تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 350 |
تعداد مقالات | 3,007 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,465,796 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,046,417 |
مقایسه نقص توجه/ بیش فعالی، وندالیسم و اختلال خواب دانشآموزان استفاده کننده از اسکرینتایم در اتاق با دانش آموزان استفاده کننده در بیرون از اتاق | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
دوره 9، شماره 2، تیر 1399، صفحه 133-148 اصل مقاله (219.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2020.945 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا مرادیان* 1؛ حسین قمری گیوی2؛ پژمان هنرمند قوجهبگلو3؛ اکبر عطادخت4؛ سارا تقیزاده هیر5 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2استاد گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
4دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
5کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مقایسة میزان نقص توجه/ بیش فعالی، وندالیسم و اختلال خواب دانشآموزان استفاده کننده از اسکرینتایم در اتاقشان با دانشآموزان استفاده کننده از آن در بیرون از اتاقشان بود. روش انجام پژوهش حاضر از نوع علّی- مقایسهای بود. جامعة آماری این پژوهش دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر اردبیل در سال 95-1396 بودند که از میان آنها به طور در دسترس 60 مادر (30 نفر از آنهایی که فرزندانشان از اسکرین تایم در اتاقشان استفاده میکردند و 30 نفر از مادرانی که فرزندانشان در بیرون از اتاقشان از اسکرین تایم استفاده میکردند) به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسشنامة مشکلات رفتاری کودکان کانرز فرم والدین، پرسشنامة استاندارد محقق ساخته عوامل مؤثر بر تخریبگرایی و پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبورگ پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین میزان وندالیسم، رفتارتخریبگرایی و اختلال خواب بین دو گروه استفاده کننده از اسکرینتایم در داخل اتاق شخصی و بیرون از اتاق تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P). بدین صورت که میزان وندالیسم، رفتار تخریبگرایی و اختلال خواب در دانشآموزان استفاده کننده از اسکرینتایم در داخل اتاقشان نسبت به دانشآموزانی که از اسکرین تایم در بیرون از اتاق استفاده میکنند بیشتر است. | ||
کلیدواژهها | ||
نقص توجه/ بیش فعالی؛ وندالیسم؛ اختلال خواب؛ اسکرینتایم | ||
مراجع | ||
رستماوغلی، زهرا؛ جانی، ستاره؛ پوراسمعیلی، اصغر و صالحی، مجید (1392). مقایسهی ادراک خود و مشکلات خواب در دانش آموزان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کاستی توجه، اختلال یادگیری و دانش آموزان عادی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 3(2)، 41-21. شهابیان، آمنه؛ شهیم، سیما؛ بشاش، لعیا و یوسفی، فریده (1386). هنجاریابی، تحلیل عاملی و پایایی فرم کوتاه ویژه والدین مقیاس درجه بندی کانرز برای کودکان 6 تا 11 ساله در شهر شیراز. مطالعات روانشناختی، 3(3)، 120-97. علیپور، احمد؛ آگاههریس، مژگان؛ سیادتی، محمد و نور بالا، احمدعلی (1388). تأثیر بازی های رایانهای با محتوای متفاوت خشونت بر میزان IgA ترشحی، کورتیزول بزاقی و درجه حرارت بدن. علوم رفتاری، 3(1)، 8-1. علیپور، احمد؛ برادران، مجید و ایمانیفر، حمیدرضا (1394). مقایسهی کودکان مبتلا به بیش فعالی/ نارسایی توجه، ناتوانی یادگیری و کودکان بهنجار بر اساس مؤلفه های آزمون هوشی وکسلر کودکان(ویرایش جدید). مجله ناتوانیهای یادگیری، 4(3)، 89-74. قمری گیوی، حسین؛ نریمانی، محمد و محمودی، هیوا (1391). اثر بخشی نرم افزار پیشبرد شناختی بر کارکر دهای اجرایی، بازداری پاسخ و حافظه کاری کودکان دچار نارساخوانی و نقص توجه/ بیش فعالی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 1(2)، 115-98. مسعودنیا، ابراهیم (1391). اعتیاد به اینترنت و خطر بروز اختلال خواب در نوجوانان. تحقیقات علوم رفتاری، 10(5)، 362-350. Ali Pour, A., Aghah Harris, M., Sincere, M., & Noorbala, A. (1388). The effect of computer games with different content of violence on salivary cortisol secretion IgA and body temperature. Journal of Behavioral Sciences, 3 (1), 1-8. (Persian)
Alipour, A., Baradaran, M., Imanifar, H.R. (2015). The comparison of children with hyperactivity / attention deficit, learning disabilities and normal children based on Children Wechsler IQ test components (new edition). Journal of Learning Disabilities, 4(3), 74-89. (Persian)
Anderson, C. A., & Carnagey, N. L. (2009). Causal effects of violent sports video games on aggression: Is it competitiveness or violent content?. Journal of Experimental Social Psychology, 45(4), 731-739.
BaHammam, A., Bin Saeed, A., Al-Faris, E., & Shaikh, S. (2006). Sleep duration and its correlates in a sample of Saudi elementary school children. Singapore Medical Journal, 47(10), 875.
Benjamin Sadvk,B., Sadvk, V., Ruiz. P. (2015). Summary psychiatric Kaplan.jld3.trjmh Mehdi Ganji. Press Sabalan (chapters 6 and 31, p. 639). (Persian)
Buysse, D. J., Reynolds, C. F., Monk, T. H., Berman, S. R., & Kupfer, D. J. (1989). The Pittsburgh Sleep Quality Index: a new instrument for psychiatric practice and research. Psychiatry Research, 28(2), 193-213.
