تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,976 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,425 |
رابطه بین سبک های رهبری راهبران آموزشی و تربیتی با رضایت شغلی معلمان مدارس چندپایه دوره ابتدایی شهرستان تالش | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 1، خرداد 1399، صفحه 29-42 اصل مقاله (546.22 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
افشین عابدی نیا* | ||
دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، با هدف تعیین رابطه بین سبکهای رهبری راهبران آموزشی و تربیتی با رضایت شغلی معلمان مدارس چندپایه دوره ابتدایی شهرستان تالش انجام شد. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان مدارس چندپایه دوره ابتدایی شهرستان تالش در سال تحصیلی 99- 1398 به تعداد 214 نفر (45 نفر زن و 169 نفر مرد) تشکیل میدهند. نمونه آماری براساس جدول مورگان به تعداد 134 نفر (28 نفر زن و 106 نفر مرد) به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه سبک رهبری باس و الیوا و رضایت شغلی مینه سوتا استفاده شده است. روایی صوری و محتوایی هر دو پرسشنامه توسط خبرگان و کارشناسان و متخصصان تایید و پایایی آنها به روش آلفای کرونباخ به ترتیب 81/0 و 87/0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به وسیله نرم افزار SPSS انجام شد نتایج نشان داد: بین سبک رهبری خدمتگزاری (82= r، 05/0>sig ) سبک رهبری اقتضایی (79= r، 05/0> sig)، سبک رهبری تحولآفرین (83= r، 05/0> sig) و سبک رهبری کاریزماتیک (88= r، 05/0> sig) با رضایت شغلی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. در ضمن سبکهای رهبری 84 درصد از رضایت شغلی را تبیین می کنند به طوری که سبک رهبری کاریزماتیک نسبت به سایر سبک ها، پیشبینیکننده بهتر رضایت شغلی میباشد. به راهبران آموزشی و تربیتی پیشنهاد میگردد که با بهره گیری از سبکهای رهبری جدید موجبات رضایت شغلی معلمان مدارس چندپایه را فراهم آورند. | ||
کلیدواژهها | ||
سبکهای رهبری؛ راهبران آموزشی و تربیتی؛ رضایت شغلی؛ معلمان چندپایه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,594 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,038 |