures: Antecedents and conseguences. British Journal of Psychology, 93(25), 147-168. Swanson, J. & Wigal, T. (2008). Self-perceptions of competence in children with ADHD and comparison children. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 72(5), 382- 391. Taylor G.J. & Bagby M. (2010). An o verview of the alexithymia construct. In: Bar-On R, Parker JD. (editors). The handbook of emotional intelligence. 1st ed. San Francisco: Jossey-Bass, 13(3), 263-276. Watt, DJ., Vodanovich, SJ.(1999). Boredom proneness and psychological development. J Psychol; 133(3), 303-14. Waxman, S. E. (2011). A Systematic Review of Impulsivity in Eating Disorders. Impulsivity in Eating Disorders, Rev, 17(3), 408–425. Webster-Stratton, C. (2011). Mother’s and father’s perception of child deviance: Role of parent and child behaviors and parent adjustment. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 6(3), 909-915. Whittenberg, T.L. (1995). A comparison of the effects of self -control versus social skills training with socially anxious children. Dissertation Abstracts International Section A: Humanities & Social Sciences, 55(7), 1889-1210. Wolf, L. H., & Horon, E.T., & Goddard, Y. L. (2010). Effect of self-monitoring on students with learning disabilities. Human Sciences, 8(2), 263- 279. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,005 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 10,615 |