| تعداد نشریات | 30 |
| تعداد شمارهها | 437 |
| تعداد مقالات | 3,831 |
| تعداد مشاهده مقاله | 6,325,085 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,252,845 |
نقش میانجی خودکارآمدی رایانهای در رابطه رغبت شغلی و کیفیت فناوری با کاربست فناوری در فرایند آموزش | ||
| رهبری آموزشی کاربردی | ||
| مقاله 7، دوره 1، شماره 3، آذر 1399، صفحه 91-103 اصل مقاله (765.47 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| طیبه سیدابراهیمی* 1؛ اکبری کیهان2 | ||
| 1تحقیقات آموزشی ،گروه علوم تربیتی ،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران | ||
| 2معاون فرهنگی ع.س.فا.ا.اردبیل و عضو گروه علمی ساعس ناجا. | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف نقش میانجی خودکارآمدی رایانهای در رابطه رغبت شغلی و کیفیت فناوری با کاربرست فناوری در فرایند آموزش انجام گرفت. این پژوهش از جنبه هدف کاربردی و از نظر روش همبستگی (مدل معادلات ساختاری) بود. جامعه آماری را تمامی معلمان مدارس متوسطه اول و دوم شهرستان سلماس(635 نفر) تشکیل داد که به روش نمونه-گیری خوشهی چندمرحلهای و براساس جدول کرجسی و مورگان 239 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای پرسشنامه اشتیاق شغلی، سالوناوا و شوفلی؛ کیفیت خدمات فناوری، بکارگیری فناوری اطلاعات هوشیاری (1393) و پرسشنامه خودکارآمدی رایانهای مورفی و همکاران(1989) بود که روایی محتوایی و سازه ابزارها و پایایی آنها به روش ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده-ها از نرمافزارهای SPSS و LISREL استفاده گردید. نتایج نشان داد که ضریب تأثیر مستقیم رغبت شغلی بر خودکارآمدی رایانه33 /0 = β و همچنین ضریب تاثیر مستقیم کیفیت خدمات فناوری بر خودکارآمدی رایانه 50 /0 = β و ضریب غیرمستقیم 18/0 و معنادار بود که این نتایج حاکی از آن است متغیرهای پیشبین رغبت شغلی و کیفیت خدمات فناوری میتوانند از طریق متغیر میانجی خودکارآمدی رایانه بر کاربست فناوری تأثیر بگذارند و آن را تبیین نماید. با توجه به این نتایج میتوان گفت اگر خودکارآمدی فناوری معلمان مدنظر قرار داده شود، نتایج ارزندهای در جهت کاربست فناوری بدست خواهد آمد و در صورتی که رغبت شغلی معلمان نیز حاکم باشد کاربست فناوری و نیز یادگیری اصول و مهارتهای آن در معلمان به شکل بهتری ظهور مییابد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| رغبت شغلی؛ خودکارآمدی فناوری؛ کیفیت خدمات فناوری؛ کاربست فناوری؛ جریان آموزش | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,239 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,180 |
||