تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,426 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,617 |
ارائه مدل علّی روابط ابعاد جهتگیری اهداف پیشرفت و کمکطلبی تحصیلی: نقش درگیری تحصیلی و خودکارآمدی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 9، دوره 9، شماره 3، مهر 1399، صفحه 139-161 اصل مقاله (284.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2020.1069 | ||
نویسندگان | ||
محمد حسن صیف* 1؛ احمد رستگار2؛ سعید طالبی3؛ میترا یادگار4؛ راهیل قائدی5 | ||
1دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
4کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دپارتمان مدیریت و خدمات آموزشی، آموزشکده فنی و حرفه ای دختران نی ریز، دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس، ایران | ||
5کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل علّی روابط ابعاد جهتگیری اهداف پیشرفت و کمکطلبی تحصیلی با نقش واسطهای درگیری تحصیلی و خودکارآمدی بهروش تحلیل مسیر بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر شیراز بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 265 نفر بود که با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامههای کمکطلبی تحصیلی(ریان وپینتریچ)، درگیری تحصیلی (لینن برینک و پینتریچ)، جهتگیری هدف (الیوت و مک گریگور) و خودکارآمدی (موریس) بود. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار لیزرل استفاده شد. جهت بررسی برازش مدل از شاخصهای برازندگی استفاده شده بود. در این پژوهش، شاخصهای برازش 44/2=x2/df ، 073/0RMSEA=، 97/0CFI=، 94/0=GFI و 93/0AGFI= و 048/0 P-value = گزارش شد. با توجه به نتایج بدست آمده جهتگیری هدف تحصیلی و مولفههای آن از طریق واسطهگری ابعاد درگیری تحصیلی برکمکطلبی تأثیرگذار بوده، بهطوریکه جهتگیری اجتنابی از طریق واسطهگری درگیری شناختی، درگیری عاطفی و خودکارآمدی اثر غیرمستقیم و مثبت و جهتگیری عملکردی از طریق واسطهگری درگیری عاطفی، درگیری رفتاری و خودکارآمدی دارای اثر غیرمستقیم و مثبت برکمکطلبی تحصیلی است. کلیه متغیرهای این پژوهش 37/0 از تغییرات موجود در متغیر کمکطلبی را تبیین میکنند. با توجه | ||
کلیدواژهها | ||
کمکطلبی تحصیلی؛ جهتگیری هدف؛ درگیری تحصیلی؛ خودکارآمدی تحصیلی | ||
مراجع | ||
ارشادی، راحله (1394). بررسی عوامل موثر بر فرسودگی تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد و دانشکده پزشکی شیراز (ارائه الگوی تحلیل مسیر). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور شیراز. جلیلی، فرخرو (1398). تأثیرآموزش خود تعیینگری و جنسیت بر کمکطلبی دانشجویان، فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 1، 136-122. دهقانی، یوسف؛ افشین، سیدعلی؛ حسینی، فریده سادات و سعیدی، مهری (1398). نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت با انگیزش پیشرفت، مجله روانشناسی مدرسه، 2(8)، 42-22. رجبی، سعید؛ ابوالقاسمی، عباس، نریمانی، محمد و قائمی، فاطمه (1391). اثربخشی آموزش تکانه بر خودکارآمدی و ابعاد آن در دانشآموزان دارای نشانه های (htp).،مجله روانشناسی مدرسه، 1(4)، 73- 56. زرنگ، رمضانعلی (1391). رابطه سبکهای یادگیری و درگیری تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. صیف، محمدحسن (1394). ارائه الگوی روابط علی جهتگیری هدف تحصیلی و درگیری شناختی: نقش واسطهای هیجانهای تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی. دو فصلنامه علمی– پژوهشی شناخت اجتماعی. 2 (8)، 21- 7. عطاردی، مصطفی و کارشکی، حسین (1392). نقش ابعاد کمالگرایی و جهتگیری هدف در پیشبینی خودتنظیمی دانشجویان ، دانش و پژوهش در روا نشناسی کاربردی، 2(52)، 109- 101. کیانی، قربان؛ مکتبی، غلامحسین؛ بهروزی، ناصر و مروتی، ذکراله (1394). اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر شایستگی اجتماعی، عملکرد در تکالیف، نظریه ذهن و کمکطلبی دانشآموزان پسر دوره دوم ابتدایی دارای ناتوانی های یادگیری. مجله روانشناسی، 4 (22)، 186- 173. محمودیان، حسن؛ صغری، هادی؛ آقایی، حدیث؛ رضوانیفر، شیرین و میرمحمدتبار، سید عبدالله. (1391). مقایسه ی رفتارهای کمک طلبی تحصیلی در دانشآموزان عادی و دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی. مجله ناتوانی های یادگیری، 2(1)، 107-119. مدبر، سیف اله؛ صدری دمیرچی، اسماعیل و محمدی، نسیم (1397). پیشبینی سلامت روان دانشآموزان براساس باورهای دینی، خودکارآمدی تحصیلی و رشد اخلاقی، مجله روانشناسی مدرسه، 4(7)، 154-140. مرادی، طاهره (1394). رابطه بین شیوه های فرزندپروری