تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,263 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,584 |
تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی فعال تفکرمدارانه و خود نظارتی بر درک مطلب دانشآموزان با مشکلات خواندن | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 2، فروردین 1391، صفحه 77-97 اصل مقاله (281.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-1-2-91-1-5 | ||
نویسندگان | ||
باقر غباری بناب* 1؛ غلامعلی افروز2؛ سعید حسن زاده3؛ جعفر بخشی4؛ حجت پیرزادی4 | ||
1دانشیا روان شناسی، دانشگاه تهران | ||
2استاد روان شناسی، دانشگاه تهران | ||
3استادیار روان شناسی، دانشگاه تهران | ||
4کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر ترکیبی روش های فراشناختی فعال تفکرمدارانه و خود نظارتی بر درک مطلب دانش آموزان با مشکلات خواندن بود. بدین منظور از بین دانش آموزان پسر پایه ی پنجم ابتدایی با اختلال خواندن 30 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و با روش تصادفی ساده در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. آزمودنی های گروه آزمایش در 8 جلسه 60 دقیقهای، آموزش درک مطلب را با استفاده از روش های فعال تفکرمدارانه و خود نظارتی دریافت کردند. به منظور جمعآوری دادهها از آزمون ماتریسهای پیشرونده ریون رنگی کودکان، آزمون خواندن و نارساخوانی و آزمون درک مطلب محققساخته استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس حاکی از تأثیر مثبت آموزش راهبردهای فراشناختی فعال تفکرمدارانه و خودنظارتی بر درک مطلب آزمودنی های گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه بود. بر این اساس میتوان نتیجهگیری کرد که روش های فعال تفکرمدارانه و خودنظارتی دارای ویژگی های مثبتی هستند که کاربرد آن ها منجر به افزایش میزان درک مطلب دانشآموزان پایه ی پنجم ابتدایی میشود و مهارت خواندن آن ها را بهبود میبخشد. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای فراشناختی؛ SQP4R؛ خود نظارتی؛ فعال تفکر مدارانه؛ درک مطلب خواندن؛ مشکلات خواندن | ||
مراجع | ||
.( ترجمه یحیی سید محمدی( 1387 ،« نظریه وکاربست » ، اسلاوین، رابرت. ایی ( 2006 ). روان شناسی تربیتی تهران: نشر روان. اکین چی، شهرزاد ( 1380 ). بررسی تأثیر راهبردهای فراشناختی پس ختام بر درک مطلب خواندن و سرعت یادگیری دانش آموزان پای هی اول دبیرستا . ن پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران. رجبی، غلامرضا ( 1387 ). هنجاریابی آزمون ماتریسهای پیشرونده ریون رنگی کودکان در دانشآموزان .23-32 ،(1) شهر اهواز. روانشناسی معاصر، 3 سیف، علی اکبر.، و مصرآبادی، جواد ( 1382 ).اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری بر سرعت .37-54،(74) خواندن،یادداری و درک متون مختلف. فصلنامه تعلیم و تربیت، 19 شکوهی یکتا، محسن.، و پرند، اکرم ( 1385 ). ناتوان یهای یادگیری .تهران: موسسه انتشاراتی تیمورزاده، نشر طیب. عباباف، زهره ( 1387 ). مقایسه راهبردهای شناختی و فراشناختی دانشآموزان دوره ی متوسطه به تفکیک سطح توانایی، رشته ی تحصیلی و جنسیت و ارائه ی پیشنهادهایی در حوزه ی برنامه ی درسی. فصلنامه .150-119 ،(7) نوآور یهای آموزشی، 25 و خود نظارتی، SQP4R غباری بناب، باقر.، و راقبیان، رویا ( 1387 ). تاثیر آموزش دو راهبرد فراشناختی بر درک مطلب خواندن دانش آموزان پسر پایه ی دوم راهنمایی. مجل هی روانشناسی و علوم تربیتی، .67-86 ،(4)38 فرخی، نورعلی ( 1383 ) اثر مشترک راهبردهای یادگیری و سبکهای تفکر بر درک مطلب دانشآموزان دوم راهنمایی شهر تهرا . ن رسالهی دکتری، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی. کرمی نوری، رضا، و مرادی، علیرضا ( 1387 ). آزمون خواندن و نارساخوان . ی تهران: جهاد دانشگاهی. Journal of Learning Disabilities, Spring 2012 مجله ی ناتوانی های یادگیری، بهار 1391 Vol.1, No.2/77-97 77 -97/ دوره ی 1، شماره ی 2 95 بر درک مطلب، سرعت ،( SQ4R ، لکزاد، کبری ( 1387 ) تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی ( پسختام یادگیری و عملکرد خواندن دانشآموزان دختر پایهی اول دبیرستان. پایاننامه ی کارشناسی ارشد، دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی. مرادی، هوشنگ ( 1382 ). بررسی تأثیر آموزش روش پسختام بر عملکرد حل مسئله و درک مطلب خواندن در دانشآموزان پسر پایهی سوم راهنمایی شهریا . ر پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران. هامیل، دونالد. دی.، و بارتل، نتی. آر ( 2002 ). آموزش دانشآموزان دارای مشکلات یادگیری و رفتاری. ترجمه بیابانگرد، اسماعیل و نائینیان، محمدرضا ( 1381 ). جلد اول. تهران: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور. یعقوبی، ابوالقاسم ( 1383 ). تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان پسر پای ههای چهارم و پنجم ابتدایی شهر همدا . ن پایان نامه ی دکتری، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی. Aarnoutse, C. A. J., & Van Leeuwe, J. F. J. (2000). Development of poor and better readers during the primary school. Educational Research and Evaluation, 6, 251–278. Adinugroho, A. D. (2009). The effect of self monitoring instruction package: using picture books to increase preschooler's prosocial behavior. In Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy. Purdue University. Afflerbach, P., Pearson, P. D., & Paris, S. G. (2008). Clarifying differences between reading skills and reading strategies. The Reading Teacher, 61, 364-373. Aksan, N., Kisac, B. (2009). A descriptive study: Reading comprehension and cognitive awareness skills. Procedia Social and Behavioral Sciences 1, 834–837. Anastasi, A. (1976). Psychological testing (4 th ed.). New York: MacMillan. Anderson, J. R. (1995). Cognitive psychology and its implications (4th ed). New York: Freeman. Bandura, A. (1982). Self-efficiency mechanism in human agency. American Psychologist, 37.122-147. Braten, I., & Samuelstuen, M. S. (2004). Does the influence of reading purpose on reports of strategic text processing depend on students’ topic knowledge? Journal of Educational Psychology, 96, 324-336. Cantu, P. (2006). Learning more :Does the use of the SQ3R improve student performance in the classroom? Submitted to the college of graduate studies Texas A & M university-Kingsville in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master Science. Farrer, W. D.