تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,218 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,574 |
مقایسه ی سازگاری اجتماعی، هیجانی، تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 2، فروردین 1391، صفحه 43-62 اصل مقاله (262.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-1-2-91-1-3 | ||
نویسندگان | ||
عادل زاهد* 1؛ سعید رجبی2؛ مسعود امیدی3 | ||
1استادیار علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه مقایس هی سازگاری اجتماعی، هیجانی، تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری بود. این پژوهش یک مطالعه مقایسهای و از نوع مورد- شاهدی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر 14 تا 16 ساله 90 میباشد. - با و بدون ناتوانی یادگیری شهر اردبیل در سال تحصیلی 91 16 ساله مبتلا به - آزمودنی های پژوهش شامل 40 دانش آموز پسر 14 ناتوانی یادگیری شهر اردبیل بودند که به روش نمون هگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. و 40 نفر از دانش آموزان عادی نیز به شیوه همتاسازی (براساس سن، رتبه فرزندی، وضعیت اقتصادی- اجتماعی) انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه های سازگاری دانش آموزان و خودتنظیمی در یادگیری دانشآموزان استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که بین دو گروه از دانش آموزان در سازگاری اجتماعی، هیجانی، تحصیلی و یادگیری خود تنظیمی تفاوت معناداری وجود دارد. میتوان نتیجه گرفت که کودکان دارای ناتوانی یادگیری نرخ بالاتری از مشکلات و سازگاریهای اجتماعی، هیجانی و تحصیلی را دارند که اغلب در مدرسه نادیده گرفته میشود. از سوی دیگر مدیریت خودتنظیمی به عنوان یک عامل کلیدی در موفقیت تحصیلی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان نقش دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سازگاری اجتماعی؛ سازگاری هیجانی؛ سازگاری تحصیلی؛ یادگیری خودتنظیمی؛ دانشآموز و ناتوان یادگیری | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، عباس؛ نریمانی، محمد؛ رضایی جمالویی، حسن و زاهد بابلان، عادل ( 1390 ). مقایسه ی شایستگی اجتماعی و مؤلفههای آن در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری و دانشآموزان دارای .6-23 ،(1) پیشرفت تحصیلی پایین، متوسط و بالا. مجله ناتوانیهای یادگیری، 1 اسلامی نسب، علی ( 1373 ). روانشناسی سازگار . ی تهران، چاپ و نشر بنیاد. تکلوی، سمیه ( 1390 ). تأثیر آموزش بازی درمانی مادران بر مشکلات رفتاری کودکان دارای ناتوانیهای .44-59 ،(1) یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 1 حاجلو، نادر و رضایی شریف، علی( 1390 ). بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه مشکلات یادگیری .24-43 ،(1) کلورادو. مجله ناتوانیهای یادگیری، 1 خرمایی، فرهاد؛ عباسی، مسلم و رجبی، سعید( 1390 ). مقایسهی کمالگرایی و تعللورزی در مادران .60-77 ،(1) دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجل هی ناتوانیهای یادگیری، 1 دلاور، علی، ( 1380 ). روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیت . ی تهران، نشر ویرایش. ساقی، محمد حسین و رجایی، علیرضا ( 1387 ). رابطه ی ادراک نوجوانان از عملکرد خانواده با سازگاری .71-82 ،(10) آن ها. اندیشه و رفتار، 3 سلیمانی، اسماعیل؛ زاهد بابلان، عادل؛ فرزانه، جبرائیل و ستوده، محمد باقر( 1390 ). مقایسهی نارسایی هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری و بهنجار. مجل هی ناتوانیهای .78-93 ،(1) یادگیری، 1 Journal of Learning Disabilities, Spring 2012 مجله ی ناتوانی های یادگیری، بهار 1391 Vol.1, No.2/43-62 43-62/ دوره ی 1، شماره ی 2 59 صمدی، معصومه ( 1383 ). بررسی خود تنظیمی یادگیری دانش آموزان و والدین . مجله روانشناسی و علوم .157-175 ، تربیت یدانشگاه تهران، 4 فولاد چنگ، محبوبه( 1385 ). نقش الگوهای خانوادگی در سازگاری نوجوانان. فصلنامه خانواده پژوهی، 2 .209-221 ،(7) فولادی، عزت الله( 1383 ). مشاوره همتایان: چشم اندازها، مفاهیم بهداشت روان و مهار ته.ا چاپ سوم، تهران، انتشارات طلوع دانش. محمودی، زهرا( 1377 ). بررسی رابط هی خودپنداره، یادگیری خود تنظیم و پیشرفت تحصیلی دان شآموزان دختر پای هی دوم راهنمایی شهرستان شهریا . ر پایان نامه ی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم. مرویان حسینی، رضا( 1376 ). شناسایی، تحلیل و مقایسه مشکلات رفتاری با رشد اجتماعی و عزت نفس دانشآموزان عادی. زنجان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان، سومین سمینار سراسری اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان. نریمانی، محمد و رجبی، سوران ( 1384 ). بررسی شیوع و علل اختلالات یادگیری در دانش آموزان دور هی .231 -252 ،(3) ابتدایی استان اردبیل. پژوهش در حیط هی کودکان استثنایی، 5 نریمانی، محمد؛ رجبی، سوران؛ افروز، غلامعلی و صمدی خوشخو، حسن( 1390 ) بررسی کارآمدی مراکز ناتوانی های یادگیری استان اردبیل در بهبود علائم اختلال یادگیری دان شآموزان، مجل هی ناتوان یهای .109-128 ،(1) یادگیری، 1 