تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 358 |
تعداد مقالات | 3,140 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,619,681 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,145,446 |
کاربرد چهارمین ویرایش آزمون هوشی وکسلر کودکان در تشخیص اختلال زبان نوشتاری و ریاضی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 2، دی 1391، صفحه 59-75 اصل مقاله (277.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-2-2-91-11-4 | ||
نویسندگان | ||
طیبه شریفی* 1؛ محمد ربیعی2 | ||
1استادیارگروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد | ||
2استادیار گروه مشاوره، دانشگاه شهرکرد | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به بررسی کاربرد آزمون هوشی وکسلر- 4 در تشخیص اختلالات یادگیری می پردازد. از بین دانش آموزان ارجاعی به مراکز اختلالات یادگیری دولتی استان چهارمحال و بختیاری 37 نفر که دارای اختلال در زبان نوشتاری، 34 نفر که دارای اختلال در ریاضی بودند، بعد از مصاحبه ی بالینی انتخاب شدند. 33 نفر دانش آموز عادی همتا شده با 71 دانش آموز دارای اختلال یادگیری جهت مقایسه انتخاب شدند. ابزار اصلی پژوهش آزمون هوشی وکسلر- 4 می باشد که در استان چهارمحال و بختیاری انطباق و - هنجاریابی شده است و از ویژگ یهای روان سنجی مناسبی برخوردار می باشد. نتایج پژوهش نشان داد: 1 در خرده آزمون های فراخنای ارقام و واژگان کودکان دارای اختلال در بیان نوشتاری بیش از یک انحراف معیار با میانگین فاصله داشتندکه عملکرد ضعیفی محسوب م یشود. 2-در گروه دارای اختلال در ریاضی، آزمودنی ها عملکرد ضعیفی درخرده آزمون های طراحی با مکع بها و مفاهیم تصویری داشتند. 3- هر سه گروه در خرده آزمون های اطلاعات عمومی و حساب عملکرد ضعیفی داشت هاند. 4- در خرده آزمون های طراحی با مکعب ها و مفاهیم تصویری و همچنین هوش بهر استدلال ادراکی گروه دارای اختلال ریاضی به شکل معنی داری عملکرد ضعیف تری نسبت به دو گروه دیگر داشت هاند. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمون هوشی وکسلر- 4؛ اختلال یادگیری؛ اختلال زبان نوشتاری؛ اختلال ریاضی | ||
مراجع | ||
احدی، حسن و کاکاوند، علی( 1388 ) . اختلالات یادگیر . یتهران : ارسباران امین زاده، احمد و حسن آبادی، حسن( 1389 ). نارسایی های شناختی زیر بنایی در ناتوانی ریاضی. .201-187 ،23( فص لنام هی روا نشناسی تحولی روا نشناسان ایرانی، ( 2 دادستان، پروین ( 1379 ). روا نشناسی مرضی تحول . ی تهران: سمت. دفتر مشاوره و تحقیق آموزش و پرورش( 1373 ). گزارش جامع هنجاریابی آزمون هوشی ریون 2. تهران: وزارت آموزش و پرورش (منتشر نشده). شهیم، سیما ( 1371 ). هنجاریابی آزمون هوش وکسلر کودکان در شیراز. مجل هی علوم اجتماعی و انسانی .122-153 ،( 14 و 13 ) دانشگاه شیراز، 7 عباسی گراوند، جلیل ( 1373 ). هنجاریابی آزمون هوشی وکسلر کودکان برای دان شآموزان 9 ساله شهر تهرا . ن پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه علامه. عابدی، محمدرضا؛ صادقی، احمد و ربیعی، محمد ( 1386 ). انطباق هنجاریابی و بررسی پایایی و روایی آزمون. هوش وکسلر چهار در چهارمحال و بختیار . ی سازمان آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری. ،( مارنات،گسری( 2003 ). راهنمای سنجش روان . ی ترجمه: حسن پاشا شریفی ومحمد رضا نیکخو( 1390 چاپ پنجم تهران: سخن. مولوی، حسین ( 1372 ). هنجاریابی مقدماتی و مطالعه پایایی و اعتبار ماتری سهای پیشرونده استاندارد ریون .45-32 ،( 1 و 2 ) در اصفهان و شهر باب . ک مجل هی پژوهشی دانشگاه اصفهان، 5 Cohen. A., Fiorello. C. A. & Farely. F. H. (2006). The cylindrical structure of the Wechsler Intelligence scale for children-Iv: A retest of the Guttmann model of intelligence. Intelligence. Corrected prool. CA: Brooks&Cole. Dumont, R., & Rapport, L. J. (2008). Interpreting the WISC-IV. In J.M. Sattler, (Ed). Assessment of children: Cognitive foundations. (5th Ed). 