تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,742,285 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,889 |
نقش استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در هویت اجتماعی و رابطه معلم و شاگرد | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 3، آذر 1399، صفحه 77-90 اصل مقاله (704.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
صادق حامدی نسب* 1؛ وحید غلامی2؛ معصومه عزیزی3 | ||
1دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
2کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی، ایران | ||
3دکترای روانشناسی، هیئت علمی دانشگاه زابل، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در هویت اجتماعی و رابطه معلم و شاگرد است. مطالعه حاضر یک پژوهش مقطعی با رویکرد توصیفیتحلیلی بود که به صورت پیمایشی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه در استان خراسان جنوبی بودند که در سال تحصیلی 1398-1397 مشغول به تحصیل بودند. نمونهگیری به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انجام شد. ابتدا در هر شهرستان به روش خوشهای، چند مدرسه متوسطه اول به صورت تصادفی انتخاب شد، سپس بعد از دریافت مجوز، با مراجعه به دفتر آموزش هر مدرسه و بر اساس لیست دانشآموزان، افراد به روش نمونهگیری طبقهای و به صورت تصادفی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت. حجم نمونه پژوهش برابر با 200 نفر میباشد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه استاندارد استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی شی، لو، یانگ، لی و کای (2014)، پرسشنامه رابطه معلم- شاگرد مورای و زوویچ (2010) و پرسشنامه هویت اجتماعی کاروانی (2014) بود. برای سنجش همبستگی متغیرها در صورت برقراری فرض نرمالیتی از معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با هویت ملی، قومی، مذهبی و جهانی دانشآموزان دختر متوسطه اول استان خراسان جنوبی ارتباط مثبت و معنیداری دارد. همچنین بین استفاده از شبکههای اجتماعی و رابطه معلم- شاگرد رابطه معناداری وجود دارد | ||
کلیدواژهها | ||
شبکههای اجتماعی مجازی؛ هویت اجتماعی؛ رابطه معلم- شاگرد | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,045 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,025 |