تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,779 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,657 |
اثربخشی روش آوایی و واژگانی بر بهبود مهارت خواندن انگلیسی زبانآموزان نارساخوان | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 6، دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 37، بهمن 1399، صفحه 268-281 اصل مقاله (5.8 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.32598/JLD.10.2.6 | ||
نویسنده | ||
ولی محمدی* | ||
گروه آموزشی زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف روش آوایی و واژگانی بر بهبود مهارت خواندن انگلیسی زبانآموزان نارساخوان انجام گرفت. روش پژوهش این مطالعه، از نوع پیش آزمون پس آزمون با دو گروه آزمایش به منظور انجام مقایسه بود. روش ها: جامعه آماری همه زبانآموزان مبتدی دارای اختلال نارساخوانی در شهر اردبیل بوده که از بین آنها سی نفر با روش نمونهگیری هدفمند و در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آموزش واژگان از طریق روش آوایی (آوامحور) و روش واژگانی (واژهمحور) گمارده شدند. با استفاده از آزمون سطوح واژگانی، برای درک بهتر هر دو روش آموزش و درک دقیق کیفیت و چگونگی پیشرفت در یادگیری و به یادسپاری واژگان و تأثیر آن بر مهارت خواندن، نمونه انتخابی یکدست شدند. با استفاده از روش آوایی (آوامحور) و روش واژگانی (واژهمحور)، آزمودنیهای هر دو گروه به مدت دوازده جلسه شصت دقیقهای تحت آموزش از طریق دو روش یادشده قرار گرفتند. پس از اجرای آزمایش، پسآزمون و آزمون خواندن اجرا شد. برای تحلیل نتایج بهدستآمده از روش تحلیل کوواریانس و آزمون تی مستقل استفاده شد. یافته ها: یافتهها نشان داد که هر دو گروه پیشرفت قابل توجهی در فرایند یادگیری واژگان و بهبود مهارت خواندن داشتند. با وجود این، بین عملکرد درک مطلب آزمودنیهای دو گروه، تفاوت معناداری مشاهده شد. به این معنی که زبانآموزان گروه واژهمحور عملکرد بهتری نسبت به زبانآموزان گروه آوامحور از خود نشان دادند (P<0/05) . نتیجه گیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که روشهای تدریس واژگانی (واژهمحور) و آوایی (آوامحور) تأثیر بسزایی در بهبود مهارت خواندن زبانآموزان نارساخوان دارند و اندازه این تأثیر برای روش واژگانی چشمگیرتر است. | ||
کلیدواژهها | ||
روش آوایی؛ روش واژگانی؛ مهارت خواندن؛ نارساخوانی | ||
مراجع | ||
بشیرنژاد، ح. (8931). رویکردهای آموزش مهارت نوشتاری فارسی به کودکان ابتدایی. پژوهش در آموزش ابتدایی، 1(2)، 20-27. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,683 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,388 |