تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,019 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,475 |
بررسی نقش درگیری (مشارکت) والدین در پایستگی تحصیلی دانشآموزان با میانجیگری رضایت و اشتیاق تحصیلی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 8، دوره 10، شماره 1، فروردین 1400، صفحه 102-115 اصل مقاله (6.26 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2021.1130 | ||
نویسنده | ||
رضوان صالحی* | ||
گروه مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط ساختاری درگیری (یا مشارکت) والدین و پایستگی تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی با میانجیگری رضایت و اشتیاق تحصیلی بوده است. به این منظور، از بین دانشآموزان دبیرستانی شهرستان شهرکرد 330 نفر (150 پسر و 180 دختر) به شیوه تصادفی خوشهای انتخاب و با پرسشنامههای درگیری والدین، پایستگی تحصیلی، رضایت تحصیلی، اشتیاق تحصیلی مورد بررسی قرار گرفتند. روش ها برای بررسی مدل مفروض و روابط بین متغیرها از تحلیل مسیر استفاده شد. در این مدل، چنین فرض شد که مشارکت والدین، متغیر آشکار برونزا؛ رضایت و اشتیاق تحصیلی، متغیرهای آشکار میانجی و پایستگی تحصیلی، متغیر آشکار درونزاست. یافته ها مشارکت والدین از طریق دو متغیر رضایت و اشتیاق تحصیلی به افزایش پایستگی تحصیلی میانجامد. مقدار شاخص گزارششده (1/49) برای کایاسکوئر نسبی حاکی از وضعیت خوب برای این مدل است. شاخص برازش توکر لویس و شاخص برازش تطبیقی نیز حاکی از قابل قبول بودن و حتی عالی بودن مدل بود. مقدار شاخص ریشه دوم میانگین مربعات باقیمانده 0/03 بوده که بیانگر آن است که مدل حاضر تأیید شده و با دادهها برازش دارد. نتیجه گیری خلاصه نتایج حاکی از آن است که مشارکت والدین با واسطهگری رضایت و اشتیاق تحصیلی بر پایستگی تحصیلی تأثیر می گذارد. بنابراین، مشارکت، درگیری و همراهی والدین با دانشآموزان در انجام وظایف تحصیلی میتواند اشتیاق و رضایت آنان را در امر تحصیل افزایش دهد و این امر به دانشآموزان کمک میکند که بر موانع و چالشهای تحصیلی غلبه کنند و پایستگی بیشتری داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
درگیری والدین؛ پایستگی تحصیلی؛ رضایت تحصیلی؛ اشتیاق تحصیلی | ||
مراجع | ||
اسماعیلی قاضی ولوئی، فریبا؛ اسدی شیشه گران، سارا و قمی، میلاد. (1396). بررسی رابطه سبک زندگی والدین، ادراک خود و عوامل انگیزشی با پایستگی تحصیلی. رشد آموزش مشاور مدرسه، 12(3)، 62-56. ربیعی، محمد. (1394). پایستگی تحصیلی: نقش عوامل پایدار و ناپایدار روانشناختی. دو فصلنامه مشاوره کاربردی، 5(2)، 56-37. زلالی، بهروز و قربانی، فاطمه. (1393). مقایسهی انگیزش تحصیلی و اشتیاق به مدرسه در دانشآموزان با و بدون نارساخوانی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 3(4)، 44-58. صالحی، رضوان .(۱۳۹۳). تدوین مدل مشاوره تحصیلی و بررسی تاثیر آن بر موفقیت تحصیلی دانشآموزان پایه اول دبیرستان. پایاننامه دکترای مشاوره تحصیلی-شغلی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه اصفهان. کریمی، ملیحه .(1391). بررسی رابطه بین پایستگی تحصیلی با ادراک خود و فراشناخت در دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره مدرسه. دانشگاه علامه طباطبائی. Al-Alwan, A. (2014). Modeling the relations among parental involvement, school engagement and academic performance of high school students. International Education Studies, 7(4), 47-56.
Bakker, A. B. & Demerouti, E. (2008). Towards a model of work engagement. Career Development International, 13(3), 202-222.
Boonk, L., Gijselaers, H. J. M., Ritzen, H., & Brand-Gruwel, S. (2018). A review of the relationship between parental involvement indicators and academic achievement. Educational Research Review, 24, 10-30.
Castro, M., Expósito-Casas, E., López-Martín, E., Lizasoain, L., Navarro-Asencio, E., & Gaviria, J. L. (2015). Parental involvement on student academic achievement: A meta-analysis. Educational Research Review, 14, 33-46.
