تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 352 |
تعداد مقالات | 3,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,475,711 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,053,955 |
اعتباریابی مقیاس شرایط توانمندساز کارآمدی جمعی معلمان(EC-CTES) | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 3، آذر 1399، صفحه 17-32 اصل مقاله (766.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین تقوی* 1؛ محسن شاکری2؛ فرحروز زند عموقین3 | ||
1استادیار مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل | ||
2استادیار دانشگاه یزد | ||
3کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
مقیاس شرایط توانمندساز کارآمدی جمعی معلمان دنهو با هدف شناسایی زمینهها و موقعیتهایی که با مداخله در آنها بتوان خودکارآمدی جمعی و به تبع آن آموزش را بهبود بخشید، طراحی شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی پایایی و روایی این مقیاس انجام شد. با جمعآوری دادههایی از نمونهای به تعداد 178 معلم ویژگیهای فنی پرسشنامه ارزیابی شد. ثبات درونی مقیاس به روش محاسبه آلفای کرونباخ و پایایی مرکب و اعتبار عاملی مقیاس با تحلیل عاملی تاییدی انجام شد. آلفای کرونباخ ابعاد ششگانه بین 72/0 تا 83/0 و کل مقیاس برابر با 94/0 حاصل شد و همبستگی همه ابعاد با کل مقیاس معنادار بوده است. نتایج تحلیل عاملی حاکی از معناداری هر یک از پارامترهای برآورد شده، بود. همچنین شاخصهای نسبت خی دو بر درجه آزادی، برازش ریشه مربعات خطای تقریب، نیکوئی برازش، برازش تطبیقی، برازش هنجار شده به ترتیب با مقادیر 81/1، 068/0، 89/0، 95/0 و 90/0 نشاندهنده برازش قابل قبول مدل با دادهها بود. نتایج گویای آن است که مقیاس شرایط توانمندساز کارآمدی جمعی معلم از ثبات بالا و اعتبار مطلوبی در بین معلمان اردبیلی برخوردار بوده و ابزاری مناسبی جهت سنجش شرایط توانمندساز کارآمدی جمعی معلمان، برای اهداف تحقیقاتی، تشخیصی و مداخلهای است. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری آموزشی؛ شرایط توانمندساز کارآمدی جمعی؛ اعتباریابی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,725 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 938 |