وکمکطلبی تحصیلی با توجه به نقش واسطهای اهداف پیشرفت و خودکارآمدی در دانشآموزان دختر سوم متوسطه شهرستان شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، شیراز. مرادی، آسیه؛ شریفی، کسری (1397)، رابطه ادراک از اهداف پیشرفت مورد تاکید والدین و معلم با باورهای خودکارآمدی و راهبردهای مقابله دانشآموزان در درس ریاضی: نقش اهداف پیشرفت ریاضی، مجله روانشناسی مدرسه، 1(7)، 218-183. ممبینی، شریف؛ مکتبی، غلامحسین؛ بهروزی، ناصر(1394). تأثیر خودکارآمدی تحصیلی و فراشناخت بر اضطراب امتحان و رفتار کمکطلبی تحصیلی در دانشآموزان پسر سال سوم دبیرستان، مجله دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 3(61)، 48- 42. نریمانی، محمد و وحیدی، زهره. (1392). مقایسه ی نارسایی هیجانی، باورهای خودکارآمدی و عزت نفس در میان دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی های یادگیری، 3(2)، 78-91. هاشمی شیخ شبانی، اسماعیل؛ شکرکن، حسین (1390). اگرتقاضای کمک کنم، ناتوان جلوه خواهم کرد: پیشایندهای اجتناب از کمک طلبی در کلاس درس و رابطه آن با عملکرد تحصیلی، مقاله پژوهشی، گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. Aceves, M. J., Hinshaw, S.P., Mendoza_ R. & Page Gould, E. (2010). Seek help from teachers or fight back? Student perceptions of teacher’s actions during confilicts and responses to Peer victimization. Journal of Youth Adolescence, 39, 658- 669. Akin, A. (2008). Self-efficiency, achievement goal orientation and depression, anxiety and stress. A structural equation modeling. Journal of world Applied Science,3, 725- 732. Al-Harthy, I. S., Was C.A., & Isaacso, R.M. (2010). Goals, efficacy anmetacognitive self-regulation: A path analysis. International Journal of Education, 2, 1-5. Atarodi, M., & Karshki, H. (2014). The role of perfectionism and goal orientation in students adjustment predictive, knowledge and research in functional psychology, 14th , 2 (52), 101-109. Bandura, A. (2006). Adolescent development from an agnatic perspective. (Persian) Bong, M. (2008). Effects of parent–child relationships and classroom goal structures on motivation, help seeking avoidance and cheating. Journal of Experimental Education, 76,191- 217. Bong, M. (2009). Age- related differences in achievement goal differentiation. Journal of Educational Psychology. 4(101), 879–896. Butler, R. (2007). Teacher achievement goal orientations and associations with teacher, help seeking: examination of a novel approach to teacher motivation. Journal of Educational Psychology. 99, 241- 252. Butler, R., & Shibaz, L. (2008). Achievement goals for teaching as predictors of students’ perceptions of instructional practices and students’ help seeking and cheating. Learning and Instruction, 18,453- 467. Deqani, Y., Afshin, S.A., Hosseini, F.S., & Saeedi, M. (2020). The mediator role of academic self-efficiency in relation between emotional intelligence and creativity with development motivation. Journal School Psychology, 2, 22-42. (Persian) Diseth, A. (2011). Self–efficiency, goal orientation and learning strategies as mediators between preceding & subsequent academic achievement. Learning and Individual Differences, 21, 191- 195. Diseth, A., Meland, E. & Breldablik, H. J. (2014). Self-beliefs among students: Grade level and gender differences in self-esteem, self-efficiency and implicit theories of intelligence. Learning & Individual Differences, 35, 1- 8. Dogan, U. (2015). Studentengagement, academic self_efficiency & academic achievement, goals & adjustment in middle school learning & Instruction, 23, 69-77. Elefthena, N., Gonida Stuart, A., Karabenick Kara, A., Makara Glykeria, A., & Hatzikynakou, G.A. (2014). Perceived parent goals and student goal orientations as predictors of seeking or not asking help; Does age matter? Learning and Instruction, 33, 120- 130. Elliot, A. J. & Mc Greger, H. A. (2001). A 2 × 2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 501–519. Ersan, C.Y. (2015). The relationship beetween students academic self_efficiency and language learning motivation: A study of & th