تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,545 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,628 |
بررسی رابطة بین خودکارآمدی معلم و اضطراب در مهارت تکلم | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
دوره 9، شماره 2، تیر 1399، صفحه 123-132 اصل مقاله (136.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2020.944 | ||
نویسندگان | ||
ولی محمدی* 1؛ رضا عبدی2؛ سحر رضایی3 | ||
1استادیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة بین خودکارآمدی و اضطراب تکلم در معلمان زبان انگلیسی ایرانی انجام شد. علاوه بر این، مدرسان زبان ایرانی را از نظر دو متغیر خودکارآمدی و اضطراب تکلم در مدارس و مؤسسات بررسی کرد. این پژوهش از نوع کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی و همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیة معلمان زبان انگلیسی مدارس و مؤسسات استان های تهران، گیلان و اردبیل تشکیل دادند. نمونه آماری 109 نفر بودند که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها در این پژوهش از پرسشنامههای مقیاس خودکارآمدی معلم و مقیاس اضطراب تکلم استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه در نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج نشان داد که بین باور خودکارآمدی معلم با اضطراب تکلم رابطة معنادار معکوس وجود داشت. همچنین بین معلمان زبان انگلیسی مشغول به تحصیل در مؤسسات و مدارس، معلمان مؤسسات خودکارآمدی بالاتر و اضطراب تکلم کمتری داشتند. | ||
کلیدواژهها | ||
خودکارآمدی؛ معلمان زبان انگلیسی؛ اضطراب تکلم | ||
مراجع | ||
علایی خرایم، رقیه؛ نریمانی، محمد و علایی خرایم، سارا (1391). مقایسة باورهای خودکارآمدی و انگیزة پیشرفت در میان دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 1(3)، 104-85. نریمانی، محمد و وحیدی، زهره. (1392). مقایسهی نارسایی هیجانی، باورهای خودکارآمدی و عزت نفس در میان دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 3(2)، 91-78. Alaei Kharaem, R., Narimani, M., & Alaei Kharaem, S. (2012). A comparison of self-efficacy beliefs and achievement motivation in students with and without learning disability. Journal of Learning Disabilities, 1(3), 85-104. (Persian)
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Engelwood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy. New York: W. H. Freeman and Co.
Borg, S. (2006). The distinctive characteristics of foreign language teachers. Language Teaching Research, 10(1), 3−31.
Chen, Y. J., & Lin, S. C. (2009). Exploring characteristics for effective EFL teachers from the perceptions of junior high school students in Taiwan. STUT Journal of Humanities and Social Sciences, 2, 219−249.
Dellinger, A., Bobbett, J., Olivier, D., & Ellett, C. (2008). Measuring teachers’ self-efficacy beliefs: Development and use of the TEBS-Self. Teaching and Teacher Education, 24, 751−76.
Demir, A., Yurtsever, A., & Çimenli, B. (2015). The relationship between tertiary level EFL teachers’ self-efficacy and their willingness to use communicative activities in speaking. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 199, 613−619.
Etikan, I., Musa, S. A, & Alkassim, R. S. (2016). Comparison of convenience sampling and purposive sampling. American Journal of Theoretical and Applied Statistics, 5(1), 1−4.
Karabiyik, B., & Korumaz, M. (2014). Relationship between teachers’ self-efficacy perceptions and job satisfaction level. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 826–830.
Khalili Sabet, M., Dehghannezhad, S., & Tahriri, A. (2018). The relationship between IranianEFL teachers’ self-efficacy, their personality and students’ motivation. International Journal of Education & Literacy Studies, 6(4), 7−15.
Moazzam, I., & Jodai, H. (2014). Characteristics of Iranian EFL teachers of high school and language institutes. International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World, 6(4), 308−316.
Moslemi, N., & Habibi, P. (2019). The relationship among Iranian EFL teachers’ professional identity, self-efficacy, and critical thinking skills. HOW, 26(1), 107−128.
Narimani, M., Basharpoor, S., & Ahmadi, S. (2020). Predicting the tendency towards high-risk behaviors based on moral disengagement with the role of the mediator difficulties in Emotion Regulation (Structural Equation Modeling). Journal of Research in Psychopathology,1(2),56-81.
Narimani, M., & Vahidi, Z. (2014). A comparison of alexithymia, self-efficacy and self-esteem in students with and without learning disability. Journal of Learning Disabilities, 3(2), 78-91. (Persian)
Rashidi, N., Eslami, M., Rakhshandehroo, F., & Izadpanah, M. A. (2014). A comparative study on Persian EFL teachers in schools and language institutes: A case of learner’s attitude towards humor in foreign language classrooms. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 98, 1528−1534.
Saeidi, M., & Kalantarypour, M. (2011). The relationship between Iranian EFL teachers’ self-efficacy and students’ language achievement. World Applied Sciences Journal, 15(11), 1562−1567.
Schwarzer, R., & Hallum, S. (2008). Perceived teacher self-efficacy as a predictor of job stress and burnout: Mediation analyses. IAAP, 57, 152–171.
Shohani, S., Azizifar, A., Gowhary, H., & Jamalinesari, A. (2015). The relationship between novice and experienced teachers’ self-efficacy for personal teaching and external influences. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 185, 446−452.
Soodmand Afshar, H., & Hamzavi, R. (2017). An investigation into the characteristics of Iranian EFL teachers of senior secondary schools and language institutes. Iranian Journal of Language Teaching Research, 5(1), 21−36.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,162 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 767 |