Charmaine, B., Lo Molly, E., Waring, C., Sherry, L., Pagoto, D., Stephenie, C., & Lemon, T. (2015). A television in the bedroom is associated with higher weekday screen time among youth with attention deficit hyperactivity disorder (ADD/ADHD). Preventive Medicine, 2, 1-3.
De Boo, G. M., & Prins, P. J. (2007). Social incompetence in children with ADHD: Possible moderators and mediators in social-skills training. Clinical Psychology Review, 27(1), 78-97.
Engelhardt, C. R., Mazurek, M. O., & Sohl, K. (2013). Media use and sleep among boys with autism spectrum disorder, ADHD, or typical development. Pediatrics, 132(6), 1081-1089.
Ferguson, C. J. (2011). The influence of television and video game use on attention and school problems: A multivariate analysis with other risk factors controlled. Journal of Psychiatric Research, 45(6), 808-813.
Ghamari Givi, H., Narimani, M., & Mahmoodi, H. (2012). The effectiveness of cognition-promoting software on executive functions, response inhibition and working memory of childern with dyslexia and attention dificit/ hyperactivity. Journal of Learning Disabilities, 1(2), 98-115. (Persian)
Gilbert-Diamond, D., Li, Z., Adachi-Mejia, A. M., McClure, A. C., & Sargent, J. D. (2014). Association of a television in the bedroom with increased adiposity gain in a nationally representative sample of children and adolescents. JAMA Pediatrics, 168(5), 427-434.
Gordon-Larsen, P., McMurray, R. G., & Popkin, B. M. (1999). Adolescent physical activity and inactivity vary by ethnicity: The National Longitudinal Study of Adolescent Health. The Journal of Pediatrics, 135(3), 301-306.
Gorely, T., Marshall, S. J., & Biddle, S. J. (2004). Couch kids: correlates of television viewing among youth. International Journal of Behavioral Medicine, 11(3), 152-163.
Higuchi, S., Motohashi, Y., Maeda, T., & Ishibashi, K. (2005). Relationship between individual difference in melatonin suppression by light and habitual bedtime. Journal of Physiological Anthropology and Applied Human Science, 24(4), 419-423.
Johnson, J. G., Cohen, P., Kasen, S., & Brook, J. S. (2007). Extensive television viewing and the development of attention and learning difficulties during adolescence. Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, 161(5), 480-486.
Kakouei, Hussein. Zare, S. Ethical, Ali Asghar. Panahi, D. (1389). Sleep quality professional drivers in the terminal of the city (Case Study: Tehran). Translated by Mehdi Ganji. (Persian)
Masoud nia, A. (2012). Internet addiction and the risk of sleep disorders in adolescents. Journal of Researchin Behavioral Sciences, 10 (5), 362-350. (Persian)
Nakamori, S., Tomoharu, K., Kentarou, Y., Schuhei, Y., Hiroko, M., Hiroyoshi, A., et al. (2007). Using electronic media before sleep can curtail sleep time and result in self-perceived insufficient sleep. Sleep and Biological Rhythms, 5(3), 204-214.
Narimani, M., Taghizadeh Hir, S., Sadeghi, G., & Basharpoor, S. (2020). Effectiveness of visual perception training in the improvement of the working memory of students with attention-deficit hyperactivity disorder. Journal of Research in Psychopathology,1(1), 456-466.
National Sleep Foundation. (2006). Sleep In America polls. [Online]. Available from URL http://www.sleepfoundation.org/category/article-type/sleep-america-polls
Nixon, E. (2001). The social competence of children with attention deficit hyperactivity disorder: a review of the literature. Child Psychol. Psychiatr. Rev. 6, 172–180.
Oka, Y., Suzuki, S., & Inoue, Y. (2008). Bedtime activities, sleep environment, and sleep/wake patterns of Japanese elementary school children. Behavioral Sleep Medicine, 6(4), 220-233.
Rodopman-Arman, A., Perdahli-Fis, N., Ekinci, Ö., & Berkem, M. (2011). Sleep habits, parasomnias and associated behaviors in school children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). The Turkish Journal of Pediatrics, 53(4), 397.
Rostam Oghli, Z., Jani, S., Pouresmali, A., & Salehi, M. (2014). A comparison of self-perception and sleep problems among students with hyperactivity disorder, attentiondeficit/ learning disorder and normal students. Journal of Learning Disabilities, 3(2), 21-41.
Sadeghian, E. (2005). Effect of computer and internet on Childs and teenagers. IRIFSID, 4, 1-8.
Sadeh, A., Gruber, R., & Raviv, A. (2003). The effects of sleep restriction and extension on school‐age children: What a difference an hour makes. Child Development, 74(2), 444-455.
Shahabian, A., Shahim, T., beaming, L., & Yousefi, F. (2007). Short form normal troubleshooting and factor analysis and reliability, particularly for children 6 to 11-year-old Connors' Parent Rating Scale Shiraz. Journal of Psychological Studies, University of Al, 3 (3), 97-120. (Persian)
Wethington, H., Pan, L., & Sherry, B. (2013). The association of screen time, television in the bedroom, and obesity among school-aged youth: 2007. National Survey of Children's Health. Journal of School Health, 83, 573–581.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,209 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 680 |