Ablard, K.E., & Lipschultz, R.E. (1998). Self-regulated learning in high achieving students: Relations to advanced reasoning, achievement goals, and gender. Journal of Educational Psychology, 90, 94-101. Al-Yagon, M., & Mikulincer, M. (2004). Patterns of close relationships and socioemotional and academic adjustment among school-age children with learning disability. Learning Disabilities Research & Practice, 19, 12–19. Ao Man-Chih. (2006). The effect of the use of self- regulation learning strategies on college student's performance and satisfaction in physical education, A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements of degree doctor of education. Auerbach, J.G., Gross-Tsur, V., Manor, O., & Shalev, R.S. (2008). Emotional and Behavioral characteristics over a six year period in youths with persistent and nonpersistent dyscalculia. Journal of Learning Disabilities, 41, 263–273. Baird, G.L., Scott, W.D., Dearing, E., & Hamill, S.K. (2009). Cognitive self-regulation in youth with and without learning disabilities: Academic self-efficacy, theories of 6intelligence, learning vs. performan- ce goal preferences, and effort attributions. Journal of Social and Clinical Psychology, 28, 881-908. Bakker, J.T.A., Denessen, E., Bosman, A.M.T., Krijger, E., & Bouts, L. (2007). Socio- Metric status and self-image of children with specific and general learning Difficulties in Dutch general and special education classes. Learning Disability Quarterly, 30, 47– 62. Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191-215. Bandura, A. (2005). The primacy of self-regulation in health promotion. Appl Psychol An Int Rev, 54, (2), 245-254. Bembenutty, H. (2008). Self-Regulation of Learning and Academic Delay of Gratification: Gender and Ethnic Differences among College Students. Journal of Advanced Academics, 18, (4), 586-616. Bauminger, N., & Kimhi-Kind, I. (2008). Social information processing, security of attachment, and emotion regulation in children with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 41, 315–332. Caprara, G.V., Fida, R., Vecchione, M., Del Bove, G., Vecchio, G.M., Barbaranelli, G. (2008). Longitudi- nal analysis of the role of perceived self-efficacy for self-regulated learning in academic continuance and achievement. journal of Educational Psychology, 100, (3), 525-534. Cole, J., Logan, T.K., Walker, R. (2011). Social exclusion, Personal control ,Selfregulation, and Stress among Substance Abuse Treatment Clients. Drug and Alcohol Dependence, 113, 13-20. Elias, M., & Arnold, H. (2006).The educator’s guide to emotional intelligence and Academic achievement. Thousand Oaks, CA: Corwin Press. Estell, D.B., Jones, M.H., Pearl, R.A., Van Acker, R., Farmer, T.W., & Rodkin, P.R. (2008). Peer groups, popularity, and social preference: Trajectories of social functioning among students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 41,(1), 5–14. Fletcher, J.M., Reid Lyon, G., Fuchs, L.S., Barnes, M.A. (2007). Learning disabilities: from identification to intervention. 1st ed. New York: Guilford Press. Freilich, R., Shechtman, Z. (2010). The contribution of art therapy to the social, emotional, and academic Adjustment of children with learning disabilities. The Arts in Psychotherapy, 37, 97–105. Fulk, B.M., Brigham, F.J., & Lohman, D.A. (1998). Motivation and self-regulation: A comparison of students with learning and behavior problems. Remedial and Special Education, 19, 300–309. Gartland, D., & Strosnider, R. (2007). Learning disabilities and young children: Identification and intervention. Learning Disability Quarterly, 30, 1, 63-72. Girod, C. (2001). Learning disabilities (diseases and disorders). San Diego: Lucent books. Golman, D. (2000). Emotional Intelligence In sadoc V. A (Eds). Kaplan & Sadocks comprehensive text book of psychiatry. Philadelphia: Williams & Wilkins. Graham, S., & Harris, K.R. (2003). Students with learning disabilities and the process of writing: A meta-analysis of SRSD studies. In H. L. Swanson, K. R. Harris, & S. Graham (Eds.), Handbook of learning disabilities (pp. 323-334). New York: Guilford Press. Heath, N.L., & Ross, S. (2000). Prevalence and expression of depressive symptomatology in students with and without learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 23, 24–36. Heiman, T., & Berger, O. (2008). Parents of children with Asperger syndrome or with learning