تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,791 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,664 |
تأثیر شبیهسازیهای آموزشی مبتنی بر رایانه بر هدفگرایی تحصیلی و عملکرد یادگیری دانشآموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 6، دوره 10، شماره 1، فروردین 1400، صفحه 72-87 اصل مقاله (8.51 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2021.1138 | ||
نویسندگان | ||
مریم رجبیان ده زیره* 1؛ فریبا درتاج2؛ حمید رضا مقامی3؛ کلثوم نامور1 | ||
1گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
3گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر شبیهسازیهای آموزشی بر هدفگرایی تحصیلی و عملکرد یادگیری دانشآموزان بود. روش ها روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دوم دبیرستان شهر بادرود در سال تحصیلی 1396-1397 بودند که شصت نفر از آنها (سی نفر گروه آزمایش) و (سی نفر گروه کنترل) با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. گروه آزمایش با استفاده از شبیهسازی فت و گروه کنترل به روش سنتی در شش جلسه یکساعته آموزش دیده بودند. پیشآزمون ـ پسآزمون دو گروه با استفاده از پرسشنامه اجرا شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه هدفگرایی تحصیلی بوفارد و همکاران و عملکرد یادگیری مهدیپور بود. یافته ها یافتهها نشان داد در هدفگرایی تحصیلی و مؤلفههای آن (جهتگیری هدف تسلط، جهتگیری عملکرد و جهتگیری پرهیز از شکست) و متغیر عملکرد یادگیری تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت (001/0>P). نتیجه گیری به طورکلی نتایج نشان داد استفاده از شبیهسازی آموزشی بر هدفگرایی تحصیلی و عملکرد یادگیری دانشآموزان و همچنین مؤلفههای هدفگرایی تحصیلی تأثیر دارد و باعث افزایش هدفگرایی تحصیلی و بهبود عملکرد یادگیری در دانشآموزان میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
شبیهسازی آموزشی؛ هدفگرایی تحصیلی؛ عملکرد یادگیری | ||
مراجع | ||
خزاعی، کبری، محمدزاده، مصطفی و پورشافعی، هادی. (1397). تأثیر آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) بر انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی در درس شیمی پایه دوم تجربی دانشآموزان متوسطه دوم. پنجمین کنفرانس بینالمللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی، قزوین. خیراندیش، آصف و سیمیاری، مهدی. (1397). افزایش علاقهمندی دانشجویان به یادگیری با استفاده از شبیهسازی و تأثیر آن در نحوه عملکرد دانشجویان در آزمایشگاه فیزیک مکانیک. پنجمین کنفرانس ملی روانشناسی علوم اجتماعی و تربیتی، بابل. درتاج، فریبا، زارعی زوارکی، اسماعیل، علیآبادی، خدیجه، فرجاللهی، مهران و دلاور، علی (1397). تأثیر آموزش از راه دور مبتنی بر موک بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، 10(35)، 20-1. دهستانی، مهدی، زنگنه، فیروزه، جعفرزاده، ربابه و خدادوست، ساناز. (1398). مقایسۀ سبکهای یادگیری و هدفگرایی تحصیلی در دانشآموزان دوزبانه و تکزبانه. روانشناسی فرهنگی، 3(1)، 207-193. دهقانی ناژوانی، علی و زارع پور، مریم. (1395). رابطه جهتگیری هدف با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دندانپزشکی شیراز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 16(251)، 218-210. زنگنه، حسین و ساعدی، نرگس. (1395). تأثیر شبیهسازی آموزشی سهبعدی مفاهیم فضایی درس هندسه بر یادگیری-یادداری دانشآموزان سال سوم متوسطه. دو ماهنامه علمی پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9(6)، 438-432. زنگنه، حسین. (1394). مبانی نظری و عملی تکنولوژی آموزشی. تهران: آوای نور. سرمد، زهره، حجازی، الهه و بازرگان، عباس(1390). روش تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه. شارعینیا، حبیب، سید محمدی، سیده ندا، سعادتی، نیلوفر، رضادوست، فاطمه، محمدیان، بتول و ابراهیمی، نجمه. (1397). بررسی وضعیت تعلل ورزی، فرسودگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان پرستاری. دوماهنامه علمی-پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۱۱(۶)، 19-12. صادق زاده، صفورا. (1395). بررسی تأثیر نرمافزار شبیهسازی احیای قلبی ریوی بر دانش و عملکرد دانشجویان دوره کارورزی پزشکی در دوره طب اورژانس. پایاننامه کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران. قراباغیان، اعظم و شهابی، سمیرا. (1395). تأثیر استفاده از شبیهسازی آموزشی بر میزان یادگیری و انگیزش درونی دانشجویان. اولین کنفرانس ملی پژوهشهای نوین در روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی، اهواز. کوهستانی نژاد طاری، آذردخت، اباذری، زهرا و میرحسینی، زهره. (1397). سواد