graders. Procedia_social and behavioral sciences, 199, 472-478. Ershadi, R. (2016). Studying of effective factors on academic fatigue among Azad University students and Shiraz Medical Colloge (path analysis model presentation), M.A thesis, Shiraz Payame Noor University. (Persian) Gerhardt, M. & Brown, K. (2006). Individual differences in self-efficiency development: The effects of goal orientation and affectivity. Journal of Learning and Individual Differences 16, 43-59. Hashemi Sheikh Shabani, E, & Sugarcane, H. (2011). If I ask for help, I will be incapacitated: Advances in Avoiding Collaboration in the Classroomand its relationship with academic performance, research paper, Department of Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Iran. (Persian) Hulleman, C. S., Schrager, S. M. Bodmann, S. M. & Harackiewicz, J. M. (2010). A meta- meta- analytic review of achievement goal measures: Different labels for the same constructs or different constructs with similar labels? Personality and Social Psychology Bulletin, 36, 422- 490. Isoard- Gautheur, S., Guillet- Descas, E., & Duda. J. (2013). How to Achieve in Elite Training Centers without Burning Out? An Achievement Goal Theory Perspective. Centre de recherche et d’Innovation sur le Sport, Université Claude Bernard Lyon 1, 27- 29. Jalili, F. (2020). The effect of training of self-determining and gender on students help seeking. Knowledge and Research Quarterly in Practical Psychology, 1, 122-136. (Persian) Kaplan, A., & Flum, H.L. (2010). Achievement goal orientation and identity formation styles. Educational Research Review, 5, 50- 67. Kiani, Q., Maktabi, Gh., Behrozi, N., Morovati, Z. (2016). The effectiveness of emotional intelligence training on socially merit, function in doing, mind theory and help seeking of boy students second period (primary school) with learning disablilities, Psychology Journal, 4(22), 173-186. (Persian) Liem, A.D., Lau, S. & Nie, Y. (2008). The role of self–efficiency, task value and achievement goals in predicting learning strategies, task disengagement, peer relationship & achievement outcome. Contemporary Educational Psychology, 33, 486- 512. Mahmoudian, H., Safari, H., Aghaie, H., Rezvanifar, SH., Mirmohammadtabar, S. A. (2012). A comparison of help seeking behaviors in students with mathematics learning disabilities and normal students. Journal of Learning Disabilities, 2(1), 107-119. (Persian) Membin, Sh., Maktabi, Gh. H., Behroozi, N. (2015). The effect of academic self-efficiency and meta-cognition on exam anxiety and educational help seeking behavior in high School boy students, Journal of Science and Research in Applied Psychology, 3(61), 48-42. (Persian) Mihlon, M.A. (2010). The role of self- theories of intelligence and self- efficiency in adaptive help seeking by college students. The City University of NewYork. Contemporary Educational Psychology, 36, 152- 164. Mobini, Sh., Maktabi, Q., & Behrozi, N. (2016). The effect of academic self-efficiency and meta-cognitive on test anxiety and academic help seeking behavior in boy students 3rd high school, Knowledge and Research Journal in Functional Psychology, 3(61), 42-48. (Persian) Modaber, S., Sadri Damirchi, E., Mohammadi, N. (2019). Forcast of student’s mental health as religious beliefs, academic self-efficiency and moral development, Journal of School Psychology, 4(7), 140-154. (Persian) Moradi, A., & Sharifi, K. (2018). Perception relationship of development goal approves parents and teacher with self-efficiency beiliefs and students collation strategies in mathematics: role of mathematic development goal, Journal of School Psychology, 1(7), 183-218. (Persian) Moradi, T. (2015). The relationship between parenting practices and academic ambitionsgiven the intermediate role of goals of progress and self-efficiencysecondary school girl students in Shiraz high school, M.A thesis, Payame Noor University, Shiraz, Iran. Morris, P. (2001). A