disabilities: Family environment and social support. Research in Developmental Disabilities, 29, 289–300. Karami, A. (1998). Normalization of adjustment inventory for high school students.Tehran: Sina psycho- ogical institute press. Kirk, S., Gallaghe, J., Coleman, MR., Anastasiow, NJ. (1999). Educating exceptional children. Boston: Houghton Mifflin Company. Klassen, R. M., & Lynch, S. L. (2007). Self-efficacy from the perspective of adolescents with learning disabilities and their specialist teachers. journal of Learning Disabilities, 40, 494- 507. Klassen, R.M. (2010). Confidence to manage learning: The self- efficacy for self- regulated learning of early adolescents with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 33, 19-30. Lackaye, T., Margalit, M., Ziv, O., & Ziman, T. (2006). Gomparisons of self-efficacy, mood, effort, and hope between students with learning disabilities and their non-LDmatched peers. Learning Disabilities Research and Practice, 21, 111-121. Ladd, G.W., & Troop-Gordon, W. (2003). The role of chronic peer difficulties in the Development of children’s psychological adjustment problems. Child Development, 74, 1344 –1367. Lerner, J. (1997). Learning disabilities: Theories, diagnosis and teaching strategies. Boston: Houghtom Mifflin. Mousavi-Lotfi, M., Akbari, V. & Safavi, M. (2009). Why Emotional Intelligence. Qum: Qum University of Medical Sciences Press. Pajares, F., & Valiante, G. (2002). Students' self-efficacy in their self-regulated learning strategies: A developmental perspective. Psychologia, 45, 211-221. Pankratova, A. A. (2010). The practical, the social and the emotional types of intellect: A comparative analysis. VoPRosy Psikhologii, 2, 111. Pintrich, P.R., & Degroot, E.V. (1990). Motivatinal self–regulated learning components of classroom academic performance. Journal of educational psychology, 82, 33-40. Plata, M.,Trusty, J. & Glasgow, D. (2005). Adolescents with learning disabilities:Are they allowed to participate in activities? Journal of Educational Research, 98, 136-143. Sharma, G. (2004). Acomparative study of the personality characteristics of primary school. Students with learning disabilities and their non-learning disabled peers. Sideridis, G.D. (2005). Classroom goal structures and hopelessness as Predictors of day-today experience at school: Differences between students with and without Learning disabilities. International Journal of Educational Research, 43, 308–328. Sideridis, G.D. (2006). Understanding low achievement and depression in children with learning disabilities: A goal orientation approach. International Review of Research in Mental Retardation, 31, 163–203. Sideridis, G.D. (2007). International approaches to learning disabilities: More Alike or more different? Learning Disabilities Research & Practice, 22, 210–215. Wiener, J. (2004). Do peer relationships foster behavioral adjustment in children With learning disabilities? Learning Disability Quarterly, 27, 21–30. Wiener, J., & Schneider, B.H. (2002). A multisource exploration of the friendship Patterns of children with and without learning disabilities. Journal of Abnormal Child Psychology, 30, 127–142. Wolters, C.A. (2003). Regulation of motivation: Evaluating an underemphasized aspect of self-regulated learning. Educ Psychologist, 38, (4), 189-205. Wong, B.Y.L., Harris, K.R., Graham, S., & Butler, D.L. (2003). Cognitive strategies instruction research in learning disabilities. In H. L. Swanson, K.R. Harris, & S. Graham (Eds.), Handbook of learning disabilities (pp. 383-402). New York: Guilford Press. Zimmerman, B.J. (1990). Self-regulated learning and academic learning and achievement: The emergence of a social cognitive perspective. Educational psychology review, 2, 307-323. Zimmerman, B.J., & Martinez-pons, M. (1986). Development of a structural interview for assessing student use of self-regulated learning strategies. American educational research, 23 ,614-628. Zimmerman, B.J., & Martinez-Pons, M. (1990). Student differences in self-regulated learning: Relating grade, sex, and giftedness to self-efficacy and strategy use. journal of Educational Psychology, 82, 51-59. Zimmermman, B.J. (2002). Provide of effective self- regulated learning. Research data bases.2. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,193 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 16,859 |