Catsambis, S. (2001). Expanding knowledge of parental involvement in children’s secondary education: connections with high school seniors’academic success. Social Psychology of Education, 5, 149–177.
DeGarmo, D. S., & Martinez, C. R. (2006). A culturally informed model of academic well-being for Latino youth: the importance of discriminatory experiences and social support. Family Relations, 70, 1231–1245.
Fan, X., Chen, M. (2001). Parental involvement and students' academic achievement: A Meta-analysis. Educational Psychology Review, 13(1), 1-22.
French, S. E., Seidman, E., Allen, L., & Aber, J. L. (2000). Racial/ethnic identity, congruence with the social context, and the transition to high school. Journal of Adolescent Research, 15, 587−602.
Green, J., Liem, G. A. D., Martin, A. J., Colmar, S., Marsh, H. W., & McInerney, D. (2012). Academic motivation, self-concept, engagement, and performance in high school: Key processes from a longitudinal perspective. Journal of Adolescence, 35(5), 1111-1122.
Hershberger, M. A., & Jones, M. H. (2018). The influence of social relationships and school engagement on academic achievement in maltreated adolescents. Journal of Adolescence, 67, 98-108.
Hill, N. E., & Tyson, D. F. (2009). Parental involvement in middle school: a meta analytic assessment of the strategies that promote achievement. Developmental Psychology, 45, 740-763.
Jeynes, W. (2010). Parental involvement and academic success? Routledge: New York.
Jeynes, W. H. (2007). The relationship between parental involvement and urban secondary school student academic achievement: A meta-analysis. Urban education, 42 (1), 82-110.
Karbach, J., Gottschling, J., Spengler, M., Hegewald, K., & Spinath, F. M. (2013). Parental involvement and general cognitive ability as predictors of domain-specific academic achievement in early adolescence. Learning and Instruction, 23, 43-51.
Kristof-Brown, A. L., Zimmerman, R. D., & Johnson, E. C. (2005). Consequences of individuals’ fit at work: A meta- analysis of person–job, person–organization, and person–supervisor fit. Personnel Psychology, 58, 281–342.
Levpuscek, M. P., & Zupancic, L. (2009). Math achievement in early adolescence: the role of parental involvement, teacher’s behavior and student’s motivational beliefs about math. Journal of Early Adolescence, 29, 541-570.
Marshall, I. A., & Jackman, G. A. (2015). Parental Involvement, Student Active Engagement and the ‘Secondary Slump’Phenomenon—Evidence from a Three-Year Study in a Barbadian Secondary School. International Education Studies, 8 (9), 84-96.
Martin, A. J., Colmar, S. H., Davey, L. A & Marsh, H. W. (2010). Longitudinal modelling of academic buoyancy and motivation: Do the 5Cs hold up over time? British Journal of Educational Psychology, 80(3), 473–496.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2008). Academic buoyancy: Towards an understanding of students' everyday academic resilience. Journal of School Psychology , 46 , 53–83.
Ouweneel, E., Le Blanc, P.M. & Schaufeli, W.B. (2011). Flourishing students: A longitudinal study on positive emotions, personal resources, and study engagement. The Journal of Positive Psychology, 6 (2), 142-153.
Rodriguez, J. L. (2002). Family environment and achievement among three generations of Mexican American high school students. Applied Developmental Science, 6, 88–94.
Schaufeli, W. B. & Bakker, A. B. (2004). Job demands, resources and their relationship with burnout and engagement. Journal of Organization Behavior, 25, 293-315.
Schaufeli, W. B., Martinez, I. M., Pinto, A. M., Salanova, M, & Bakker, A. B. (2002). burnout and engagement in university students: A cross-national study. Journal of Cross-Cultural Psychology, 33 (5), 464-481.
Singh, K., Bickley, P. G., Trivette, P S., Keith, T. Z., Keith, P. B., & Anderson, E. (1995). The effects of four components of parental involvement on eighth grade student achievement: Structural analysis of NELS-88 data. School Psychology Review, 24, 299–317.
Updegraff, K. A., McHale, S. M., Whiteman, S. D., Thayer, S. M., & Crouter, A. C. (2006). The nature and correlates of Mexican- American adolescents’time with parents and peers. Child Development, 77, 1470–1486.
Zulalie, B., & Ghorbani, F. (2014). Comparison of academic motivation and school engagement in students with and without dyslexia. Journal of Learning Disabilities, 3(4), 44-58. (Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,948 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,461 |