(1992). The effects of self-graphing on regular, at-risk, and special needs students' oral reading fluency and comprehension. Dissertation Abstracts International, 54(11), 4058- A4059-A. Graesser, A. C. (2007). An introduction to strategic reading comprehension. In D. S. McNamara (Ed.), Reading comprehension strategies: Theories, interventions, and technologies (pp. 3e26). Mahwah, NJ: Erlbaum. Graham, L., & Bellert, A. (2004). Difficulties in Reading Comprehension for Students with learning disabilities. Learning about learning disabilities, 3, 251–279. Hartlep, K .L., & Forsyth, G .A. (2000). The effect of self-reference on learning and retention .Teaching of Psychology, 27(4), 269-271. Jitendra, A. K., Hoppes, M.K., & Xin, Y.P.(2000). Enhancing main idea comprehension for student with learning problems: The role of summarization strategy and self monitoring instruction. Journal of special educational,34, 127-139. Kirmizi, F. S.(2010). Relationship between reading comprehension strategy use and daily free reading time. Procedia Social and Behavioral Sciences 2, 4752–4756. Lederer, J.(2000). Reciprocal teaching of social studies in inclusive elementary classrooms. Journal of learning disability, Austin,33 ,91-107. Lubliner, S. (2001). The effects of cognitive strategy instruction on students' reading comprehension In partial fulfillment for the degree doctor of education .Sanfrancisco, California. McNamara, D. S. (Ed.). (2007). Reading comprehension strategies: Theories, interventions, and technologies. Mahwah, NJ: Erlbaum. Morris, M. V. (2001). Improving oral reading proficiency via self-modeling and selfmonitoring. In partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of psychology. The university of Utah. Panaoura, A., & Philippou, G. (2003). The construct validity of an inventory for the measurement of young pupils’ metacognitive abilities in mathematics. In N. A. Pateman, B. J. Doherty, & J. Zilliox (Eds.), Proc. 27th Conf. of the Int. Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol.3, pp. 437-444). Honolulu, USA: PME. Pape, S.J., Bell, C.V., & Yetkin, I.E. (2003). Developing mathematical thinking and self regulated learning: A teaching experiment in a seventh-grade mathematics classroom. Educational Studies in Mathematics, 53(3), 79-202. Paquin, M. J. (1978). The effects of pupil self- graphing on academic performance. Education and Treatment of children, 1, 5-16. Paris, S. G., & Oka, E. R. (1986). Children’s reading strategies, metacognition, and motivation. Developmental Review, 6(1), 25–56. Paris, S., & Winograd, P. (1990). Promoting metacognition and motivation of exceptional children. Remedial and Special Education, 11(6), 7-15. Pintrich, P.R., Marx, R.W., & Boyle, R.A. (1993). Beyond cold conceptual change: The role of motivational beliefs and classroom contextual factors in the process of conceptual change. Review of Educational Research, 63, 167-199. Journal of Learning Disabilities, Spring 2012 مجله ی ناتوانی های یادگیری، بهار 1391 Pressley, M. (2000). What should comprehension instruction be the instruction of? In M. L. Kamil, P. B. Mosenthal, P. D. Pearson, & R. Barr (Eds.), Handbook of reading research, Vol. 3 (pp. 545e561) Mahwah, NJ: Erlbaum. Sen, H. S.(2009). The relationsip between the use of metacognitive strategies and reading comprehension. Procedia Social and Behavioral Sciences 1, 2301–2305. Shapiro, E. S.(1996). Academic skills problems: Direct assessment and intervension(2nd ed). New York: Guilford. Souvignier, E., & Mokhlesgerami, J. (2006). Using self-regulation as a framework for implementing strategy instruction to foster reading comprehension. Learning and Instruction 16, 57-71. Van Keer, H., & Verhaeghe, J. P. (2005). Comparing two teacher development programss for innovating reading comprehension instruction with regard to teachers’ experiences and student outcomes. Teaching and Teacher Education 21, 543–562 Wander, D .C. (1996). The effectiveness of modified SQ3R study strategies for studying content area texts in upper elementary school .Adissertation submitted to the faculty of the university of Miami in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of education. Williams, J. P., Atkins, J. G. (2009). The Role of Metacognition in Teaching Reading Comprehension to Primary Students. In D. J. Hacker, J. Dunlosky, & A. C. Graesser (Eds). New York, Routledge. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,287 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,560 |