brief question naire for measuring self- efficienay in youth. Journal of Psychology and Behavioral Assessment, 23, 145-149. Narimani, M., & Vahidi, Z. (2014). A comparison of alexithymia, self-efficacy and self-esteem in students with and without learning disability. Journal of Learning Disabilities, 3(2), 78-91. (Persian) Patrick, H., Ryan, A. & Kaplan, A. (2007). Early adolescent’s perceptions of classroom environment, motivation and beliefs. Journal of Educational psychology, 99, 83-98. Pekrun, R., & Linnen brink-Garcia, L. (2012). Academic emotions and student engagement. In handbook of research on studentengagement , 259- 282. Puustinen, M., Berricot, j., Volcckaert-Legrier, O., & Baker, M. (2015). Naturally occurring help seeking exchanges on a homework help Forum. Computers, Education, 81, 89-101. Rajabi, S., Abolqasemi, A., Narimani, M., & Qaemi, F. (2013). Effectiveness impulse training on self-efficieny and its dimensions in students who have htp signs, Journal of School Psychology, 1(4), 56-73. (Persian) Reschly, A., & Christenson, S. L. (2006). School completion. In G.Bear and k. Minke (Eds). Children needs: Development, prevention& intervention (147-169). Washington DC: National Association of school psychologist. Roussel, P., Elliot, A. I. & Feltman, R. (2011). The influence of achievement goals and social goals on help seeking from peers in an academic context. Learning and Instruction, 21, 394- 402. Ryan, R. M. & pintrich P. R. (1997). Should I ask for help? The role of motivation and attitudes in adolescents help seeking in math class. Journal of Educational Psychology, 2(89), 329- 341. Sakiz, G. (2011). Exploring the relationships among achievement goal orientation, academic self-efficiency and academic help seeking. Learning and Assessment in Higher Education, 22, 1- 3. Seif, M. H. (2015). Presenting a causal relationship model of orientation of the educational goal and cognitive conflict: The role of mediator of academic excitement and academic performance, Two Journal of Social Cognitive Research, 2(8), 21- 7. (Persian) Shih, S. h. (2012). An examination of academic burnout versus work engagement among Taiwanese adolescents. The Journal of Educational Research, 105, 286 – 298. Tuckman, B.W. (2007). The effect of motivational scaff olding on procrastinators distance learning outcomes. Computers & Education, 49(2), 414-422. Tuominen- Soini, H. (2012). Achievement goal orientation and academic well- being across the transition to upper secondary education. Learning and Individual Differences, 25, 1-16. Ugwu F.O., Onyishi I.E., & Tyoyima, W.A. (2013). Exploring the relationships between academic burnout self–efficiency and academic engagement among Nigerain college students. Journal African Educational Research, 13(2), 37- 46. VandeWalle, D. (1997). A test of the influence of goal orientation on the feedback- seeking process. Journal of Applied Psychology, 82(3), 390- 400. Williams, J.D., & Takaku, S. (2011). Help seeking self-efficiency and writing performance among college students. Journal of Writing Research. 3 (1), 1-18. Zerang, R.A. (2013). Learning styles relation and academic engagement with academic function of Mashad Ferdosi university students, M.A thesis in educational psychology, Mashad Ferdosi University, educational-psychology colloge. (Persian) Zhu, B., Chen, C., Shi, Z., Liang, H., & Liu, & B. (2016). Mediating effect of self-efficacy in relationship between emotional intelligence and clinical communication competency of nurses. International Journal of NursingSciences, 3(2), 162-168. Zush, A., & Barnett, P. A. (2011). Personal and contextual determinants of ethnically diverse female high school student patterns of academic help seeking and help avoidance in English and mathematics. Contemporary Educational Psychology, 36, 152- 164. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,680 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,082 |