تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,957 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,386 |
اثر بخشی نرم افزار پیشبرد شناختی بر کارکر دهای اجرایی، بازداری پاسخ و حافظه کاری کودکان دچار نارساخوانی و نقص توجه/ بیش فعالی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 2، فروردین 1391، صفحه 98-115 اصل مقاله (233.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-1-2-91-1-6 | ||
نویسندگان | ||
حسین قمری کیوی* 1؛ محمد نریمانی2؛ هیوا محمودی3 | ||
1دانشیار روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2استاد روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی نرم افزار پیشبرد شناختی بر بازداری پاسخ و حافظه کاری کودکان دچار نارساخوانی و نقص توجه- بیش فعالی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان پسر دچار اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و نارساخوانی بین سنین 9 تا 12 ساله شهر اردبیل 90 تحصیل کرده اند. نمونه ی پژوهش - می باشد که در سال 91 شامل 30 نفر کودک دچار اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و 30 نفر کودک دچار نارساخوانی و 30 نفر گروه کنترل است که به صورت تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزارهای پژوهش آزمون ماتری سهای رنگی ریون، پرسشنامه کونرز، آزمون تشخیص اختلالات خواندن، نرم افزار رایانه ای پیشبرد شناختی، آزمون قل بها و گ لها و آزمون جستجوی دیداری می باشند. نتایج پژوهش نشان دادکه نر مافزار پیشبرد شناختی بر روی افزایش مهارت حافظه کاری و بازداری پاسخ کودکان نقص توجه/ بیش فعال و کودکان دچار نارساخوانی تأثیر مثبتی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
کارکردهای اجرایی؛ بازداری پاسخ؛ حافظه کاری؛ نقص توجه/ بیش فعالی؛ نارساخوانی | ||
مراجع | ||
آرنهایم، سینکلر( 1997 ). حرکت درمانی، ترجمه حمید. علیزاده( 1380 ). چاپ اول، تهران، انتشارات رشد. شریفی، حمیدرضا( 1376 ). نظری هها و کاربردهای آزمو نهای هوشی و شخصی . ت چاپ پنجم، تهران، انتشارات سخن. اثربخشی نرم افزار پیشبرد شناختی بر کارکردهای اجرایی، بازداری پاسخ و ... 114 علیزاده، حمید؛ سلطانی، رضا( 1383 ). اختلال نارسایی توجه/ فزون جنبش . ی چاپ سوم، تهران، انتشارات رشد. قمری گیوی، حسین( 1377 ). فنون مصاحبه و روان درمانی کود . ک چاپ اول، اردبیل، انتشارات شیخ صفی. Muller, A, zelazo T.(2004). What Is ADHD? KidsHealth for parents Nemoures foundation. journal of psychology children, 12 (5), 100- 120. Torgesen, TA.(1997). Child psychiatry. Oxford: Black well science, journal of behaviour and science, 13 (6), 1300- 1340. Anderson, L & Diamond, A .(2006). Assessing executive functions in children: biological, psychological and developmental considerations. Neuropsychological Rehabilitation, 8(11), 319-349. Antenson, AD, Hoberd, A, Gramstad, A, Brubakk, AM & Skranes, B. (2005). Guidelines for successfully parenting ADHD Children. Salt lake city, utah: journal Neurology learn and Behavior center , 12 (3), 500 -530. Barkley R.A.(1997) Attention-defieit hyperactive disorder: A handbook For diagnosis and treatment (2nd ed).New York: Guilford, 6 (1), 12-16. Barkley, RA. (1998). Attention- Deficit/ Hyperactivity Disorder. A Handbook for diagnosis and treatment. Newyork: Guilford press, 12(3), 145-150. Brubakk AM, Skranes J.(2011). Computerized working memory training improves function in adolescents born at extremely low birth weight, Apr journal,158(4), 555-561. Bull, A , Screrif Y.(2001). Goaldirected upper limb movments by children and without DCD: A window into perceptuo-motor dysfunction? Phisiotherapy international journal, 9 (3), 1-12. Buul, S, Scerif, A .(2001). The Handbook of child adolescence clinical psychology. A contextual approach. Institute of psychiatry. London, 5 (2), 1200-1205. Castellanos, AS .