364-402. Flangan. D. P., & Kaufman. A. S. I. (2004) Essential of WISC- IV assessment. Hoboken. New Jersey: John Wiley & sons. Folk. R. F., Silverman. L. K., Jmoran, D. (2004). Using two WISC-IV indices to identify the gifted. Paper present at the 51st Annual convention of the National Association for Gifted Children. Gresham, F.M., & Vellutino, F.R. (2010). What is the Role of Intelligence in the Identification of Specific Learning Disabilities? Issues and Clarifications. Learning Disabilities Research and Practice, 25 (4), 194-206. Goldstein, S. (2011). Learning Disabilities in Childhood. In S. Goldstein, J.A. Naglieri, & M. DeVries, (Eds.), Learning and Attention Disorders in Adolescence and Adulthood: Assessment and Treatment (2nd Ed.) (pp. 31-58).New Jersey: John Wiley & Sons, Inc. Hale, J., Alfonso, V., Berninger, V., Bracken, B., Christo, C., Clark, E. & et al.(2010). Intervention, Comprehensive Evaluation, and Specific Learning Disabilities Identification and Intervention: an Expert White Paper Consensus.Learning Disability Quarterly, 33, 223-236. Kaufman, A. S., & Lichtenberger, E. O. (2000). Essentials of WAIS-III assessment. New York: Wiley. Kaufman, A. S., Kaufman, J. C., Balzopal, R.,& Mchean, J. E. (1996). Comparison of three WISC-III short forms. Journal of Clinical Psychology, 25(2), 97-105. Kavale, K.A. (2005). Identifying Specific Learning Disability: Is Responsiveness to Intervention the Answer? Journal of LearningDisabilities, 38 (6), 553-562. Lezak,L.D.(1983).Neuropsychologycal assessment.New York: oxford university press. Sattler, J. M. (2001). Assessment of children: Cognitive applications (4th Ed). San Diego, CA: Author. Sattler, J. M. (2002). Assessment of children: Behavioural and clinical applications (4th ed.). La Mesa, CA: Jerome M. Sattler Publisher. Sattler, J. M. & Dumont, R. (2008). Wechsler Intelligence Scale for Children- (4th Ed) (WISC-IV): Description. In J.M. Sattler Assessment of Children: Cognitive Foundations (5th Ed), 265-315. Silverman, L. K., Gilman, B.,& Falk, R, F. (2007). Who and the gifted using the new WISCIV. Denver, Colorado: Gifted Development Center. Sullivan, P. M. (1997). Factor analysis of the WISC-III with defacing hard of hearing children. New Jersey: Center of Psychological Services. Taddei, S. (2011). Evaluation of children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder and Specific Learning Disability on the WISC and CognitiveAssessment System. Social and Behavioral Sciences, 29, (2) 574 – 582 Vogel, M. O. (2002). The utility to the WAIS- III versus the WISC- III in sixteen year olds with learning disability. Dissertation of PhD Degree, Loyola university of Chicago. Wechsler, D. (1997). Wechsler Adult Intelligence Scale (3rd Ed). San Antonio, TX: The Psychological Corporation. Wechsler, D. (2003a). WISC-IV: Administration and scoring manual. A San Antonio: The psychological corporation. Wechsler, D. (2003b). WISC-IV: technical and interpretation manual. San Antonio: The Psychological Corporation. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,074 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 13,710 |