فناوری معلمان در سند برنامه درسی ملی آموزش و پرورش حوزه تربیت و یادگیری کار و فناوری. مجله فناوری آموزش، 12(3)، 248-237. محمدی، محمود و حسینی، سید وحید. (1396). شبیهسازیهای کامپیوتری، ابزاری قوی برای تدریس فیزیک. سومین کنفرانس بینالمللی پژوهش در علوم و مهندسی، بانکوک. محمودلو، علی، کاظمزاده، محمد و بشیری کسمایی، آرمان. (1397). کاربرد تکنولوژی و آموزش مجازی در شیمی. همایش بینالمللی سالانه افقهای نوین در مهندسی برق، کامپیوتر و مکانیک، تهران. محمودی، مهدی و حسینی، زهرا. (1394). تأثیر شبیهسازی رایانهای بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان در درس کامپیوتر. پژوهش در آموزش، 1(4)، 31-25. مرادی مخلص، حسین. (1394). مقایسه اثربخشی الگوریتمهای بهینهساز یادگیری در نرمافزارهای شبیهسازیشده بر مهارتهای تعاملی. پایاننامه کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران. مقامی، حمیدرضا و نیلی، محمدرضا. (1391). شبیهسازیهای آموزشی و نقش آن در آموزش نیروهای انتظامی. مطالعات مدیریت بر آموزش انتظامی، 5 (17)، 34-19. ملکیان، فرامرز و ملک محمدی، سوسن. (1395). بررسی نقش درسافزارهای شبیهسازی آموزشی در یادگیری و مهارتآموزی دانشجویان پرستاری. دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت و علوم انسانی، استانبول. مهتری آرانی، محمد، رجبیان ده زیره، مریم، باغبانی، ابوالفضل و ستوده آرانی، حسین (1397). تأثیر شبیهسازی آموزشی مبتنی بر رایانه بر بهزیستی ذهنی و یادگیری مادامالعمر در دانشآموزان. نشریه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 11(5)، 13-1. مهدیپور، مصطفی (1393). تأثیر عوامل انگیزش یادگیری بر عملکرد یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی (مطالعه موردی: دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گیلان). پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت،دانشگاه آزاد اسلامی رشت. Alenezi, A. (2019). The impact of simulation on teaching effectivness and student learning performance. International Journal on Integrating Technology in Education, 8(3), 11-18.
AlleyDog.com© 1998-2020. All material within this site is the property of AlleyDog.com. This material may not be reprinted or copied for any reason without the express written consent of AlleyDog.com.
Bai, Y., Mo, D., Zhang, L., Boswell, M., & Rozelle, S. (2016). The impact of integrating ICT with teaching: Evidence from a randomized controlled trial in rural schools in China. Computers & Education, 96, 1-14.
Batuyong, C. T., & Antonio, V. V. (2018). Exploring the effect of interactive simulation-based activities on students’ performance and learning experiences in electromagnetism. Asia Pacific Journal of Multidisciplinary Research, 6(2), 121-131.
De Smale, S., Overmans, T., Jeuring, J., & Van de Grint, L. (2015). The effect of simulations and games on learning objectives in tertiary education: A systematic review. International Conference on Games and Learning Alliance, Switzerland.
Dehestani, M., Zangane, F., Jafarzadeh, R., & Khodadoust, S. (2019). Comparison of Learning Styles and Academic Goal Orientation in Bilingual and Monolingual Students. Cultural Psychology, 3(1), 193-207. (Persian)
Dehghani Nazhvani, A., & Zarepour, M. (2016). Relationship between goal orientation and academic achievement in dental students of Shiraz University. Iranian Journal of Medical Education, 16(251), 210-218. (Persian)
Dortaj, F., Zavaraki, E. Z., Aliabadi, K., Farajollahi, M., & Delavar, A. (2017). The impact of distance education (based Mooc) on academic performance of PNU. Quarterly Journal of Research in Educational Systems, 10(35), 1-20. (Persian)
Dyah, P., Elaine, H., & Johnson, A. J. (2016). Bilingual health communication: Distinctive needs of providers from five specialties. HHS, 28(6), 557-567.
Gharebaghian, A., & Shahabi, S. (2016). The effect of using educational simulation on students' learning and intrinsic motivation. The First National Conference on New Research in Psychology, Counseling and Educational Sciences, Ahvaz. (Persian)
Gill, S. S. (2015). The impact of simulation on students learning & performance in blended format, a camparison between business and engineering students. International Academic Conference Proceedings, Athens.
