 
				| تعداد نشریات | 30 | 
| تعداد شمارهها | 434 | 
| تعداد مقالات | 3,799 | 
| تعداد مشاهده مقاله | 6,030,678 | 
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,167,899 | 
| مدل سازی تاثیر رهبری اخلاقی بر توانمند سازی معلمان با میانجی گری اشتیاق شغلی | ||
| رهبری آموزشی کاربردی | ||
| مقاله 3، دوره 1، شماره 3، آذر 1399، صفحه 33-50 اصل مقاله (775.29 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| میکائیل احدپور* 1؛ محمدرضا بهرنگی2 | ||
| 1مدیر آموزگار- آموزش و پرورش | ||
| 2استاد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران-ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر رهبری اخلاقی بر توانمند سازی معلمان با میانجی گری اشتیاق شغلی می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و توصیفی - همبستگی از نوع معادلات ساختاری می باشد. جامعه ی آماری شامل کلیه ی معلمان زن و مرد به تعداد 350 نفر می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای یک مرحله ای 183نفر به به عنوان نمونه انتخاب گردیدند . جهت گردآوری داده ها از سه پرسشنامه ی استاندارد رهبری اخلاقی کالشوون و همکاران (2011)، توانمند سازی اسپریتزر و میشرا (1997) و اشتیاق شغلی شوفلی و سالانوا (2001) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS V23 و LISREL V 8. 8 استفاده گردید. نتایج نشان داد که ضریب همبستگی بین رهبری اخلاقی و توانمند سازی ( 637/0 r=)، رهبری اخلاقی و اشتیاق شغلی ( 44/0r = ) و اشتیاق شغلی و توانمند سازی (644/0r =) بوده و رابطه ی آن ها معنادار است. همچنین نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مقدار بارهای عاملی بین رهبری اخلاقی و توانمند سازی معلمان 79/0 و رهبری اخلاقی و اشتیاق شغلی 00/1 بوده و رابطه ی آن ها معنادار است. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که ضریب مسیر استاندارد بین رهبری اخلاقی و توانمند سازی 47/0 می باشد، بنابراین اثر مستقیم معنادار است و ضریب مسیر بین رهبری اخلاقی و اشتیاق شغلی 43/0 و بین اشتیاق شغلی و توانمند سازی 60/0 می باشد. بنابراین اثر غیر مستقیم بین رهبری اخلاقی و توانمند سازی نیز معنادار است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اشتیاق شغلی؛ توانمند سازی؛ رهبری اخلاقی | ||
| مراجع | ||
|  | ||
| آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,416 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,381 | ||