تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 358 |
تعداد مقالات | 3,140 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,619,677 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,145,445 |
اثر آموزش فراشناختی حلّ مسئله بر ناتوانی یادگیری ریاضی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 2، دی 1391، صفحه 40-58 اصل مقاله (174.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-2-2-91-11-3 | ||
نویسندگان | ||
حسین زارع1؛ علی احمدی ازغندی* 2؛ اعظم نوفرستی3؛ علی حسینایی4 | ||
1دانشیار روانشناسی، دانشگاه پیام نور | ||
2دانشجوی دکتری تخصصی دانشگاه پیام نور | ||
3پژوهشگر جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم تهران | ||
4دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی | ||
چکیده | ||
اثر آموزش فراشناختی حل مسئله بر ناتوانی یادگیری ریاضی در دانش آموزان پایه های چهارم و پنجم ابتدایی بررسی شد. بدین منظور 112 دانش آموز ( 67 نفر پایه ی چهارم و 65 نفر پایه ی پنجم) از 22 منطقه شهر تهران به روش نمونه برداری خوشه ای انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروه های آزمایش و گواه گماشته شدند. پس از آموزش فراشناختی به گروه آزمایش، دو گروه به آزمون های ناتوانی یادگیری ریاضی پاسخ دادند و پس از حدود 3 ماه آزمون پیگیری بر روی افراد گروه آزمایش انجام شد. نتایج نشان دادندکه آموزش فراشناختی حل مسئله باعث بهبود عملکرد دانش آموزان در حل مسئله و نمره ی کلی ریاضی در پس آزمون نشد؛ اما با گذشت زمان این توانائ یها بهبود یافتند و به سایر تکالیف نیز تعمیم پیدا کردند. بین پایه های چهارم و پنجم در بهر هگیری از آموزش فراشناختی تفاوت معناداری وجود نداشت. با توجه به مشکلات حاصل از آموزش و سنجش توانایی ریاضی و مهارت های فراشناختی این یافته ها در ارتباط با آموزش فراشناختی برای بهبود ناتوانی یادگیری ریاضی مورد بحث قرار گرفتند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش فراشناختی؛ حل مسئله ی ریاضی؛ ناتوانی یادگیری | ||
مراجع | ||
ازخوش، منوچهر( 1379 ). کاربرد آزمو نهای روانی و تشخیص بالینی. تهران: نشر روان. 1. schema 2. neuropsychologic بشارود، سیمین ( 1379 ). تأثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر عملکرد حلّ مسئله ریاضی دانش آموزان عقب مانده ذهنی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی دانشگاه تهران. دادستان، پریرخ( 1355 ). روان شناسی پیاژه و کاربرد آموزشی آن. مجل هی روا نشناسی ،دوره قدیم، .207-225 ،( 14 و 15 )5 رمضانی، مریم ( 1379 ). تأثیر برنامه ها ی ترمیمی در فراگیری دانش آموز ان حساب نارسا . پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی دانشگاه تهران. سادوک، بنیامین - سادوک، ویرجینیا ( 2003 ). خلاصه روانپزشکی علوم رفتار ی/ روا نپزشکی بالین . ی جلد 3. ترجمه ی حمید رفیعی و خلیل. سجانیان( 1385 ). تهران: ارجمند. کله، پیترو چان، لورنا ( 1990 ). رو شها و را هبردها در تعلیم و تربیت کودکان استثنائ ی. ترجمه فرهاد ماهر( 1373 )، تهران: قومس. گویا، زهر ا( 1377 ). نقش فراشناخت در یادگیری حل مسئله ی ریاضی . مجل هی رشد آموزش ریاض ی، .13-18 ،(15)14 ملک پور، زهرا سودابه ( 1373 ). تهیه و تنظیم آزمون تشخیص ریاضی و استفاده از آن در بررسی و مقایسه ی عملکرد دانش آموزان عادی و دارای ناتوانی در محاسبه در کلاس های سوم و چهارم ابتدایی 1372 . پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی - دبستان های شهر مشهد در سال تحصیلی 73 دانشگاه علامه طباطبایی. Akturk,. A.O.& Sahin,. I.(2011). Literature Review on Metacognition and its Measurement. Procedia social and behavioral sciences,15(3),3731-3736. Bayat, S. & Tarmizi, R. A. (2010). Assessing cognitive and metacognitive strategies during Algebra problem solving among university students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 8(3), 403-410. Bransford, J. D., Brown, A. L. & Cocking, R. R. (1999). How People Learn: Brain, Mind, Experience, and School. Committee on Developments in the Science of Learnig, Commission on Behavioral and Social Sciences and Education. National Research Council. Cardelle-Elawar, M. (1992). Effects of teaching metacognitive skills to students with low mathematics ability. Teaching and Teacher Education, 8(2) ,109-121. Cardelle-Elawar, M. (1995). Effects of metacognitive instruction on low achievers in mathematics problems. Teaching and Teacher Education, 11(1) , 81-95. Flavell, J. H., Miller, P. H. & Miller, S. A. (1993). Cognitive development. New Jersey : Prentice Hall. Lucangeli, D. & Cornoldi, C. (1997). Mathematics and metacognition: what is the nature of the relationship? Mathematical Cognition. 3(2) , 121-139. Montague, M. (1992). The effects of cognitive and metacognitive strategy instruction on the mathematical problem solving of middle school students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 25(4), 230-248. Panaoura, A. & Philippou, G. (2007). The developmental change of young pupils’ metacognitive ability in mathematics in relation to their cognitive abilities. Cognitive Development, 22(2) , 149-164. Pilten, P. & Yener, D. (2010). Evaluation of metacognitive knowledge of 5th grade primary school students related to non-routine mathematical problems. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2(3), 1332-1337. Schraw,G.(2009).A Conceptual analysis of five measure of metacognitive monitoring. Metacognition learning, 4(3), 33-45. Swanson, H. L. & Rhine, B. (1985). Strategy transformation in learning disabled children’s math performance clues to the development of expertise. Journal of Learning Disabilities, 10(4), 596-603. Teong, S. K. (2003). The effect of metacognitive training on mathematical word-problem solving. Journal of Computer Assisted Learning, 19(4), 46-55. Tobias, S. and Everson, H. T. (2002). Knowing What You Know and What You Don’t: Further Research on Metacognitive Knowledge Monitoring (Research Report No.2002- 3) Ne.NewYork:The College Board. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,266 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,124 |