Kalani, Z., Vaziri, S. F., & Koohpayezadeh, J. (2016). Comparison of the education effect in simulated environment with educational film on acquiring midwifery students' episiotomy skill. Med Edu Dev, 11(1), 91-99.
Khazaei, K., Mohammadzadeh, M., & Pour Shafeie, H. (2018). The effect of information and communication technology (ICT) education on motivation and academic achievement in chemistry lessons of experimental second grade in secondary high school students. Fifth International Conference on Psychology, Educational Sciences and Lifestyle, Ghazvin. (Persian)
Kheyrandish, A., & Simsari, M. (2018). Increase students' interest in learning using simulation and its effect on how students performance in the Physics and Mechanics Laboratory. Fifth National Conference on Psychology of Social and Educational Sciences, Babol. (Persian)
Kohestani Nejad Tari, A., Abazari, Z., & Mirhoseini, Z. (2018). Teachers’ technology literacy in Iran’s national curriculum on education and training in work and technology. Technology of Education Journal, 12(2), 237-248. (Persian)
Maghami, H. R., & Nili Ahmadabadi, M. R. (2012). Educational simulation and its role in education of law enforcement. Quarterly Journal of Management on Disciplinary Education, 1(17), 19-34. (Persian)
Mahdipour, M. (2015). The effect of learning motivation factors on learning performance of Islamic Azad University students (Case study: Postgraduate students of Islamic Azad University, Guilan Science and Research Branch). MA Thesis managment, Islamic Azad Rasht University. (Persian)
Mahmoodlu, A., Kazemzadeh, M., & Bashiri Kasmaie, A. (2018). Application of technology and virtual education in chemistry. Annual International Conference on New Horizons in Electrical, Computer and Mechanical Engineering, Tehran. (Persian)
Malekian, F., & Malek Mohammadi, S. (2016). Investigating the role of educational simulation tools in learning and skills training of nursing students. 2nd International Conference on Management and Humanities, Istanbul. (Persian)
Mohammadi, M., & Hoseini, S. V. (2018). Computer simulations are a powerful tool for teaching physics. Third International Conference on Research in Science and Engineering, Bangkok.
Moradi Mokhles, H. (2015). Comparison of the effectiveness of optimized learning algorithms in simulated software on interactive skills. MA Thesis for educational technology, Allameh Tabatabaii University. (Persian)
Palardy, G. J., Rumberger, R. W., & Butler, T. (2015). The effect of high school socioeconomic, racial, and linguistic segregation on academic performance and school behaviors. Teachers College Record, 117(12), 12-19.
Rashidi Fakari, F., Kordi, M., Mazloom, S. R., Khadivzadeh, T., Tara, M., & Akhlaghi, F. (2015). Comparing the effect of traditional, web based and simulation training on midwifery students' clinical competence in postpartum hemorrhage management. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences, 25(123), 65-77. (Persian)
Rodriguez, E. D., Plana, N. M., Diaz-Siso, J. R., & Flores, R. L. (2019). Bilateral sagittal split osteotomy: description of surgical technique to complement the procedural cognition simulation in the craniofacial interactive virtual assistant-professional edition. The Journal of Craniofacial Surgery, 30(8), 2324-2327.
Sadeghzadeh, S. (2016). The effect of cardiopulmonary resuscitation simulation software on knowledge and practice of medical internship students in emergency medicine. MA Thesis for educational technology, Allameh Tabatabaei University. (Persian)
Sarmad, Z., Hejazi, E., & Bazargan, A. (2011). Research methods in behavioral sciences. Tehran: Agha Publications. (Persian)
Shareinia, H., Seyed Mohamadi, S. N., Saadati, N., Rezadost, F., Mohammadian, B., & Ebrahimi, N. (2019). Assessment of procrastination, academic burnout, academic performance and related factors in nursing students of Gonabad School of nursing and midwifery. Education Stretegies in Medical Sciences, 11(6), 12-19. (Persian)
Vlachopoulos, D., & Makri, A. (2017). The effect of games and simulations on higher education: A systematic literature review. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 14(1), 22-30.
Zanganeh, H. (2015). Theoretical and practical foundations of educational technology. Tehran: Avaye Noor. (Persian)
Zangeneh, H., & Saedi, N. (2017). The effect of three-dimensional simulation of geometry concepts on students learning and retention in third grade of high school. Education Stretegies in Medical Sciences, 9(6), 431-438. (Persian)
Zulfiqar, S., Zhou, R., Asmi, F., & Yasin, A. (2018). Using simulation system for collaborative learning to enhance learner’s performance. Cogent Education, 5(1), 1-13. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,784 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,258 |