تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 350 |
تعداد مقالات | 3,008 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,466,726 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,047,033 |
اثربخشی آموزش فرزندپروری هشیار مبتنی بر رویکرد ایماگوتراپی بر تعامل والد کودک مادران فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 5، دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 37، بهمن 1399، صفحه 254-267 اصل مقاله (5.17 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.32598/JLD.10.2.5 | ||
نویسندگان | ||
حسین متین1؛ ناصر یوسفی* 2؛ محیا سلگی3؛ مژگان حیاتی4 | ||
1گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
2گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران. | ||
3گروه مشاوره، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. | ||
4گروه مشاوره، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش فرزندپروری هشیار مبتنی بر رویکرد ایماگوتراپی بر تعامل والد کودک مادران فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری انجام شد. روش ها: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی و طرح مورد استفاده پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل همه مادران فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری شهر همدان در سال 1398 بودند که از بین آنها نمونهای به حجم سی نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه پانزده نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. از هر دو گروه، پیشآزمون به عمل آمد و گروه آزمایش، آموزش فرزندپروری هشیار را در چهار بخش به تعداد هشت جلسه نود دقیقهای دریافت کردند، در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد و در پایان برای هر دو گروه، پسآزمون اجرا شد. ابزار استفادهشده در این پژوهش، پرسشنامه تعامل والد فرزند پیانتا بود. اطلاعات پژوهش با استفاده از روش کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که فرزندپروری هشیار تأثیر معناداری بر تعامل و همچنین خردهمقیاسهای تعارض، نزدیکی و وابستگی مادران فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری داشت (0/001>P). نتیجه گیری: پیشنهاد میشود از این روش برای آگاه کردن والدین در زمینه برقراری ارتباط هشیار با فرزندان خود استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
فرزندپروری هشیار؛ ایماگوتراپی؛ تعامل والد-کودک؛ ناتوانیهای یادگیری | ||
مراجع | ||
ابارشی، ز.، طهماسیان، ک.، مظاهری، م. ع.، و پناغی، ل. (8831). تأثیر آموزش برنامه -ارتقای رشد روانی-اجتماعی کودک از طریق بهبود تعامل مادر- کودک- بر خود اثرمندی والدگری و رابطه مادر و کودک زیر سه سال. پژوهش در سلامت روانشناختی، 3(3)، 49-58. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,140 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,439 |