تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,546 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,591 |
شیوع ناتوانی های یادگیری در دانش آموزان پای هی اول و دوم ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 2، فروردین 1391، صفحه 63-76 اصل مقاله (143.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-1-2-91-1-4 | ||
نویسندگان | ||
علی اکبر شریفی* 1؛ رقیه داوری2 | ||
1عضو هیأت علمی گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور | ||
2کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
مطالعه حاضر، با هدف بررسی میزان شیوع ناتوانی های یادگیری در دانش آموزان پایه ی اول و دوم استان چهارمحال و بختیاری انجام شد. روش این پژوهش، توصیفی است. 415 نفر دانش آموز ( 209 پسر و 206 دختر) پایه ی اول و دوم ابتدایی با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و با استفاده از سه آزمون ریاضی کی مت، آگاهی واج شناختی و اختلال نگارش مورد سنجش قرار گرفتند. داده های این پژوهش از طریق روش های آمار توصیفی و آزمون خی دو تحلیل 7/ 5 درصد دانش آموزان پایه اول و 55 / گردید. نتایج نشان داد که 42 درصد دانش آموزان پای هی دوم دارای اختلال خواندن م یباشند. همچنین 6 درصد و در / میزان شیوع اختلال ریاضی در بین دانش آموزان پایه اول 9 7 درصد می باشد. بر اساس نتایج این / بین دانش آموزان پایه دوم 5 6 درصد از دانش آموزان / 7 درصد از دانش آموزان پسر و 06 / پژوهش 69 6 درصد از دختران / 8 درصد دانش آموزان پسر و 54 / دختر پایه اول و 57 پایه دوم اختلال نگارش دارند. تفاوت بین میزان شیوع اختلال خواندن در دانش آموزان دختر و پسر از نظر آماری معنادار بود، و تعداد بیشتری از دانش آموزان پسر اختلال خواندن دارند؛ اما تفاوت بین شیوع اختلال ریاضی و اختلال نگارش در دانش آموزان دختر و پسر از نظر آماری معنادار نبود. شیوع ناتوانی یادگیری در میان دانش آموزان پایه ی اول و دوم دبستان های استان چهارمحال و بختیاری نسبتاً بالاست و شیوع اختلال خواندن در دانش آموزان پسر بیش از دانش آموزان دختر است. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال یادگیری؛ ناتوانی های یادگیری؛ دانش آموزان ابتدایی | ||
مراجع | ||
افروز، غلامعلی( 1390 ). ناتوان یهای یادگیر . ی تهران: دانشگاه پیام نور. بهراد، بهنام ( 1384 ). فرا تحلیل شیوع ناتوانی های یادگیری در دانش آموزان ابتدایی ایران. پژوهش در .436-417 ،(4) حیط هی کودکان استثنایی، 5 حسن زاده، رمضان ( 1382 ). رو شهای تحقیق در علوم رفتار . ی تهران: نشر ساوالان. برای TOLD-P: حسن زاده، سعید، و مینایی، اصغر( 1380 ). انطباق و هنجاریابی آزمون رشد زبان 3 .35-51 ، کودکان فارسی زبان تهرانی. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 1 رحیمیان، اسحاق و صادقی، احمد( 1385 ). شیوع اختلال خواندن در دانش آموزان دبستانی. مجله .396-402 ،(4) روا نپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 12 زندی، بهمن؛ نعمت زاده، شهین؛ سمایی، مهدی و نبی فر، شیما( 1385 ). بررسی و توصیف خطاهای املایی .639-660 ،(2) دانش آموزان پایه ی دوم دبستان. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 6 سلیمانی، زهرا، و کاظمی دستجردی، مهدی( 1384 ). تعیین روایی و اعتبار آزمون آگاهی واج شناختی. .82-100 ،(1) فصلنامه روانشناسی، 33 شریفی، علی اکبر و داوری، رقیه( 1387 ). شیوع اختلالات خواندن در دانش آموزان پایه ی سوم و چهارم .413-18 ،(4) ابتدایی شهرکرد. پژوهش در حیط هی کودکان استثنایی، 8 محمد اسماعیل، الهه، و هومن، حیدر علی ( 1381 ). انطباق و هنجاریابی آزمون ریاضیات ایران کی مت. .323- پژوهش در حیط هی کودکان استثنائی، 332،6 نریمانی، محمد؛ رجبی، سوران؛ افروز، غلامعلی؛ صمدی خوشخو، حسن( 1390 ) بررسی کارآمدی مراکز ناتوانی های یادگیری استان اردبیل در بهبود علایم اختلال یادگیری دانش آموزان، فصلنام هی شیوع ناتوانی های یادگیری در دانش آموزان ... 76 .109-128 ،(1) ناتوان یهای یادگیری، 1 Altarac, M., & Saroha, E. (2007). Lifetime prevalence of learning disability among US children. Pediatrics, 119 (1), 77-83. Ayumi, Seki, Kazumi, Kassai, Hitoshi, Uchiyama, & Tatsuya, Koeda. (2008). Reading ability and phonological awareness in Japanese children with dyslexia. Brain and Development, 30(3), 179-188. Dirks, Evelien, Spyer, Ginny, van Lieshout, Ernest C. D. M., & de Sonneville, Leo. (2008). Prevalence of Combined Reading and Arithmetic Disabilities. Journal of Learning Disabilities, 41(5), 460-473. Karande, S, Mahajan, V, & Kulkarni, M. (2009). Recollections of learning disabled adolescents of their schooling experiences: a qualitative study. Indian Journal of Medical Sciences, 63(9), 382-391. Lyon, G. R. (2002). Reading development, reading difficulties & reading instruction. Journal of School Psychology, 40(Educational & public health issues), 3-6. Mihandoost, Zeinab. (2011). The Survey of Correlate Causes of Learning Disabilities Prevalence among Elementary Students. Asian Social Science, 7(7),194-198. Mogasale, V. V., Patil, V. D., Patil, N. M., & Mogasale, V. (2011). Prevalence of Specific Learning Disabilities Among Primary School Children in a South Indian City. Indian Journal of Pediatrics,79(3), 1-6. Noshpitz, J. D., Harrison, S. I., & Spencer, F. C. (1998). Basic handbook of child psychiatry. New York: Basic Books. Silver, A., & Hagin, R. . (2002). Disorders of learning in Childhood. New York: John Wiley & Sons, Inc. Stanovich, K. E. , Siegel, L. S., & Gottardo, A. (1997). Converging evidence for phonological & surface subtypes of reading disability. Journal of Educational Psychology, 89(1), 114-127. Swanson, L. H., Harris, R. K., & Graham, S. (2003). Handbook of learning disabilities. New York, NY: Guilford Press. Barbaresi WJ, Katusic SK, Colligan RC, Weaver AL, Jacobsen SJ. (2005). Math learning disorder: incidence in a population-based birth cohort, 1976-82, Rochester, Minn. Ambulatory Pediatrics. 5(5), 281-289. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,035 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,554 |