(1997) . Learning disorders with a special emphasis on reading disordes. J AM Acad child Adolesc psychiartry, (36), 1020- 1032. Cooein and sterg. (1995). Neuropsychological Functioning in Girls With Attention- Deficit/Hyperactivity Disorder With and Without Learning Disabilities, Department of Educational Psychology, 6, 166-177. Galager, D.and Deccant, M, Essmitt ,S.(1997) .Managing attention deficit hyperactivity disorder in children: Aguid for practitioners (2th ed). Journal of psychology, 5 (3), 123- 140 Hadassah Medical Organization .(2011). The Efficacy of Computerized Cognitive Training in Adults With ADHD: Change in ADHD Symptoms, Executive Functions and Quality of Life Following Three Months of Training, NCT00843141 History of Changes, 15(3), 400- 430. Halahan, SP.(1972). Attention Deficits and Hyperactivity in children. journal of Child and adolescent Health, 12 (4), 24- 50. Kakavv, A and Anderson, P.E .(2006). Color word test Astrap to investigate working memory. journal of Science, 271 (3), 512-515. Kesler SR, Lacayo NJ, Jo B .(2011). A pilot study of an online cognitive rehabilitation program for executive function skills in children with cancer-related brain injury, Department of Psychiatry and Behavioral Sciences, Stanford University, 25(1),101-12. Klinberg , G and Fernell, D .(2005). Dficits in attention motor control and perception, and other syndromes attributed to minimal brain dysfunction. In J. Aicardi (ED). Diseases of nevus system in children.Clinics in developmental medicine , 12 (5), 138-172 . Larry J.Seidman (2001). Static balance and developmental coordination disorder. journal of Human Movement Science, 22(4),527-548. Lee and Wang Shoah Yaf .(2007)Executive function on children on the failure of male attention/ hyperactivity and learning disabilities, J. AM. ACAD. CHILD ADOLESC. PSYCHIATRY, 55 (4),12-14. Michael P and Rosmary T .(2000). Diagnostic and Statistical Manual Disorder (4th ed). Washington, DC:Author. American psychiatric journal, 5(12), 677- 700. Milton. H(2010). Effects Of A Computerized Working Memory Training Program On Attention, Working Memory, And Academics, In Adolescents With Severe ADHD/LD, psychology journal, 1(14), 120 – 122. Narbvnajy and Crespo Aykavalazan.(2005). Computerized Training of Working Memory in Children With ADHD—A Randomized, Controlled Trial, J. AM. ACAD. CHILD ADOLESC. PSYCHIATRY, 44(4) ,222-236. Rebecca; Grayson, Andy; Lewis, Vicky.(2005). Inhibition, ADHD, and Computer Games: The Inhibitory Performance of Children with ADHD on Computerized Tasks and Games, journal of Attention Disorders, 4(8), 160-168. Solveig Jon .sodottir .(2003).Child behavior: what parents can do change their child's behavior. Behavoiur of journal, 6 (4), 1234-1244. Thornton, G, Langrall, R & Jones, B. E (1997). Impirment of visual memory in children who are clumsy. Adaptive physical activity Quarlery, 11 (4), 179-180. Van der sluis and De Jong, Van der leij F.(2001). the Coolidge personality and Neuropsychological inventory for children: the CPNI. Colorado: University of Colorado at Colorado spiring, 12 (3), 125-135. Vinter, S and Vinter, A. (2000). From Assessment to Treatment: Developing a comprehensive plan to Help your child with ADHD. journal of ADHD children, 8 (4), 56- 80. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,591 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,500 |